Näringsliv
Focus Nordic är generalagent för flera varumärken, som Tamron, Lowepro och Pentax, men distribuerar ännu fler märken. Nu expanderar Focus Nordic sin verksamhet till ännu fler länder utanför Norden.
Redan för ett par år sedan valde Focus Nordic att bredda sin distribution utanför Norden när man startade försäljning i Baltikum och har nu kontor i Estland, Lettland och Litauen.
Nu expanderar Focus Nordic sin verksamhet till Polen, som är en väsentligt större marknad än Baltikum. Utvidgningen innebär ingen förändring av sortimentet än som redan skett:
– Marknaden har gått från att bestå till största delen av instegsmodeller av kameror till allt mer avancerade entusiast- och proffs-modeller, samt från stillbild till kombinerade modeller för foto och video. Vårt sortiment speglar väl denna förändring. Vi har även fokuserat på andra trender, som ”instant-foto” och 360°-produkter för foto och video.
Till att börja med blir det följande varumärken som kommer att distribueras till Polen; Lowepro, Joby, Sirui, Azden, Lume Cube, DxO, Kipon, Wenpod, Gepe, Pro-Mounts, Spider Holster, Beastgrip, Focus kikare, engångskameror, album och ramar. Målet är att antalet varumärken snabbt ska öka i antal.
Ansvarig för etableringen i Polen är marknadsdirektörem Karsten Rath.
– Med 38 miljoner människor och en fotomarknad i storlek som Sveriges finns stora möjligheter för Focus Nordic. Polen passar vår tillväxtstrategi och ger bolaget än större dynamik och fler synergieffekter.
Sammanlagt kommer nu Focus kunna erbjuda distribution till över 70 miljoner människor, vilket enligt Focus gör dem till en av Europas största fotodistributörer.
Säljstart och öppning av Focus polska webbsida planerat till den 12 september.
Bli först att kommentera
Logga in för att kommentera