Annons
Artiklar > Dyrare externa hårddiskar efter nyår

Dyrare externa hårddiskar efter nyår

Efter årsskiftet kommer hårddiskar blir 80 kr dyrare per extern enhet och USB-minnen 1kr dyrare per GB.

Bakgrunden är en tvist mellan Copyswede och Elektronikbranschen. Efter en dom i skiljenämnd så bestämdes avgifterna.



Publicerad 2012-11-05.

48 Kommentarer

Helmetrock 2012-11-05 11:56  
Tragiskt.... Rättsröta när den är som värst....
printscreen 2012-11-05 12:16  
Som någon uttryckt det förut (ej ordagrant); Sparar mina bilder på barnbarnen så mormor och morfar kan titta lite. Synd bara att Per Gessle ska ha betalt för det...
Christer Lindh 2012-11-05 13:49
Dela med dig av Per Gessle mm till de nära vännerna vettja, du har ju betalt nu för att få göra det lagligt till dem.
vrag 2012-11-05 12:29  
Hur kan det bli så här galet? En känga till Elektronkbranschen som väljer att gå via skiljenämnd istället för domstol?

Går man via domstol finns det i alla fall en teoretisk möjlighet att vid ett uppenbart konstigt utslag kanalisera ilska mot en ändring av ruttna lagar. Nu kan man bara skälla på månen.
RobbanKallesson 2012-11-05 12:43  
Jaha, då är det väl bara att köpa en hårddisk och börja piratkopiera. Det måste väl vara ok då man har betalt för det va?
skog1s 2012-11-05 18:15
Nä det är inte ok!


Det är stor skillnad på PRIVat och PIRat!

Det är ok med PRIVATkopiering till dina närmaste vänner och släkt.

Men det är inte ok med PIRAT kopiering/fildelning!! (och det kommer det aldrig att bli)
MatsÅ 2012-11-05 12:46  
80 kr inget att gnälla över. Det stod inte 800 kr. Sicket gnäll. Klapp klapp!!
vrag 2012-11-05 13:01
Att ge 80, 800... har nog ingen emot om det går till en rätt sak såsom sjukvård, utsatta barn, äldrevård osv. Det handlar alltså inte om summan utan om principen!

Det är lika logiskt som att för säkerhets skull staten delar ut hastighetsböter till alla bilinnehavare för att förmodligen nästan alla ändå någon gång kör för fort!?!
Jonas Nimmersjö 2012-11-05 13:06
Håller med Damir ... det handlar om en straftaxa för ett betende som någon antar att jag har!?
Principen är ju galen! Och har varit det sedan den infördes för magnetband och dylikt ... idag med allt mer egenproducerat digitalt material är den ännu galnare.
Om jag köper musik/film på iTunes, varför ska jag då betala extra för att ha någon stans att lagra den?
Om jag vill ha mina bilder, mina egna filmer på USB, Hårdisk, DVD skiva varför ska musikranchen överhuvudtaget ha pengar för det?
ArtbyRyman 2012-11-05 18:47
Håller med Damir o Jonas. Rent förjävligt och sjukt svenskt ?
___
Tror nog d får folk till att vara ännu mer för kopiering av musik o film.
Num Vistbacka 2012-11-06 08:50
Håller med om att det är konstigt. Som Jonas sa, så betalar ni (för att jag är från Finland) för ett beteende som ni antas ha. Det dummaste är att (om jag föstått det rätt) straffavgiften är till för att förhindra piratisering. Rätta mig om jag har fel, men det är inte någo svårare att spara piratmaterial på vanliga hårddiskar och spara allt piratmaterial på datorn direkt. Dessutom går det att köpa boxar som gör interna hårddiskar till externa om man vill... Detta är bara löjligt. Speciellt i en värld där externa hårddiskarna ännu är allt för dyra efter mega-översvämmningen i Thailand för nått år tillbaka...

Kollade priserna på en WD hårdisk jag köppte för två år sen för 350 kr. Kostar just nu 970 kr....D
bentelkalb 2012-11-06 12:06
Varför ska jag betala 80kr till CopySwede för att lagra mina egna bilder och filmer? helt sjukt. Privatkopiering är det heller inte någon som sysslar med längre.
JOLidman 2012-11-05 13:10  
Gäller bara att byta ut den billiga spriten mot minst lika många kg hårddisk när du handlar utomlands.

Har du ingen användning för TB kan du alltid sälja till en kompis som behöver.
Leaflet 2012-11-05 13:51  
Tja, vad säger man. Idag betalar jag 99 spänn i månaden för att lyssna på musik lagligt (Spotify). Ytterligare 79 spänn för att se laglig film (Netflix). Och nu lite extrakulor till Copyswede......för vadå?
Emil-G 2012-11-05 18:29
Copyswede förlorar ju pengar på att du inte köper tomskivor och videoband längre, alltså ser de sig om efter nya inkomster.
BeriJan 2012-11-05 13:54  
Vill ni spara dessa kostnader så kan ni gå in på copyswede och registrera er som professionell användare om ni uppfyller deras förutsättningar. Det var inga problem för mig som frilansfotograf.
http://www.copyswede.se/ansok-registrera/professionella-anvandare/
vrag 2012-11-05 14:19
Omvänd bevisföring - i vanliga fall är man oskyldig till motsatsen bevisats. Varför göra ett rättsvidrigt undantag i det här fallet?

Dessutom ser jag inget samband med piratkopiering och amatöranvändare. Amatörfotografer behöver lagringsutrymme på samma sätt som en professionell fotograf dock kanske i mindre omfattning. Undantaget är förmodligen ett resultat av copyswede vill slippa slåss mot lobyster från andra branscher. Frågan är vem företräder "vanliga" invånare? Politiker?
Millhillphotography 2012-11-05 15:36
Jag har skummat igenom Copyswedes hemsida och det är en sak jag inte förstår. Hur undgår jag att bli debiterad de extra kronorna för kommande lagringsmediainköp när jag väl registrerat mig som yrkesverksam? Skicka in kvitton till dem, visa ett Copyswedeutfärdat ID-kort för försäljaren?
Är det någon annan som vet mer, som är mer insatt?
BeriJan 2012-11-05 15:43
Ditt organisationsnummer registreras hos CopySwede och importörer/ återförsäljare har tillgång till registret och du anger att du är registrerad när du vill handla. Då ska handlaren kolla upp det och inte lägga på avgiften på ditt köp.
Michael Johansson 2012-11-09 16:12
Det är inte så enkelt. Du måste ha ett aktivt bolag, eventuellt också momsregistrerat. Det dög inte att ha en firma som är vilande. Jag svarade att det inte är något större problem, jag köper mina hårddiskar utomlands då. Skulle det vara så att det tillkommer liknande avgifter även där så slipper i alla fall Copyswede få mina surt förvärvade sekiner för att jag lagrar mina bilder på hårddisk.

En tanke som slog mig, kanske det skulle gå att importera hårddiskar i större antal som samköp? Det blir kanske mycket administration? Kanske inte värt besväret? Portokostnaden skulle ju sjunka och kanske det går att förhandla till sig bättre pris. Men enklast är kanske att sätta hårddisken i datorlådan eller via en SATA dockningsstation så slipper vi besvära Copyswede.
ravi 2012-11-05 14:12  
Tack och lov är det lätt att slippa dessa avgifter.
Det är väl som så att avgiften bara läggs på externa hårddiskar? Det betyder att det inte blir någon avgift om man köper ett hårddiskkabinett eller en NAS, som man sedan stoppar in vanliga hårddiskar i.
Om man absolut vill ha en extern hårddisk kan man ju alltid köpa den på nätet från utlandet. Tullen kommer knappast att börja driva in denna avgift.
stefohl 2012-11-05 14:51
Massa missförstånd i denna fråga. Det handlar inte om piraktopiering, utan privatkopiering. För att du ska få kopiera ett upphovsrättsligt skyddat verk från ett medium till ett annat har har upphovsrättsorganisationer sagt att det är OK om man få någon form av ersättning för detta. Om man inte hittat denna kompromiss hade man tagit bort detta undantag i upphovsrättslagen.

Om man köper hårddisken i ett annat EU-land betalar du oftast samma avgift, men då till det landets upphovsrättsorganisationer. Det grundar sig nämligen på ett EU-avtal.
Emil-G 2012-11-05 18:33
Nej, enheter som går på export (även inom EU) är undantagna. Det är alltså helt lagligt att köpa en hårddisk från Tyskland utan att betala PKE till vare sig Copyswede eller CopyTysk!

Se sista stycket på Copyswedes hemsida, "Finns det undantag?" http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/att-betala-privatkopieringsersattning/
stefohl 2012-11-10 10:53
Korrekt, om du köper dem via webben och de exporterar dem ska de ta bort denna avgift. Köper dem på plats gör de inte det.
PMD 2012-11-18 22:58
Stefan Ohlson skrev: "Om man inte hittat denna kompromiss hade man tagit bort detta undantag i upphovsrättslagen."

Än så länge är det inte upphovsrättsorganisationerna som stiftar lagar i Sverige. Det är riksdagen som stiftar lagar. Jag hoppas att riksdagen fortfarande är självständig och inte är köpt av upphovsrättslobbyn.

Alltså: en frånvaro av denna "kompromiss" (vilka förhandlade om den, f.ö.?) hade inte nödvändigtvis inneburit en inskränkning i vår rätt att kopiera upphovsrättsskyddat material som vi har köpt. Det beror helt och håller på hur mycket ryggrad riksdagsmännen har.
bentelkalb 2012-11-19 09:01
Rikstadeg stiftar lagar, men det är naturligtvis så att starka lobbyorganisationer har stor påverkan. Annars skulle de inte lägga så mycket pengar och på att lobba.

Då får man väl ta bort rättigheen att privatkopiera då, hur många kopierar en skiva man har köpt för privat bruk i dagens läge? Jag känner ingen.

Alternativet är väl att lagstifta om det enda rimliga, att om jag köper en produkt, en skiva, så får jag göra vad tusan jag vill med den precis som när jag köper en annan produkt. Det är i vilekt fall helt orimligt att jag ska tvingas betala till CopySwede för att jag gör backup på mina egna filer.
HammerOn 2012-11-05 14:57  
Detta är alltså inte ersättning för PIRAT-kopiering utan PRIVAT-kopiering. Mycket stor skillnad.
BeriJan 2012-11-05 15:40  
Undrar om vi fotografer, som har rättighetsinnehavare till våra bilder, borde kräva ersättning från CopySwede då allmänheten kan privatkopiera våra bilder. Vi borde ju omfattas av ersättningen på samma sätt som musiker, filmare, konstnärer mm
Leaflet 2012-11-05 15:48
+1............
stefohl 2012-11-05 16:30
Bildorganisationerna förhandlar nu med Copyswede om detta. Första frågan är om fotografer och konstnärer har rätt till ersättning från denna pott, andra frågan är hur stor andel som i så fall ska gå ut till fotograferna.
Christer Lindh 2012-11-05 16:32
Ja det låter logiskt - jag antar att det är upp till de organisationer som företräder fotografer (SFF,BLM) att hävda detta och gå med i Copyswede. Men de har väl inget sätt idag att fördela ersättningarna vidare till upphovsmän på samma sätt som tex STIM, så det blir kanske för svårhanterbart för dem.

Och hmmm, våra bilder hamnar ju inte bara på minnesenheter när de privatkopieras - lägg på en avgift på skrivarpapper vettja så täcker vi dem som skriver ut för eget bruk också.
stefohl 2012-11-05 16:52
SFF är medlem av Copyswede och får en del ersättningar från Copyswede. Inte från privatkopieringsersättningen, men från andra ersättningar som Copyswede förvaltar.
maDa3 2012-11-14 10:28
Nejdå. Det gäller endast amerikanska storbolag förstår du väll
jpp 2012-11-05 16:52  
För de flesta som inte har tummen mitt i handen så blir det till att köpa ett hårddiskkabinett och en lös hårddisk.
Det är bara en färdig enhet som omfattas av CopySwede-idiotin, inte lösa hårddiskar, då de anses vara till datorer. CopySwede ville från början att all lagringsmedia skulle omfattas av deras påhitt, tyvärr blev det även USB-minnen, som väl idag sällan används för lagring av musik och film utan oftare av bilder, presentationer och dokument.
Nåväl, privatimport nästa.
skog1s 2012-11-05 18:34
Så väldigt sant!

Själv så kör jag inte med externa hårdiskar alls längre.

Jag gjorde det för några år sen när dom kom, tror jag hade 16st som mest. (när dom bara var på 250-500GB)
Idag monterar jag in interna diskar i lådan eller i mina NAS.ar.

Men det gäller ju att välja moderkort med många SATAportar och stora hårdiskar, så man får snabb överföringshastighet.

Mina NAS har jag bara som backup så där stör jag inte på överföringshastigheten alls, då jag har ett program som sköter det.

Externa hårdiskar....Nä tack, jag får utslag på deras överföringshastighet :)
Essen 2012-11-06 22:26
Tips! Läs på om eSATA eller Thunderbolt, teknik som är minst lika snabb eller snabbare än vad du har idag och som fungerar extern.
macsailor 2012-11-05 20:57  
Copyswede - Sveriges svar på den italienska maffian
SINGO 2012-11-05 23:45  
Det innebär väl att det är ok att ladda ned film och musik då man redan betalt för det! Surt för alla (det finns faktist) som inte sysslar med sånt. Blir att beställa från England framöver, bra gjort Copyswede!
Ventures 2012-11-05 23:57  
Långsamma externa USB2-diskar är väl inget man behöver längre?
De blir dessutom överhettade där i sin plastlåda.
Nakna "Interna" diskar i docka för backup via e-sata går snabbare.

Betala Copyswede för att ladda ner upphovsrättsskyddat material när man har fullt upp med sitt egenproducerade?
knobloch 2012-11-06 07:30  
Ok, så om vi tar bort undantaget för privatkopiering i upphovsrättslagen, då försvinner alltså motivet för avgiften? Då tycker jag att vi gör så istället, vi tar bort undantaget för privatkopiering samtidigt som alla samtidigt lovar att sluta privatkopiera. Jag kan leva med det.

Jag kan alltså leva med att ingen kommer att komma på mig när jag ändå fortsätter privatkopiera.
Fex 2012-11-06 08:05  
Man är inte tvungen att köpa externa enheter om man tycker det är för dyrt.
knobloch 2012-11-06 08:41
Ja, och då kan vi ju kanske avgiftsbelägga exempelvis surfplattor också. De behöver man ju inte heller köpa om man tycker att det är för dyrt. Osv, osv..
Mrdoderhult 2012-11-06 09:28  
Konstig är det som många påpekar...
Men en del tycker inte det är konstigt alls, det tycker jag låter lite tråkigt.
För snart kanske vi få en straffavgift till restaurangbranschen för vi gör matlådor ock tar med till jobbet, klädbranschen för vi lagar ock kanske rent av syr egna kläder.
knobloch 2012-11-06 10:06
Nja, avgift för matllådor är kanske lite långsökt. :) Men det är konstigt att vissa inte reagerar på att det är principiellt fel att avgiftsbelägga någon för något som vederbörande endast använder för att lagra sina egna bilder på.

Dessutom, om väldigt många skulle sluta köpa externa hårddiskar och istället köpa hårddiskkabinett eller en NAS så kommer ju efterfrågan på de senare oundvikligen att öka vilket även kommer att leda till prisökningar på dessa. Tack vare Copyswede.

Och om Copyswede upptäcker att folk slutar köpa externa hårddiskar, tror du att de drar slutsatsen att folk slutat privatkopiera då? Det tror inte jag, och om folk slutar köpa externa hårddiskar så uteblir även avgiftsintäkterna för Copyswede vilket kommer att innebära att de avgiftsbelägger ett annat lagringsmedia istället.
bentelkalb 2012-11-06 12:05  
Helt sjukt att jag ska tvingas betala till upphovsrättsmän för att kopiera mina bilder och filer, det är ju JAG som är upphovsrättsmannen!!

Privatkoipering är det ingen som sysslar med idag för den delen heller. Men jag ska med GOTT samvete börja priatkopiera för glatta livet för att ta tillbaka mina pengar.
Blobork 2012-11-06 13:44  
Varför skall jag betala extra för att lagra mina egna bilder?
Jag svarar själv. Jo för att jag bor i lilla DDR.
Livius 2012-11-07 11:55
Nja, i de komunistiska länderna fanns ingen upphovsrätt, så då skulle de inte kunna ta ut någon sådan avgift. Allt var ju "folkägt".
I sverige har vi dock fega och okunniga politiker.
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar