Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
16 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Hur långt ska klädköpare och andra konsumenter låta det gå?
/retuschör inom kosmetikaindustrin m.m.
Helt klart en överdrift.
Ner med propaganda! :P
Redaktören har säkert letat länge, efter något lämpligt till tidningssidan!
Det här blev ingen nyhet, tyvärr nytt redan på glasplåtarnas tid!
//Leif
Vem vill ha en bild (av sig själv) som inte är sann?
Svar:
Nästan alla.
Jag fotar många människor varje år och det finns nästan ingen som inte blir glad åt lite ”försköning”.
Anledningen till detta är möjligen att vi ser oss själva genom olika filter.
Vi tycker att vi är lite smalare, lite mindre rynkiga med mindre finnar och större bröst än vad det oretucherade (falska) fotot uppvisar. Vi vägrar godkänna den sanning som ett foto kan visa.
— Jag känner mig yngre än min ålder, är en vanlig variant på filtret.
Man talar om de tre S-en som är riktiga säljargument
Status (att vara snyggast är status och man vill vara som den snyggaste på bilden)
Skräck (man påstås kanske bli lika "snygg" om man konsumerar en viss produkt och då är det ju förfärligt om alla andra gör det och inte du - t ex gym-reklam)
Sex (modellen ser helt enkelt överdrivet sexig ut och ger mottagaren en illusion av ha fått modellen på köpet)
Det går att lura en del fjärilshannar att para sig med atrapper om bara vissa drag överdrivs tllräckligt så föredrar de atrapperna framför de riktiga honorna. Detta är samma princip. Hungern efter andras pengar är stor och pengar är gud i dagens samhälle så jag tror tyvärr att tekniken är här för att stanna, och allt fler kommer att fördummas av allt mer sofistikerade lögner.