Medier
Sex dagstidningar i Östergötland riskerar att bli utan fotografer när NTM-koncernen vill ta bort åtta fotograftjänster.
Idag informerades personalen på flera av NTM-koncernens tidningar om att ledningen vill ta bort samtliga fotograftjänster i Östergötland.
– Det här inte bra alls. Det kommer att underminera den lokala journalistiken. Förutom att jobben blir färre så är vi är oroliga för kvaliteten, säger Calle Slättengren, fackordförande för journalisterna på Norrköpings tidningar till SVT.
Tre av fotograftjänsterna finns på Norrköpings Tidningar, tre på Östgöta Correspondenten i Linköping, en på Motala Vadstena Tidning och en på Västerviks-Tidningen. Men även Folkbladet drabbas då de använder sig av bilder från fotograferna i koncernen genom en gemensam bildbyrå.
Kvar blir bara en bildchef som ska samla in reportrarnas bilder och filmer samt köpa in vissa fototjänster från frilansare.
Enligt Östgöta Medias publisher Anna Lindberg sker förändringen för att mediahusen måste "ompositionera sig" så att personalen kan utföra flera olika arbetsuppgifter, det vill säga bli multijournalister.
– Vi gör det här för att stärka företaget inför framtiden, säger Anna Lindberg till SVT Nyheter Öst.
Mia Karlsvärd är ordförande i Pressfotografernas klubb är kritisk till att fotograferna inte får chansen att lära sig skriva artiklar när reportrar får lära sig att fotografera.
– Jag vill vara hoppfull - medier kan inte leva utan bilder. Men vad är det som säger att bara de skrivande journalisterna ska lära sig att fotografera, men inte tvärt om? Jag hoppas också att frilansbudgeten kommer öka inom mediehusen. Det finns så många duktiga egenföretagande bildjournalister att anlita.
Om två veckor börjar de fackliga förhandlingarna.
22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag är lite inne på Alfs spår, att det trots allt är värre om den skrivna journalistiken och möjligheten för research, källkritik och uppföljning får stryka på foten till förmån för bildens "snabba kolhydrater".
Det tråkiga är att läsartrenderna går åt motsatt håll, dvs snuttifiering. Svårt att balansera rätt för redaktionerna.
Å säljer man inte så måste man spara! Personal e bäst att spara på! Kostar mest!
Alla gillar närbutiken, å alla klagar när den läggs ned,
samtidigt som man åker till stormarknaden för att handla! :)
ör andra tidningar som Fotosidan Magasin så är det unik kunskap inom fotoområdet som säljer. Att ha de kunnigaste skribenterna.
http://www.newsner.com/
Newsner sammanfattar det Bengan beskriver, dvs fullständigt banala artiklar som tilltalar människans mest primitiva känslor. Bilderna har för övrigt fått stor plats. Newsner har över 200.000 facebookföljare. Dubbelt så många som Dagens Nyheter. De når alltså ut till lika många läsare som en mellanstor/stor morgontidning.
Dessutom kör de just nu en lagom spekulativ Facebook-kampanj där de lockar likes och läsare genom att spela på känslan av att ha förlorat nära och kära.
https://www.facebook.com/newsner/
Jag tycker det är oroväckande att det fungerar.