Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Bildaktion för Schibbye och Persson

Bildaktion för Schibbye och Persson

Den 18 februari klockan 12:00 öppnar Umeå rådhus festsal med en vernissage av de skänkta bilderna. Redan nu är det möjligt att lägga en bud på fotografierna via Fotografia(u)ktionens webbplats, medan själva auktionen pågår mellan 13:20-14:30.

Läs mer på www.konvoj.net/fotografiauktionen.



Publicerad 2012-02-16.

22 Kommentarer

FrePe 2012-02-16 19:25  
Varför? Trist att en intressant bild auktion besudlas av en så pass nedsolkad "sak". Sök rätt på och se grabbarnas egna video upptagning ifrån tiden innan de anslöt till sin hyrda arme.
Johan.D 2012-02-16 21:09
Håller med. Det jag sett och läst (ink deras egen film) så saknar jag empati för deras situation.
ibbe76 2012-02-16 22:50  
Oj,Ska han ha pengar Proletären Schibbye? sätta sig över andra gränser och lagar...med vapen.
Kan man få bete sig hur som helst bara för det är i afrika?
pellepang 2012-02-17 11:47  
Kriminella vänsterradikaler har väl aldrig värnat om yttrandefriheten. Nej låt dem sitta och begrunda sina illgärningar så kanske det går upp ett ljus även för dem tillslut.
Kristinamar 2012-02-17 13:20  
Tur att det finns människor som Martin och Johan som vågar ta risker för att försöka ge röst till en plågad och maktlös civilbefolkning! De är journalister inte terrorister, det vet alla. Och de är duktiga också. Se Martins tidigare reportage t.ex.
http://martinschibbye.se/published.php.
Fantastiska bilder och bra reportage.
FrePe 2012-02-17 13:33
Har du sett filmmaterialet som rör sakfrågan? Vad nissarna gjort tidigare har mindre vikt tycker jag. Men visst kunde det vara värt att gräva i vilka lik gossarna dansat över för tidigare scoop.
Kristinamar 2012-02-17 13:49
Jag har sett allt material. Du har tydligen sett på det på ditt sätt och dragit slutsatser som passar dig. Jag ser på det som jag sa tidigare i min kommentar. För övrigt så är det alldeles för många som driver hatpropaganda utifrån egna motiv. Jag ger mig inte in i den diskussionen.
FrePe 2012-02-17 14:58
Hatpropaganda?... JAG propagerar inte, jag menar att det räcker att kolla igenom killarnas eget material för att inse att dom inte är de oskyldiga frihetskämpar som propagandan vill få det till. Gör inte inlägg i en diskussion som du inte vill vara del av kan ju vara ett bra grundråd. Ett annat kan vara att inte enbart basera din ståndpunkt på vad som sägs av andra utan leta upp informationen själv och bilda dig en egen uppfattning.

Hur kan det vara okej att riskera andra människors liv för egen vinning? Hade dom själva traskat över gränsen hade jag varit på deras sida. Men de valde att hyra beväpnade mänskliga sköldar och har på så sätt ansvar för deras död och i förlängningen mycket lidande för deras familjer.
bengt-re 2012-02-17 13:45  
Varför alltid utgå ifrån att de är oskyldiga? Min tolkning efter mina nätefterforskningar ger inte direkt vid handen att jag kan säga att jag vill ge något odelat stöd till dessa herrar även om det givetvis är tråkigt att de fått betala ett tämligen högt pris för sitt agerande, men de försöker forma politik och i vissa länder anses det vara kriminellt - det kan jag väl i och för sig anse vara fel i princip, men samtidigt så skall man väl respektera länders lagar med vilka vi har diplomatiska förbindelser? Jag menar, bara för att jag anser att hastighetsgränserna är fel i Finland så ger det mig inte rätt att köra för fort - jag får liksom följa reglerna där jag är gäst, vill jag inte göra det så får jag ta mitt straff oaktat om jag gillar reglerna eller inte.
Thee Robert`z 2012-02-17 19:02  
Etiopien är en suverän stat med en egen lagstiftning, sen kan vi "svenskar" tycka vad vi vill om den. Johan och Martin dömdes enligt den Etiopiska lagstiftning. Gruppen de befanns sig hos var stämplade som terrorister enligt Etiopisk Lag. Deras eget filmmaterial med viftande AK-47:or, gör inte saken bättre. Jag har naturligtvis sett Johans och Martins arbete, men tyvärr impar det inte på mig. Hade de lyckats i sitt "knäck" hade de fått alla möjliga och omöjliga journalistpriser, men nu "sket" det sig! Många, förlåt, alla journalister tror sig leva i en "skyddad värld". Men så enkelt är det inte. Kolla Journalister utan gränsers hemsida. Och slutligen, Kristina Marden ge mig fyra exempel på "plågad och maktlös civilbefolkning", varken mer eller mindre.
clasol 2012-02-17 19:35
Libyen var en suverän stat med en egen lagstiftning - den svenska högerregimen
gjorde alltså fel som skickade flyg för att bomba sönder landet ?
Photo2be 2012-02-17 21:12  
Har dom passerat gränsen olagligt? Svar: JA
Har dom glatt poserat med gerillans vapen i hand? Svar JA
Är dom oskyldiga? Svar NEJ
Har dom kostar nog med skattepengar? Svar: JA
Bör dom sitta kvar i fängelset? Svar: JA
Kristinamar 2012-02-18 10:34
Det var sina livvakters vapen som de höll i när de lärde känna varandra i Somalia innan avfärd och livvakterna fick prova deras kameror. Efter det hade de inga vapen. Den här ¨privatarmen¨ som folk pratar om var alltså livvakter som ingen bland utlänningar, biståndsarbetare etc färdas utan i dessa farliga områden. De har erkänt att de har passerat gränsen olagligt och har varit beredda att ta sitt straff för det från dag ett. De får bekosta allt själva, försvar, resor etc, därav bildauktionen skulle jag tro. Det är alltså inte skattepengar.
Thee Robert`z 2012-02-18 15:56  
Jag har gått igenom mitt inlägg men ser ingenstans att jag kommenterat Libyen.
Alltså återgår jag till den Suveräna staten Etiopien.
Med allt bevismaterial som fanns i Johans och Martins datorer, kameror
och annat så drog den rättsvårdande myndigheten sin slutsats: Terrorister!
Kom ihåg: I Etiopien, har Etiopiska Myndigheter, något som jag kallar: TOLKNINGSFÖRETRÄDE! J & M befann sig på fel plats, vid fel tillfälle, i fel sällskap.
Naturligtvis är inte Johan & Martin Terrorister, men deras "knäck sket" sig !
Kristinamar 2012-02-19 16:45
Hej ¨Robert¨ Du har inga bilder på FS och ingen aktivitet överhuvudtaget och verkar inte existera när man söker på vem du är. Det ligger nära till hands att misstänka att du bara är här för att sprida hatpropaganda.
Andreasbruhn 2012-02-19 11:48  
Att offra sin egen säkerhet för att visa världen de övergrepp och krigsbrott som sker i Ogaden är kanske dumdristigt, men det är inte terrorism. Att likna Martin och Johans försök att visa världen vad Human Rights Watch konstaterar vara "war crimes and crimes against humanity..." där "...Ethiopia's army has subjected civilians to executions, torture, and rape..." med att köra för fort i Finland är ju absurt! Varför har etiopiska staten infört totalt mediaförbud i hela området om de inte har något att dölja? Naturligtvis är domen ren skrämseltaktik från staten sida och har inget att göra med huruvida Martin och Johan skulle vara skyldiga till terrorism eller ej! Det finns ingen seriös organisation som arbetar med mänskliga rättigheter som inte håller med om att rättegångarna var ett skämt. Suverän stat eller ej så måste väl ändå det internationella samfundet få opponera sig mot brott mot mänskliga rättigheter? Jag håller inte med om att man utan förevändning ska acceptera domen och jag hoppas modiga människor fortsätter kämpa för mänskliga rättigheter. Det enda brott M och J är skyldiga till är att ha tagit sig in i landet olagligt och jag är övertygade om att de var fullt villiga att ta straffet för detta.

http://www.hrw.org/news/2008/06/12/ethiopia-army-commits-executions-torture-and-rape-ogaden
karl_larsson 2012-02-20 01:32  
Rena "falshback" nivån på allt för många inlägg här, skrattretande. Kul initiativ vad man än tycker om de fängslade.
pierre-bobby 2012-02-20 14:27  
Shit va många fascister som kommenterar här på fotosidan. Obehagligt! Skönt att det finns hjältar som Johan och Martin som vågar belysa övergrepp och orättvisor utan att tänka på sin egen säkerhet.
bengt-re 2012-02-20 15:58
Och det är din variant av sanningen? Att kalla folk för fascister för att de inte till 100% stöttar möjligen kriminella vänsterradikaler som tar lagen i egna händer? De har brutit emot och erkänt brott emot Etiopiens lagar - glöm inte det.
Thee Robert`z 2012-02-21 19:53  
Starka ord "Spridande av hatpropaganda". Vari består nu detta spridande?
Använder inga tillmälen som "kriminella vänsterradikaler, nissar eller fascister" !!
Jag, på ren svenska, skiter fullständig i deras politiska hemvist!
De är två journalister (människor) som överskattade sina förmågor!
Ingen seriös riskbedömning.
Naturligtvis skall journalister och världssamfundet alla organisationer peka ut terrorstater.
MEN, då gäller det att komma undan med, inte lita på ett presskort och ett svensk pass för att "go home free".
Jag vidhåller mina åsikter oavsett om någon anser att jag sprider hatpropaganda.
Slutligen är jag lite smickrad att någon gjort en sökning på mig!!
Med detta avslutar jag mina inlägg i detta ärende!
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar