Medier
Inga egna fotografier i senaste Vogue Italia. Slopar modeplåtningar av miljöskäl - använder teckningar istället.
I Vogue Italias januarinummer har den italienska modetidningen inga egna fotografier i sina modereportage. Tanken är att minska klimatpåverkan, skriver New York Times.
Vogues ledning vill visa att det går att skapa magasinet med mindre klimatbelastning. I januarinumret skriver chefredaktören Emanuele Farneti hur mycket resurser fotograferingarna kräver varje månad.
”Det är hundrafemtio personer inblandade, runt tjugo flygningar och ett dussin tågresor samt fyrtio bilar och ett sextiotal internationella leveranser av material för fotograferingarna. Vidare är kamerabelysningarna tända i minst tio timmar i sträck – drivna av bensindrivna generatorer – och till det allt matavfall från cateringtjänsterna, all plast som behövs för att packa in plaggen samt all el för att ladda upp telefoner och kameror”.
Fotosessionerna är ersatta av åtta olika omslag som är målade och tecknade. Tidningen kommer att förpackas i återvinningsbar plast.
Emanuel Farneti menar samtidigt att tilltaget ska ses som en gest.
– Jag menar ändå att det ärligaste sättet att ta sig an ett problem är att börja medge att det existerar.
Emanuele Farneti skriver på Vogue Italias Instagram:
"All of the covers, as well as the features of our January issue, have been drawn by artists, ranging from well-known art icons and emerging talents to comic book legends, who have created without travelling, shipping entire wardrobes of clothes or polluting in any way. The challenge was to prove it is possible to show clothes without photographing them. This is a first, Vogue Italia has never had an illustrated cover: and as far as I know no issue of Vogue Italia in which photography is not the primary visual medium has ever been printed.
Thanks to this idea, and to these artists' process, the money saved in the production of this issue will go towards financing a project that really deserves it: the restoration of Fondazione Querini Stampalia in Venice, severely damaged by the recent floods.”
Vogue finns i ett flertal olika upplagor och versioner, bland annat i USA, Frankrike, Ryssland och Spanien. Vogue Italia anses av många vara den i Vogue-skaran som drivit mest konstnärligt och framåtdrivande fotografi.
34 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det är naturligtvis för att spara pengar, vilket också är en giltig anledning. Men jag tror inte ett dugg på att ett företag som har som affärsidé att få sina kunder att byta ut fullt fungerande produkter varje säsong skulle bry sig om miljön. Bättre att vara ärlig och berätta att det är ett sparpaket med syfte att minska personalkostnader och overhead.
"the money saved in the production of this issue will go towards financing a project that really deserves it: the restoration of Fondazione Querini Stampalia in Venice, severely damaged by the recent floods.”
Men det utesluter inte, att Vogue måste minska sina utgifter, mode-magazine kanske inte säljer lika bra, som tidigare.
En skicklig marknadsförare lindar alltid in, orsaken till varför utgifter måste minskas.
De stora modehusen har egna magazine, ofta gratis, visar även de senaste mode-trenderna.
Bara om det har en mätbar effekt.
att de ändå har en dator, när det finns möjligheter till att göra sig hörd, fortfarande via brev/vykort.
" …. minska sitt flygande oavsett var man bor …. ", kan man tycka om man bor i en stor stad, med allt runt hörnet, - naivt, om man tror det fungerar resa långt och snabbt med tåg, bil eller elcykel.
Lycka till! :-) :-)
O det är rätt korkat att säga att pga att svenskarna är få så kan de flyga hur mycket som helst. Det här är värden som man måste börja titta på globalt.
Ta bara en sådan sak som våra EU-politiker. Bosätt dem på plats tex.
Själv flög jag senast i november, en ganska meningslös trip.
Det kunde lika gärna skötts via videokonferans.
Protesterade in i det längsta men till ingen nytta.
"Det är bra att minska sitt flygande oavsett var man bor."
Bara om det har en mätbar effekt.
"
Nej, det är exakt lika bra oavsett om det går att mäta. Det är dessutom ofta så att en enskild åtgärd har liten effekt men att många enskilda åtgärder tillsammans gör en stor skillnad.
I Sverige har vi nästan helt fossilfri elproduktion (1.3% av elen görs med fossila bränslen) och om man vill kan man välja ett elbolag som enbart tillverkar fossilfri elkraft, så det finns ingen större anledning att sluta använda internet av klimatskäl.
Om man inte kan mäta effekten har man ingen aning vilken den är. Framförallt vet man inte om det faktiskt påverkar eller inte.
Ja, det kan bli en mätbar effekt om väldigt många slutar flyga, men det måste ju koordineras och det måste finnas tillräckligt många som vill. Det kommer inte att märkas att några få med klimatångest slutar flyga.
Det är bättre att som enskild person göra något som har stor effekt i liten skala, som t.ex. investera i solcellsanläggningar i Afrika. Det påverkar den lokala miljön (mindre rök och sot som skadar folks lungor pga fotogen- och vedeldning) och den globala miljön (mindre koldioxidutsläpp) och man kan t.o.m. få avkastning på sin investering.
Vi bör investera oss ur den s.k. klimatkrisen, inte försöka späka oss ur den.
1. Nån måste vara villig att betala för det, ej statligt stöd.
2. Någon slags kvalitet och exklusivitet.
Man måste inte resa för att ta bilder i olika miljöer.