Annons

Proffsfoto

Artiklar > Scanpix skrotas – TT består

Scanpix skrotas – TT består

Bildbyrån Scanpix ska integreras mer i TT-koncernen. Scanpix har redan flyttat ihop med TT och snart ska varumärket Scanpix skrotas.

Tanken är att samla text, stillbild, video och grafik under varumärket TT för att underlätta för kunderna. Det innebär att varumärkena Scanpix, TT Spektra och Grafiska Bildbyrån skrotas. Detta framgår av ett internmeddelande från vd Jonas Eriksson.

Detta innebär också en gemensam webbplats. Enligt vd Jonas Eriksson kommer man att kunna ge ett mer samlat erbjudande till sina kunder.

– Vår produkt har förändrats genom åren, säger Jonas Eriksson. Text, bild, video och grafik har växt samman för våra kunder. Och då behöver vi kunna jobba smartare för att fylla deras behov.

TT har många nyhetsmedier som kunder men har tappat intäkter från andra bildkunder som reklambyråer och företag.

Jonas Eriksson uppger att varumärkesförändringen ska vara klar under 2013.

Källa Resumé



Publicerad 2013-02-14.

5 Kommentarer

MrKarisma 2013-02-14 14:36  
"Enligt vd Jonas Eriksson kommer man att kunna ge ett mer samlat erbjudande till sina kunder"

Dvs, dumpa priserna.
luminousoctaves 2013-02-14 20:44
Jag tror snarare att han syftar på en ny gemensam portal med större variation på paketerbjudanden.

Som det ser ut i dag köper kunder/redaktioner färdiga sidor, reportage och texter från en sajt (TT-Spektra), samt enskilda bilder och videoklipp från en annan (Scanpix). De flesta dagstidningarna i Sverige har kontrakt med både TT-Spektra och Scanpix. Slås portalerna ihop kan jag tänka mig att det blir smidigare för kunderna/redaktionerna att hämta och handla material, plus att man kan få mer anpassade paketpriser.

Det låter med andra ord rätt bra tycker jag.
Morphen 2013-02-15 14:30
Borde inte konkurrensverket ha åsikter om detta? Blir det inte en allt för dominerande aktör, dvs monopol..
luminousoctaves 2013-02-15 15:37
Det kan man verkligen tycka, och rösterna höjdes när Scanpix och Pressens bild slogs ihop men inget hände då heller.

Kruxet är antagligen att Sverige är för litet för att ha fler än en stor media- och bildbyrå.
Director 2013-02-17 15:19  
Jag gillar inte företag som mer eller mindre har monopol på en marknad, speciellt inte inom media. Jag ser heller fler medelstora byråer som konkurrerar.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar