Näringsliv
Profoto ska satsa mer på ledbelysning med matchande ljusformare för filmindustrin. Därför flyttar Profotos marknadsavdelning till Los Angeles, USA. I juli kommer de första cine-produkterna att visas upp på filmmässan CineGear i Kalifornien.
Profoto har redan tidigare berättat att de ska satsa mer på led-belysning i informationen till sina investerare. Nu avslöjar de att satsningen främst sker inom den professionella film- och videomarknaden där bland annat Arri är stora.
– Vi är besatta av ljus, utan ljus finns det ingenting. Det är ett naturligt steg för oss att utöka vår innovationsförmåga för att tala med världens filmfotografer. De ser ljus som vi gör, säger Profotos vd Anders Hedebark.
Redan i dag är USA Profotos marknad och med den nya inriktningen räknar de med en ännu större koncentration till USA. Därför flyttas marknadsavdelningen till Hollywood, Los Angeles, USA.
– Vi vill komma närmare våra befintliga kunder och marknaden vi går in på och det första steget för att bygga vår närvaro där är att flytta vår globala marknadsavdelning till Kalifornien senare i år, säger Anders Hedebark.
Marknadsavdelningen och den Nordamerikanska verksamheten kommer att ledas av Sara Strid som har titeln nordamerikachef och marknadschef.
– Jag är mycket glad över att Sara flyttar till vår viktigaste marknad och tar ansvar för genomförandet av vår tillväxtstrategi i USA, säger Anders Hedebark.
Förutom professionell ledbelysning satsar även Profoto på automatiserad produktfotografering som gör det enklare och snabbare att fylla en webbshopp med produktbilder. Under förra året lanserades fotoroboten Elevate som både producerar video och stillbilder.
Profoto Eclipse effektiviserar produktfotografering.
Bli först att kommentera
Logga in för att kommentera