Lag och rätt
Polisen kan spärra av en plats och neka allmänheten tillträde. Men att stoppa drönare att flyga över samma området är betydligt svårare för Polisen.
Polisen har rätt att upprätta en avspärrning för att säkra en brottsplats eller hindra personer för att utsättas för fara, till exempel vid brand. Men avspärrningen gäller inte i luften. Nyfikna kan alltså flyga in över en brottsplats med drönare för att fota och filma.
Det går att spärra av luftrummet, men det är tidsödande och inte ett beslut som Polisen kan ta. Polisen måste komma med en begäran till Transportstyrelsen. De meddelar sedan ett beslut som ska utannonseras i förväg av Luftfartsverket med datum, område och flyghöjd till drönarfotografer via systemet Notam.
Det förekommer att poliser stoppar drönarfotografer trots att det inte finns något flygförbud från Transportstyrelsen. Därför har Bildleverantörernas förening, BLF, kontaktat berörda myndigheter för att få ett besked om vad som exakt gäller för bildjournalister som dokumenterar en nyhetshändelse från luften.
20 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vi har sett personer stå och fotografera olyckor och avlidna.
Jag vill inte se bilder från platser där Polisen spärrat av.
Det blir bara vidriga saker att se och även snaskigare journalistik.
Spärrar Polisen av låt det då vara fredat. Tycker jag :-)
Personliga preferenser är olämpliga som kriteriet för lagstiftning.
När jag senast hörde med statistikavdelningen hos åklagarmyndigheten hade ingen åtalats för detta sedan den nya lagen tillkommit.
Jag drar slutsatsen att om drönarfotografen har agerat på uppdrag av den som publicerar bilden utan spridningstillstånd då är drönarfotografen medskyldig och det fotografiska verktyget får förverkas.
Det hela kompliceras nog av vilket slags avtal som upprättats mellan fotograf och den som publicerar. Avtalas det om att bilderna enbart ska utgöra bakgrundmaterial och inte ska publiceras så är fotografens medverkan inte nödvändigtvis brottslig vid en eventuell publicering.
Det vore ju väldigt intressant att se hur det skulle gå om någon blev lagförd för brist på spridningstillstånd i ett fall av drönarfotografering för smaskiga nyheter.
Polisen får i så fall ha personal på plats eftersom man som drönarpilot ska ha ett horisontellt säkerhetsavstånd till djur egendom och människor. Det är ofta man vid nyhetsbilder eller nyhetsfilmer från trafikolyckor kan ana sig till att drönaren framförts över en motorväg där bilar trafikerar.
För hur lätt är det för polisen att identifiera föraren av en drönare som svävar ovanför en brottsplats?
Eller kan den som publicerar en drönarvideo (eller fotografier) hållas ansvarig för att flygningen var olaglig?