Annons
Artiklar > Jan byggde digital bälgkamera för 100 kronor

Jan byggde digital bälgkamera för 100 kronor

Genom att köpa en gammal bälgkamera för under hundralappen på nätet kunde Jan Malmgren enkelt bygga ett kreativt bälgobjektiv till sin digitala systemkamera.

Bälgfunktionen gör att fotografen kan leka med perspektiv och skärpeplan – precis som med ett tilt/shift-objektiv eller de första Lensbaby-objektiven. De gamla linserna i objektivet ger låg kontrast – perfekt för den som vill få till en skön känsla i bilden.

Här kan du läsa om hur Jan Malmgren gjorde.


Foto: Jan Malmgren



Publicerad 2012-08-21.

20 Kommentarer

gorse 2012-08-22 08:44  
Coolt. När jag såg bilden först undrade jag just om det var kameran eller linsen som bestämde exponeringstiden.
Även gamla kameror har läget bulb så då behöver man inte ständigt välja största bländaröppning utan kan välja bländare lite efter eget huvud.
Gamla linser behöver inte nödvändigtvis ha låg kontrast, de är ofta smutsiga med beläggning på båda sidor. Inte så svårt att rengöra.
Benganbus 2012-08-22 09:26
Håller med Göran, man måste inte göra bilderna mer otidsenligare än dom har varit förr! ;) Men vill man göra så, så visst går det bra! Men det blir inte tidsenligt på riktigt, men det är inte så lätt att veta! ; )
Annars intressant och kul grej det här med påbygget!
Christer Törnkvist 2012-08-22 10:16  
Det här älskar jag!
jelu1661 2012-08-22 12:53  
Det vore intressant med någon form av rigg så man kunde röra kameran i exakta steg och ta flera bilder. På så vis skulle man kunna stitcha ihop en bild som täcker hela det format objektivet lyser ut.
Atropine 2012-08-22 12:57
Du menar panoramahuvud? Det har funnits hur länge som helst, både manuella och motoriserade. Men vad har det med artikeln att göra?

http://en.wikipedia.org/wiki/Panoramic_tripod_head

Eller menade du något ställbart mellan objektiv och kamerahus? Låter oerhört meckigt och kräver ruggig precision. Då hade jag nog föredragit det jag skrev om först.
jelu1661 2012-08-22 13:32
Jag vill flytta kamerahuset men inte objektivet. Det finns riggar för sådant också, men nu snackar vi DIY här :)

Ett panoramahuvud är väl poänglöst i sammanhanget?
gorse 2012-08-22 13:51
Det jag skulle bygga är att på nått sätt behålla skenan som originaloptiken sitter på den gamla kameran är kvar så man kan fixera linsen i en fast possition. Den skenan borde man kunna skruva fast i stativfästet. Sen är bara frågan hur man gör skenan rörlig om man vill luta eller flytta linsen mer än att bara skjuta den fram och tillbaka.
Innan ni andra klagar på kontruktionen i denna artikel, det är bara att sätta igång att göra bättre själv. Helt klart en inspirerande artikel.
Atropine 2012-08-22 14:14
Nej, ett panoramahuvud är inte alls poänglöst eftersom det är ett smidigare sätt att få ut en större bildvinkel om objektivet tecknar en större yta än sensorn. Tänk på objektivet som en central del och motiv/sensor som de rörliga. Dessutom använder man mittområdet där de flesta objektiv har bäst skärpa och mindre distorsion. Ja, det är inte _riktigt_ samma sak, men slutresultatet bör bli ganska nära, troligtvis bättre.

Ska man bygga anordningen du pratar om så har man ett flertal parametrar att ta hänsyn till. Objektivets rörelse måste vara helt parallellt med sensorplanet, avståndet till denna skall vara densamma hela tiden, och det skall vara flyttbart i både x och y-led. Jag inbillar mig att det är enklare att bygga en väl fungerande DIY panoramahuvud än en DIY dubbel-shift-objektiv. Du får gärna överbevisa mig. :)
PMD 2012-08-22 16:01
Istället för att behålla originalskenorna från den kamera man tar objektivet från så är det nog enklare att montera objektivet på en vanlig makrobälg avsedd för kameran man vill använda objektivet på.
jelu1661 2012-08-22 16:20
Det är säkerligen lättare att bygga ett panoramahuvud, men då är det poänglöst att använda ett sådant här objektiv. Tanken med riggen jag fantiserar om är att utnyttja hela bildcirkeln. Sen vill jag påstå att det är ganska långt från samma sak att göra ett vanligt panorama ;)
claesh 2012-08-22 15:26  
Inte så dumt!
För montering av gamla manuella objektiv på autofokus-hus finns det olika former av adaptrar, och vissa har ju "AF-confirm"-chip inbyggda i sig. Jag undrar om man inte kan montera bälgen på en sån adapter istället för ett sönderskuret kamerahus-lock för att få hjälp av AF-funktionen i kameran för att veta när skärpan ligger rätt.
ojanson 2012-08-22 15:34
På Nikons hus funkar indikeringen även med gamla manuella, chipslösa, gluggar.
syntax 2012-08-24 18:37  
Kul! Sedan kan man ju även stoppa film i sin gamla kamera. Direktmetoden så att säga.
George Steij 2012-08-25 11:51
Håller med.. Sen varför ha sönder sina antika kameror.. Rätt dumt! Även om man vill exprimentera lite..
PMD 2012-08-25 14:19
Jan skrev ju att han demonterade bälg och objektiv från en irreparabel kamera som han hade köpt billigt. Jag tycker att det låter trevligt att gamla objektiv får nya liv som digitalkameraobjektiv!
P.Edberg 2012-08-26 17:38  
Helt klart kul projekt!

Byggde själv ett liknande objektiv idag och testade lite, inte svårt alls faktiskt.

Som sagts i tidigare kommentar vore det bra om man kunde få med skenorna över... får pröva detta i framtiden när jag kommer över en ny lämplig donator...
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar