Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Digital Railroad vid ruinens brant

Digital Railroad vid ruinens brant

På den amerikanska marknaden har företagen Photoshelter och Digital Railroad haft ungefär samma affärsidé - att skapa en plattform för fotografer att kunna ha sitt bildarkiv online. När antalet anslutna fotografer har blivit tillräckligt stort var tanken att lansera en bildbyrå stor nog att kunna utmana Getty Images, världens största bildbyrå.

Vi har tidigare rapporterat om att Photoshelter fått vika ner sig och nu verkar det som om Digital Railroad inte heller kommer klara matchen att utmana Getty Images, rapporterar bloggen Photo Business News & Forum i ett detaljerat inlägg.

Digital Railroad fick 15 miljoner dollar senast den 31 december förra året, men ganska snabbt så skars antalet anställda ner, och sen dess verkar verksamheten mest fokuserats på att drifta plattformen och svara på kunders problem. Ingen ny utveckling har skett sen dess men däremot så har investerarna manövrerat bort den ursprungliga ledningen och grundarna, allt enligt bloggen.

I ett mail igår till de anslutna fotograferna meddelar ledningen att firman går mot hårdare tider och investerarna behöver se över sin investering och bland annat därför lägger ner Digital Railroad Marketplace (bildbyrådelen), skriver bloggen.

Bloggen Photo Business News & Forum drar slutsaten av det, att investerarna vill ha tillbaka sina pengar och att innan årsskiftet så är Digital Railroad antingen nedlagt eller sålt, och han rekommenderar alla som är anslutna att se till att de har tankat ner sin upplagda bilder eller har kopior på dem.

Felsatsningen för Photoshelter och Digital Railroad verkar vara att de trodde att de skulle kunna utmana Getty, men att gå från mjukvaruplattform till bildbyrå varit långt mer kostsamt och svårt än vad de räknat med.

Publicerad 2008-10-16.

Bli först att kommentera

ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar