Näringsliv
I somras gick norrländska Printler omkull och konkursboet blev till salu. Nu har Printler fått nya ägare. Vi har intervjuat Andreas Holmgren som är en av de två nya ägarna som ska driva Printler vidare.
Printler hade som affärsidé att sälja fotokonst via nätet. Fotografer kunde ansöka och få bilder antagna och sedan fördelades överskottet mellan Printler och fotografen. En kritik som Printler fick var att man hade för hög gräns på den pott som fotografen samlade på sig vilket bland annat resulterade i att många fotografer hade innestående pengar i sin pott när Printer gick i konkurs.
Printler hade det tufft och gick omkull i somras. Nu har ni köpt loss konkursboet men vilka är det som står bakom Printler nu?
– Jag och Andreas Önstorp har köpt immateriella rättigheter, primärt plattformen, via bolag. Vi är vana att investera ihop, bland annat inom e-handel, och fungerar väl som team. Med oss på resan har vi också Norrlands mest profilerade techbolag Tromb, och den digitala marknadsbyrån Peregrine, som viktiga partners.
De fotografer som var med innan konkursen och som inte fick allt utbetalt, vad gäller för dem?
– Vi hoppas att de allra flesta följer med oss på vägen fram, och stödet för att relansera tjänsten har också varit överväldigande. Det finns såklart besvikna fotografer och grafiska artister som har drabbats av konkursen, men överlag är förståelsen stor för att det här är ett nytt bolag med en reviderad affärsplan, utan kopplingar bakåt. En aning förvirrande måhända att varumärket är detsamma, men vi bedömer utan minsta tvivel att varumärket är mycket starkt ute på marknaden och vi är ju här för att sälja posters och tavlor till så många som möjligt. Först i Sverige och under 2020 i Europa.
Ska ni starta om helt med nya bilder eller fanns även bilder med i konkursboet?
– Både och. Vi kommer att ta emot nya fina motiv redan från start, och de kreatörer som har varit med tidigare och som fortsatt vill vara med har nu ett par veckor att pyssla om sitt konto och hålla det i toppskick inför lanseringen.
Vad kommer hända den närmaste tiden? Kör ni samma upplägg eller justerar ni affärsmodellen?
– I den omedelbara framtiden tar vi över tjänsten mer eller mindre som den var, med några ändringar och förbättringar, bland annat villkoren. Det som alltid utmärkt Printler avseende unicitet, autenticitet och kvalitet kommer vi att vårda extremt noggrant även framgent, inte minst för att särskilja oss på marknaden. Samtidigt som vi tillför affären allt från nya kanaler till produktutveckling för att kunna hävda oss väl därute, och givetvis nya ekonomiska muskler.
1 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vad har det avtalet för status idag?