Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Amazon.se har öppnat

Amazon.se har öppnat

Under flera år har ryktena gått om att Amazon skall öppna i Sverige och nu är stunden här.

Vi har tidigare skrivit om hur de svenska fotobutikerna ser på en eventuellt lansering av Amazon i Sverige och lagom till Black Friday-rean så öppnar man nu.

Amazon styrka är den mängd data de har om kunder, deras kundklubb Amazon Prime och deras hantering av returer. Vid öppnande är utbudet inom kamerasegmentet både litet och stort. Det är tillbehörssegmentet med över 45 000 produkter som sticker ut.

Actionkameror & tillbehör (202)
Blixtar (157)
Diaprojektorer (7)
Digitala bildramar (131)
Digitalkameror (361)
Drönare & tillbehör (9)
Filmkameror (53)
Kikare, teleskop & optik (1 233)
Linser (434)
Simulerade kameror (16)
Stativ & monopoder (1 103)
Tillbehör (45 353)
Undervatten video & foto (4)
Videokameror (224)
Videoprojektorer (578)
Övervakningskameror (464)

Hittar du något fynd? Vad tror du? Skriv gärna en kommentar.



Publicerad 2020-10-28.

44 Kommentarer

TVS 2020-10-28 10:10  
Horribel översättningsmotor. :S
Astacus 2020-10-28 10:43
Håller med! Vilket gör det lite svårt att söka. Letade efter en batterilucka till en EOS-modell och det kändes inte helt uppenbart att sökordet skulle vara ”dörrskydd” :-)
thommym 2020-10-28 10:48
Va, den är väl utmärkt? ;) ;) ;)

"V860II-S blixtapparat accepterad Godox Wireless X-system, med inbyggd 2,4 G trådlös överföring, erbjuder GN60 hög ledlängd och 20 till 200 zoomblixtfodral"
Måns H 2020-10-28 11:11  
Amazon har blivit stort. Några tycker att det är OK att byta bort personlig integritet mot bekvämlighet. Jag tror att de flesta helt enkelt struntar i det och bara klickar "acceptera alla" cookies. Räkna med att bombarderas av reklam.

Även cookielistan som inte går att välja bort är ganska lång. Tredje och sista punkerna öppnar för riktad reklam som ju kräver spårning för att fungera.
"Känna igen dig när du loggar in för att använda våra tjänster.
Känna igen om du är en Prime-medlem och tillhandahålla andra anpassade funktioner och tjänster.
Visa funktioner, produkter och tjänster som kan vara av intresse för dig, inklusive annonser för våra tjänster om de avser produkter och tjänster som är tillgängliga på Amazon.
Att hålla reda på varor som är lagrade i din kundvagn.
Förhindra bedrägeri.
Förbättra säkerhet.
Hålla koll på dina inställningar såsom valuta och språk.

Vi använder även cookies för att förstå hur kunder använder våra tjänster så vi kan göra förbättringar. Vi använder till exempel cookies för att bedriva forskning och diagnostik för att förbättra Amazons innehåll, produkter och tjänster samt för att mäta och förstå prestandan för våra tjänster."
Spooked 2020-10-28 19:18
Jag förutsätter att ingen som opponerar sig mot användarvillkoren använder något socialt media, då användarvillkoren är likande om inte värre på t ex FaceBook.
Jag har en social plattform, SMS............
Måns H 2020-10-28 19:31
@ Erik: Kan inte uttala mig om andra. Själv har jag avstått från de asociala sociala medierna och fick hjälp av en eminent profil här på FS att installera Adblock.
PMD 2020-10-29 13:47
Jag har min Google Chrome inställd så att den kastar alla kakor när man stänger programmet. Det hjälper åtminstone lite grann mot spårning.
Sten-Åke Sändh 2020-10-30 14:47
Jag har också alltid vägrat Facebook och min gräns passerades oåterkalleligt när de började bygga sociogram bakom gardinen. Den kartläggningen tycker jag är verkligt obehaglig och det är rätt kusligt att så många inte verkar bry sig överhuvudtaget om detta. Hade det varit svenska staten som gjort detta hade det blivit ett ramaskri men om det är ett stort snällt bolag höjt över alla misstankar som dessutom erbjuder en gratistjänst, så rämnar precis all integritet.

Återstår att se om Måns får rätt om reklamen.
Iwa 2020-10-28 11:41  
Beställde ett halvfodral i snyggt kaffefärgat pu-läder till en Nikon Z. Till priset 7.59 kr, plus frakt 29 kr. Skall komma på fredag. Tänkte använda det när jag går på Fotografiska och vill känna mig hållbar och diskutera idéerna och de stora frågorna och ta del av den hållbara maten.
Makten 2020-10-28 12:07  
Jag har aldrig förstått grejen med Amazon. Det är ju bara en portal för olika säljare, precis som Ebay eller Tradera. Varför skulle just Amazon vara ett sånt hot mot svenska handlare?
hbengtsson 2020-10-28 12:46
Därför att dom erbjuder öronproppar när du köper kameror. Mig veterligen finns det ingen annan nätbutik med sådan flexibilitet. Du har ju ändå köpt en hel del utrustning genom åren. Har det aldrig stört dig att öronproppar alltid måste köpas separat?

https://www.amazon.se/Canon-Rebel-Digital-%C3%B6ronproppar-svart/dp/B00T3ERIH2/ref=sr_1_11?dchild=1&keywords=canon+eos&qid=1603884636&sr=8-11
cardazio 2020-10-28 12:47
Hela affärsiden går ut på att svälja alla mellanled och tyvärr är de duktiga på det. De negativa konsekvenserna kan man exempelvis se på gig-ekonomin de skapat kring sina leveranser etc. Ingen bra människosyn där tyvärr och inte ett företag man vill ska påverka arbetsvillkoren i Sverige.
Frekeman 2020-10-28 14:09
Det stämmer inte alls att de är "bara är en portal för olika säljare". Vet inte hur stor del de säljer själva men tror att det rör sig om merparten av varorna.

Jag är sedan länge en trogen Amazon-kund och uppskattar fri frakt (med Prime – som inkluderar musik och filmer dessutom) samt det enorma utbudet, bra priser och utmärkt kundtjänst samt service. Just nu t ex så väntar jag på ett par tvålkoppar som jag beställde idag och som kommer att levereras senare idag!

Använder mig också av prisvärda Alexa/Echo-lösningar samt Kindle för läsning.

Under de tio senaste åren så har jag lagt över 100 beställningar varje år i snitt. Överlag så är jag mycket nöjd och glad för att Amazon finns.

Givetvis så är utbudet på Amazon Sverige idag långt mycket mindre än i Storbritannien, där jag bor, men så småningom så kommer man nog ikapp på en del områden. Jag är övertygad om att Amazon kommer att ta en hyfsat stor del av online-kakan även i Sverige – på gott och ont!
Makten 2020-10-28 23:13
Henrik: Jag har aldrig handlat från Amazon eftersom det av allt att döma bara har varit en portal för diverse krimskramsmånglare utan någon direkt koppling till varandra.

Fredrik: Det kanske beror på vilka varor det handlar om i så fall? Allt jag sett har sålts av andra handlare där Amazon bara är nån slags (onödig?) ägare av transaktionerna.
Vad i helsike är det du handlar när det är såna enorma mängder? :-O Jag kanske gör ett tiotal eller max tjugo nätköp om året. Och då är det ofta samma typ av grejer; cykelprylar som bland annat är förbrukningsvaror men också diverse uppgraderingar.
Abe Normal 2020-10-29 03:40
Många konsumenter köper krimskrams (utan att låta nedlåtande). Där tror jag Amazon kan bli stora, de kan erbjuda paketlösningar med abonnemang och annat.

Är man specialintresserad, som till exempel köpa aktiva närfältsmonitorer. Då är Amazon uselt. Eftersom jag kan ämnet bra är det lätt att se felen. En monitor som väger 12 kg är specad som 15 gram enligt hemsidan. En högtalare som jag vet är 7” är specad som 18 tum. Dessutom är utbudet uselt, det finns inga alternativ att välja emellan.

Priserna är inte heller bra utan en del ligger 20% över hos de återförsäljare jag känner till. Alla vet att monitorer köper man i par. En återförsäljare på sidan insisterar på att man ska köpa sista exet men som alla vet, det finns tusentals av samma produkt hos andra återförsäljare. Så puckat och det drar ner helhetsintrycket i min bok.
hbengtsson 2020-10-29 07:31
@Martin: Det var en skopa ironi i min kommentar vilket nog framgår om du klickar på länken :-)
Frekeman 2020-10-29 10:53
@Martin. Ja, det beror nog på typ av vara. Ursprungligen när Amazon lanserades så var ju allt sålt av dem men sedan så skapade de Markeplace, där tredjepartsäljare kan använda Amazons platform. Det är väl rätt mycket av "krimskramset" som säljs just av dessa tredjepartaktörer.

Angående mina många köp på Amazon så tror jag att det vittnar om hur jag använder Amazon, där du skulle köpt nåt någon annanstans.

Jag började handla av Amazon år 2000 – 3 ordrar bestående av CD-skivor. År 2001 köpte jag inget. Inte 2003 eller 2004 heller. Från 2005 så ökade det rätt snabbt; CD, DVD, böcker och hemelektronik. På senare år har det blivit en stor mängd fotoböcker och den Macbook Air som jag knappar detta på köptes också från Amazon. Precis som min iPhone. Riktigt bra priser och inte från nån tredjepart. Minneskort köps också från Amazon direkt (billigt och minimerar att man får nån piratkopia förmodar jag). Sedan nån månad kan jag om jag vill göra min matinköp från en av de stora matvarukedjorna, Morrisons, på Amazon med fri frakt och leverans dagen efter. Så, det lär nog bli ännu fler inköp framöver.

Om det är något som jag funderar på att köpa så går jag för det mesta in på Amazon för att kolla om de saluför det.

En fördel med Amazon är att du har alla ordrar samlade hos en handlare som du vet hur du navigerar istället för att ha dina inköp spridda hos flera.

En annan fördel, som jag är på gång att utnyttja, är den obegränsade lagring av foton (bara jpeg – ej RAW) som man får tillgång till via sitt Primemedlemskap. Idag använder jag Flickr som jag betalar för men tycker att de inte riktigt ger det värde som jag tycker är rimligt. Kan tänka mig att sluta betala för Flickr och istället använda Amazon för mina bilder som jag vill dela.
PMD 2020-10-29 16:28
Att ombesörja försäljningen för tredje part tycks vara ett framgångsrecept.
I Sverige har CDON anammat den idén med hull och hår sen ganska länge.
ztenlund 2020-10-28 12:16  
Svar från David Elmfeldt 2020-10-28 17:55
Bra! Skall länka in i artikeln.
ehrsa 2020-10-28 13:03  
'Linser' säljer dom också.. hur många behöver man och hur långt bör röret vara för att kunna få ihop ett objektiv..
Hälsn!
Iwa 2020-10-28 13:51
Det här är nåt som jag länge har efterfrågat. Tänk, att kunna komponera sina egna objektiv..
MrKarisma 2020-10-28 13:41  
Har aldrig förstått hur man kan handla på Amazon.. man vet ju inte ens om man får grejerna överhuvudtaget när det mest är massor småföretag som ingen vet vilka de är.. Dessutom, miljmässigt - att skicka små paket över hela jordklotet till Sverige är ju rena katastrofen..
MNB 2020-10-28 22:00
Dom har lager i Tyskland och Eskilstuna. Så vet inte hur det är runt hela jorden?

Det mesta vi konsumerar skickas runt halva jorden (asien) så då kan vi sluta handla helt.

Folk kommer handla på amazon pga priset som alltid. Det är mycket ”oohh ska inte handla där” men när kommer till kritan så kommer det beställas ändå för det är billigast och kommer ha störst utbud.
balan 2020-10-28 22:26
Varför inte prova att handla där? Så att du vet - innan du kategoriskt uttalar dig.
Makten 2020-10-28 23:15
Bertil: Varför inte nappa på ett nigeriabrev, så du vet om det fungerar eller inte? ;-)
Iwa 2020-10-28 13:48  
Många fina erbjudanden. Man kan få en "Boya kompakt på kamera hagelgevär videomikrofon" för 320.74 kr. Även: Ett "Nikon D7500 hölje" för 12 407.90 kr. Är det nån som vet vad som ingår i höljet? Ingår huset?
Sabud 2020-10-28 14:17  
Det räcker med all rotvälska för att göra mig ointresserad. Jag fortsätter med Amazon.de som fungerat problemfritt.

/Stephan
Ulf Jönsson 2020-10-28 15:20  
Har gått igenom 92 sidor med linser (inget man äter utan objektiv).
Översättningar är i de flesta fall ok men många är helt ut i det blå.
Ser ut som kinesisk rebranding och kopior. Priser varierar för mycket på samma produkt. Så blir det om man endast förmedlar varor upa.
I övrigt liknar det en forna Östtysk stormarknad. Mvh Ulf
Ulf Jönsson 2020-10-28 15:20  
Har gått igenom 92 sidor med linser (inget man äter utan objektiv).
Översättningar är i de flesta fall ok men många är helt ut i det blå.
Ser ut som kinesisk rebranding och kopior. Priser varierar för mycket på samma produkt. Så blir det om man endast förmedlar varor upa.
I övrigt liknar det en forna Östtysk stormarknad. Mvh Ulf
Ulf Jönsson 2020-10-28 15:21  
Har gått igenom 92 sidor med linser (inget man äter utan objektiv).
Översättningar är i de flesta fall ok men många är helt ut i det blå.
Ser ut som kinesisk rebranding och kopior. Priser varierar för mycket på samma produkt. Så blir det om man endast förmedlar varor upa.
I övrigt liknar det en forna Östtysk stormarknad. Mvh Ulf
BeBest 2020-10-28 15:23  
Att göra en Amazon lär efter den här katastrofala starten betyda att man satsar stort på att göra en imponerande introduktion men blir totalt utskrattad på grund av konsekvensen av sin egen oförmåga.
Stonos 2020-10-28 16:29  
Nikon DK-21 EYEPIECE:
"Minskar den minskande kontrasten genom att minimera mängden svagt ljus som kommer in i sökaren" - kan det bli bättre?
https://www.amazon.se/Sourcingmap-25335-Nikon-DK-21-EYEPIECE/dp/B000BYCKUI/ref=sr_1_14?dchild=1&keywords=nikon&qid=1603898725&sr=8-14
knobloch 2020-10-28 17:07
Haha... Nån har ett massivt översättningsjobb framför sig.
Samtliga produkter har ju några konstigheter. Här är en annan bra:
https://www.amazon.se/Qiter-%C3%B6ppning-%C3%B6ppningslins-portr%C3%A4ttlins-fotografering/dp/B08LV6FCW1?ref_
Anders F. Eriksson 2020-10-28 20:10  
Om man nu bortser från översättningsmissar och andra barnsjukdomar tror jag Amazon kommer bli en stor spelare också på den svenska marknaden. Jag har handlat en hel del prylar från Amazon UK utan problem, och har köpt hundratals böcker till Kindle.
Lobbamobba 2020-10-29 08:15  
Handlar aldrig på Amazon då jag uppskattar ett levande centrum även utanför Stockholm. Tyvärr inser jag att det är kört på lång sikt. Bye bye fysiska affärer.
pdahlen 2020-10-29 08:54  
Det måste vara bättre att ha texten på engelska, tycker det är svårt med sökningen men man lär väl sig. Priserna verkar vara ganska bra på udda ting men tex Nikon originalprylar verkar vara dyrare än tex Cyberphoto
PMD 2020-10-29 16:36  
Som vanligt använder väl alla Prisjakt för att hitta lägsta priset på en vara? Inte surfar väl någon runt "för hand" för att hitta lägsta priset?
Amazon.se kommer inte att ha någon fördel där, och om de inte vill vara med i Prisjakts indexering så kommer de att bli utkonkurrerade.

Sen väljer man ju bort säljare som är okända eller allmänt konstiga? Det senare kriteriet gör ju att man väljer bort amazon.se direkt. :-)
MrKarisma 2020-10-29 18:19
Som tur är så använder ganska få lägsta pris som viktigaste kriterie när de handlar, annars skulle webbhandeln snart inte existera om alla var tvungna att hålla "lägsta pris" på allt hela tiden. Själv betalar jag gärna några hundralappar extra (nej, jag webbhandlar inte för växelpengar som så många andra) till ett företag jag kan lita på med bra kundservice som kan lösa eventuella problem snabbt och smidigt. Jag är inte dumsnål.
PMD 2020-10-29 20:32
Ja, det kan man nog komplettera "okända eller allmänt konstiga" med.

Poängen är att jag tror att de flesta använder Prisjakt (eller möjligen Pricerunner) för att få en prisbild. Då kan inte Amazon låta bli att vara med där.

När det gäller fotoutrustning (även sådan som är dyrare än växelpengar) brukar Cyberphoto, Fotokungen och Scandinavian Photo ofta ligga i topp när det gäller lågt pris, och alla dessa har jag god erfarenhet av när det gäller kundservice.
Abe Normal 2020-10-30 01:13
Är övertygad om att hålla "bästa pris" en stor faktor, inte när det gäller kronor och ören. Utan generellt bra priser. Ingen slump att tråden E-infinity snart är 50 sidor lång på Fotosidan.

Förutom bra priser, vill nog många att återförsäljaren ska spegla ens eget kunnande. Som exempel hos Cyberphoto, Skandinavian mfl.
PMD 2020-10-30 11:03
EU-infinity skulle inte dominera lika stort bland Fotosidans medlemmar om det funnes en Prisjakt-liknande tjänst för hela EU. (Det kanske det gör, men i så fall är den ganska försynt).
Bussmicke 2020-10-30 01:26  
Jag tyckr de var väldigt dyra. Jämför Canon 6D Mark II, 2000 kr mer än Cyberphoto, 7000 kr mer för 5D Mark IV... Inte bra.
Fri frakt med Prime? JO jo men Prime måste man ju betala för och sen tar det ett tag att tjäna in det innan det Verkligen Är fri frakt. Tack men nej tack.
Måns H 2020-10-30 11:19  
Jag använder sökmotorn Duck-Duck-Go som inte spårar. Den duger för det mesta. För extremt udda sök utan kommersiellt intresse använder jag Google. Tack för ditt tips, ska kolla inställningarna!
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar