Lag och rätt
En 42-årig flygkapten från Spanien misstänks för vårdslöshet i flygtrafik och brott mot skyddslagen efter att han skickat upp sin privata kameradrönare i luften på Arlanda.
Flygkaptenen hade flugit till Arlanda från Berlin den 25 augusti i år och skulle vara ledig. För att sysselsätta sig köpte han en kameradrönare för 13 000 kronor på Arlanda.
På kvällen såg en annan pilot något han trodde var en drönare flyga över bana 3. Flygledartornet kunde konstatera att iakttagelsen var korrekt och piloten greps på bar gärning. Piloten verkade inte förstå varför han greps.
– Jag bara testar min nya drönare, sa han till polisen, uppger DN.
Flygtrafiken stoppades under 20 minuter vilket ledde till att två SAS-plan och ett plan från Norwegian blev försenade två timmar. Flera plan som var på väg in för landning fick omdirigeras till Skavsta utanför Nyköping.
Piloten förklarade sig med att drönaren var gps-styrd och borde varnat honom om han befann sig i ett område med flygförbud.
– Men när han skulle visa för poliserna hur drönaren fungerade kom det upp ett varningsmeddelande på displayen, säger kammaråklagare Peter Claesson som leder utredningen mot flygkaptenen till DN.
Piloten misstänks nu för vårdslöshet i flygtrafik och brott mot skyddslagen. Han riskerar bötesstraff. Det är i dagsläget inte känt om Swedavia, SAS eller Norwegian kommer att kräva honom på skadestånd.
26 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Just avbildningsförbudet är totalt ointressant i sammanhanget tycker jag. Hur han som pilot inte förstått vad han gjort fel tycker jag är betydligt värre.
Tidningsinslaget handlar nog mest om en skribent som försökt klämma in fler beskrivande ord utan att kalla upp precis vad som gäller. Vanligtvis har skyddsobjekt avbildningsförbud, men inte alla - och inte alltid. Och som Afe nämner är avbildningsförbudet helt ovidkommande den faktiska händelsen.
Står även i polisanmälan som jag har i min hand om avbildningsförbud. Trodde det skulle ha ändrats när förundersökningen väl var klar.
Har i dag pratat med åklagaren. Fick mycket mer kött på benen. Vi kan förvänta oss att brottsrubriceringarna ändras. Åtalet var dessutom långt ifrån klart.
Intressant. Blir inte förvånad om brottet kommer att bedömas som grovt av åklagaren. (Mer förvånad om så inte blir fallet).
Sedan finner jag det troligt att SAS och Norweigan kommer att begära skadestånd.
Fast det kommer att ställas större krav på det nästa år. I framtiden så kommer dessutom alla drönare att vara spårbara.
Större krav skulle ju inte ha hjälpt ett dugg i det här fallet. :-)
Nej, större krav hade inte hjälpt i just det här fallet.
Men jag är övertygad om de kommande kraven, i kombination med spårbara drönare kommer att påtaglig minska problematiken i framtiden.
Han insåg alltså inte det förkastliga i att flyga över en landningsbana på en flygplats utan att ha färdtillstånd? Jag börjar tro att den här "piloten" inte alls är pilot.
Helt otroligt att han kan få flyga?
Han kanske har dålig syn och inte såg att han flög över en landningsbana med sin nya leksak.
Ja, piloter har ju allmänhet ganska dålig syn. ;-)
Tror du verkligen någon tycker dina oneliners är roliga? Piloter har såklart inte dålig syn (med korrigering), och det är ingen tvekan om att det handlar om en pilot enligt de uppgifter som finns.
Du behöver inte tycka att de är roliga, men det är mer klädsamt att bara ignorera dem istället för att gnälla.
Jag hoppas du kunde sluta med dem, liksom en del andra som redan blivit avstängda. De tillför inget.
Anders, jag vet inte om det är någon annan än du som stör sig på inlägg som är så pass korta att de går in på en rad, men det kanske det är. Jag tvivlar dock på att det är speciellt många. Detta inlägg är på flera rader så det kanske passar bättre?
Gnälliga klagomål i form av personangrepp tillför f.ö. inte speciellt mycket heller. Om du vill diskutera "one-liners" vara eller icke-vara så ställer jag gärna upp på den diskussionen i en forumtråd.
Håller med dig Anders. Per samlar inlägg, har alltid gjort det.
Passande :)