Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Susan Meiselas tilldelas priset Outstanding Contribution to Photography
Fotografer
Susan Meiselas tilldelas priset Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2025. Meiselas hyllas för sitt djupt engagerade förhållningssätt och har skapat ett starkt verk som breddar synen på dokumentärfotografi genom sina insiktsfulla skildringar av människor i deras samhällen.
Läs mer...
5
33 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Tråkigt att se en trend där allt fler och fler inte kan ta bilder utan grov efterredigering
Sen att bilderna blir vackrare att titta på är en annan femma. Men det känns mer som konst än som dokumentära bilder.
På orginialen så ser man att det inte är så bra bilder (för ljusa, för lite konstraster etc.).
Men som dokumentär/pressfoto är dom på tok över retuscherade, som jag ser det så får man i stort sätt "bara" ändra färgmättnaden och kontrasten så att bilderna ser naturliga ut och speglar värkligheten i dom ändamålen!
Men som sagt var min uppfattning är att detta är helt OK så länge man bara "mixtrar" med färger, vitbalans och liknande. Inte när man går in och målar i bilden.
Gillar dessa bilder skarpt. Innan redigering var dom väldigt trista.
Ha det gött
Mange
Givetvis skall domarna reagera samt säga "nejtack" till sådant hantverk från fotografer som har foto såsom inkomstkälla och yrke om målet är att visa fram hur det ser ut så man kan känna igen sig om man stog där på riktigt..Utanför själva svaret här så var detta en tankeställare det för min del om ifall verkligen amatörer är sämre fotografer samt om sk proffs är ofta endast bättre på bildprogram.. men det är en annan diskution det givetvis.
Därmed.Svaret är Ja! Dessa bilder bör nekas till är min åsikt..
Men som vissa säger: att jämföra med en RAW bild är väl nästan helt poäng löst, för när en sådan är smått överexponerad, så är man väldigt långt ifrån verkligheten.
Tycker han förvanskar verkligheten lite mkt nu när det handlar om pressfoto. Stundtals tycker jag att han tar bort lite av känslan, tex i bilden "där mannen gräver ur lera ur sitt/ett hus"
För mig är det i alla fall självklart att man exponerar för att skapa bästa förutsättningarna i efterbehandlingen.
Jag kan tycka att dessa bilder är dåligt redigerade men inte att det skulle motivera en uteslutning. Man måste lära sig att skilja på innehåll och form.
/Maverick
För att den här typen av reportagebilder skall kunna behålla sin trovärdighet så bör de i största möjliga mån göras rätt från början. Visst man kan sätta kurvor o färgbalans i kameran. Det är klart att bilderna skall processas och konverteras från råformat. Men när dokumentära bilder börjar anta formen av HDR-spektakel (ja, jag tycker de allra flesta (genom överdrift) misslyckas med sina HDR-bilder) – ja då tycker åtminstone jag att den dokumentära känslan och trovärdigheten försvinner.
Dock tycker jag fotografen skall ha en eloge för att han vågar visa upp sina oredigerade originalbilder (som iofs inte är nåt vidare). Tack vare öppenheten kan vi ju ha den här nyttiga diskussionen.
Var går gränsen för manipulation?
En av de mest omdebatterade borde ju vara flaggan som till synes står rakt ut i blåsten på månen...
... men det blåser inte på månen.
Sen kan man ju precis som det gjorts länge, spekulera i huruvida Robert Capas eller andra krigsfotografers bilder kan vara manipulerade, i den mån de eventuellt regisserat sina "modeller"
Just krigsbilderna kan ju dessutom vara manipulerade i rena propaganda syften.
Den här frågan kan växa och bli hur stor som helst. Trovärdigheten i reklam/mode/skönhetsbilder är ju sedan länge utraderad (eller skall jag säga bortklonad?).
Bottomline:
DON'T OVERDO IT!
Vad är manipulering? Om man klonar bort en detalj som inte passar så håller vi nog alla med om att det är fel, men om man väljer en bildvinkel som gör att den fula moderna gatlyktan inte syns i den medeltida stadsbilden?
Är justering av nivåer och färg manipulering? Om man varit på en dramatisk plats upplever man ofta att bilderna inte återger dramatiken som man subjektivt upplever dem. Ögat och hjärnan "ser" annat än kameran....
Sedan tycker jag nog att han gått en aning för långt i redigeringen oavsett om det är "rätt" eller "fel" att göra så...
... men det blåser inte på månen."
Flaggorna som placerades på månen innåller metalltrådar som håller uppe dem. Det är alltså "fusk" men inte "bildfusk"
Om du kollar så är jag långt ifrån ensam att ifrågasätta bildkvaliteterna... Och detta därför att varenda en som har fotograferat en stund samt har minsta bildkänsla ser utan problem att detta är rena rappakaljan även i rawform...
Sorry ot. Samt skall inte va mer ot här oavsett komentarer.. Lovar.!.... :-) ;-)
Jag tycker det är en rätt okej bild sett till innehållet. Jag skulle antagligen själv ha framhävt kvinnan och soporna om jag tagit bilden. För det är det som den här bilden berättar, en kvinna som lever bland sopor. Men i vår ivärld så är det väl viktigare att diskutera photoshop antar jag.
/Fredrik
Har själv hunnit med att bakåt i tiden "blaska" kemiska bilder, slutresultatet blev väldigt olika beroende på papper/hårdhetsgrad, olika former av efterbelysning osv osv. Samma sak som man idag gör i PS.
/B
.
Jag tror man bör lämna idén om fotografiets objektivitet. I debatter tycks det ofta som att vi mest vill ha känslan av att kunna lita på att det vi ser är ett utsnitt av verkligheten, och att det helst ska vara hela verkligheten.
Vad vi gärna glömmer är att precis allting i den fotografiska processen är en produkt av fotografens ställningstaganden och en interaktion mellan alla inblandade.
Hur agerar vi på platsen?
Vartåt väljer vi att rikta kameran?
Hur gör vi när vi grovgallrar?
Hur efterbehandlar vi bilderna?
Hur väljer bildredaktören ut den ofta enstaka procent av alla bilder som till slut publiceras?
Hur tolkar läsaren bilderna?
Efterbehandlingen är bara en liten del i denna kedja, ändå är det hela tiden där debatten stannar, och jag kan inte låta bli att undra varför, och efterlysa en mycket mycket bredare etisk debatt.
Vad gäller den här efterbehandlingen, så kan jag inte se någonting i den som gör den mindre trovärdig än till exempel en svartvit bild, som av någon anledning inte alls är föremål för debatt (i större skala iallafall..)
Det är bra att fotografiets roll debatteras, men låt det inte stanna vid photoshop!
Poången var just att påskina fusket, inte var det är gjort, för övrigt är det ju tom ifrågasatt huruvida det är plåtat på månen eller ej...
Absolut; hela rymdprogrammet en datoranimerad historia av Steven Spielberg. Han utvecklade idén med dramatik till höjdpunken Apollo 13. Nästa steg var realitytragedierna Challenger och Columbus varefter NASA ansåg att realismen blev lite för bra varför han fick sparken och uppdraget överläts på Walt Disney corp. ;)
Kör man jpg är skillnaden mot vad ögat ser enormt stort, Och man kan inte få den bilden ögat ser med den kraften hjärnan jobbar med på bild?
Inte ens i RAW-format kommer du till den bilden ögat ser,
vi har ett f-stop värde teoretiskt sätt på c:a 24steg?!?
Det kommer inte kameran i sig i närheten av än:(
Om jag läste, kan nog kameran+optik+photoshop(exempelvis)
Bara komma upp i c:a 12 f-stop, en HDR bild kommer upp till 18f-stop.
Är inte hundra på siffrorna men det ÄR stor skillnad.
Detta gör ju att man går och gör resten av bilden i datorn:) ungefär som man gjorde förr i labbet? Hur många skrek inte då: Att så får man ju inte göra?
Man kanske kan ha en viss gräns på hur många procent du får ändra på en bild, vad gäller färg, kontrast, ljus etc?
Sedan spelar det ju ingen roll om ändringarna görs i kameran eller via datorn. Default innebär inget annat än ett ganska neutralt läge på det mesta?
Vad är nästa steg, att tillverkaren lägger in ett annat värde på nya kameror för att komma runt detta. Och ändå leverera mustiga färger?(en del gör det redan)
Men var skall gränsen gå.
Ha de gött
M
En dokumentärbild är för mig en bild som ligger så nära det som ögat ser. Det är klart att det är en balansgång. Eländet,(i det här fallet) kanske ser inte lika eländigt ut i vissa vinklar och i solnedgång, men är det inte det just det som ska premieras. Förmågan att fånga ett ögonblick som i sin tur etsar sig fast på betraktarens näthinna.
Jag begriper i princip inget av den tekniska diskussionen som förs här men anser heller inte att det handlar om det. För mig är det en moralisk fråga. Hur mycket anser jag mig som fotograf ha rätt till att försvaga/förstärka det som jag har framför mig, vare sig det sker i kameran eller i efterarbetet i de fall syftet är dokumentäfotografering? Precis som med all rapportering så är ju det som man väljer att inte visa, ofta lika viktigt. Det är ju det som ofta utgör preferensen.
Till sist, jag vet ingenting om kvinnan på bilden. Kanske hon upplever sin tillvaro som så "färgstark" som de bearbetade bilderna visar...?
Därmed inte sagt att de inte kan användas, bara att man måste föra en diskussion om vad HDR eller TriX gör för hur den avfotograferade miljön representeras. Varför har fotografen valt det?
Men återigen, varför tas diskussionen sällan utanför photoshops värld? Hur och var vi hänger bilder, i vilka sammanhang de trycks, hur sammansättningen av folk på tidningsredaktioner ser ut borde vara av minst lika stort intresse.