Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
26 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Fruktansvärt kallt hårt ljus ... förstår att han skriker efter eye-pads, antagligen för att skydda ögonen ;-)
... men kul som commercial för produkten iFråga.
På tok för stora o överexponerade partier på armar o kinder!!
Anders: ca 8-9 gånger? =)
För övrigt blev jag inte jätteimponerad över ljuset...
Det knäppa är ju att om någon hade gjort samma sak med en annan platta från någon annan tillverkare så hade det inte blivit uppmärksammat, då hade ingen brytt sig men så fort det är en Apple produkt så är det fantastiskt, amazing, wow och imponerande. :(
Detta är en FOTOSIDA.
Jag gillar kreativa lösningar, men att ni ens har jävla mage för att hypa en sån här grej! BUU!
Foto är konst inget facits forum.
Denna "nyhet" gällande iPhone Maxi/iPad, är dock under all kritik. Det är en reklamannons som får redaktionellt utrymme men det värsta är att nyhetsvärdet är noll. Det är patetiskt, precis som många redan påpekat.
Ljussättningen hade lika gärna kunnat bestå av 25 Biltemaficklampor, ett 100-pack värmeljus från Ikea eller liknande. Hade det också haft nyhetsvärde?Postas denna artikel för att provocera Apple-kritiker? Jag väntar hellre två dagar på nyheter än att generat läsa sådant här.
Det är knappast någon som tvingar er till att läsa varenda artikel på FS.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=jesse+rosten+ipad+photoshoot
Men man ska vara hyggligt naiv (medvetet eller inte) för att tro att sånt här bara är "en rolig grej" som råkat poppa upp. Det vore spännande att läsa om hur det egentligen går till; var kommer initiativet ifrån, vem betalar, vem regisserar osv?Det är ju otroligt intressant och väldigt tidsenligt - hur man bär sig åt för att skapa produktplacering i flöden och redaktionell nyhetsrapportering på nätet måste väl vara på schemat var och varannan dag på media- och reklamutbildningar?
Vad kallas egentligen fenomenet?
endast en mobil till ljussättning :) allt går bara man vill, har man inga super belysning och reflektorer får man ta det man har till hands.
Jag tycker att filmen, idén och bilderna är rätt schyssta. Ingen är väl så pantad att han/hon faktiskt tror att Rosten menade att det faktiskt var ett skitbra sätt att ljussätta bilder?
Vad gäller kvaliteten på ljuset så handlar det väl mer om personliga preferenser än någon form av facit.
Bara för att man ogillar idén att övertydlig reklam ska smälta ihop med redaktionellt material så behöver man väl inte sakna humor? Det är väl bra om serierna är skilda från utrikesreportagen, eller?
Att "nyheten" inte är seriös tror jag de flesta förstår men reaktionerna kommer snarare av att den är ett exempel på ett led av okritiska "coola reportage". Dessa notiser är i själva verket är en reklamkampanj som bloggare, forum men nu också mer seriösa (?) fotocommunities äter upp med hull och hår.
Man måste kunna se detta, samtidigt som man är nöjd med Apples produkter. Att inte se på notisen ovan med skepsis, är naivt hävdar jag.
Den så kallat ironiska generationen trodde jag var utdöd nu när ZTV gått i graven men ack vad jag hade fel, tydligen, när jag läser vad några skrivit här om humor etc.