Lag och rätt
Inom kort införs nya drönarregler inom hela EU.
De nya reglerna ligger relativt nära Sveriges nuvarande regler. Som tidigare behövs särskilt tillstånd för att få flyga utom synhåll och högre än 120 meter över marken. Man får inte flyga på ett sätt som utgör en risk för andra luftfartyg, människor, djur, miljö eller egendom.
Drönare får olika indelning beroende på risknivå för flygningen; öppen, specifik eller certifierad kategori.
I korthet innebär de nya förändringarna nya krav på registrering av de som ansvarar för flygning med drönare, så kallade drönaroperatörer. Vid all flygning med drönare måste det finnas en ansvarig operatör. En operatör kan vara antingen en person eller en organisation. Operatören ansvarar för att flygningen genomförs på ett säkert sätt och att fjärrpiloten har rätt kompetens. Fjärrpiloten är den som utför själva flygningen med drönaren.
Det blir nya krav på att fjärrpiloter måste genomföra utbildning och prov. Alla fjärrpiloter måste genomföra en utbildning och onlineprov. Ett godkänt prov resulterar i ett drönarkort som gör det tillåtet att flyga med drönare.
För drönare upp till 25 kilo krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll. Då är det max 120 meter över marken som gäller, och man får inte flyga över människor. I de nuvarande reglerna gäller att man måste söka tillstånd för alla drönare över sju kilo. Dessa drönare omfattas av den öppna kategorin.
Däremot kan tillstånd från andra komma att krävas, till exempel Lantmäteriet när det gäller spridningstillstånd av bild och film. Det kan också krävas tillstånd av flygtrafikledningen vid närmsta flygplats för flygning inom kontrollzon.
För drönare över 25 kilo eller flyga utom synhåll, högre än 120 meter och i närheten av människor måste man söka tillstånd hos Transportstyrelsen. Dessa drönare omfattas av antingen den specifika eller certifierade kategorin.
De nya reglerna kommer att gälla inom hela EU och ska träda i kraft 1 juli i år, men det kan bli förskjutningar på grund av covid-19.
Läs mer om reglerna hos Transportstyrelsen.
30 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Alla drönare ska registreras och få ett unikt ID. Körkort behöver man ta om man flyger nåt som väger 250g eller mer. Så en mavic mini som är strax under 250 gram kräver inget körkort, däremot en mavic air som väger mer, behöver man körkort för. Det finns olika kategorier och svårighetsgrader på körkortet med beroende på vilken viktklass den går under.
Exempelvis mavic pro 2 som jag kör väger några gram över 900g som är gränsen för kategori C1 och är några km för snabb, så då hamnar den i kategori C2 på körkortet med högre krav.
Det blir även en övergångsperiod där vi får flyga våra gamla drönare fram till 2022 då det helt går in i EU och centraliseras. Det finns en del krav på tekniken kring remote ID som inte uppfylls nu, men verkar som att det kan lösas med mjukvaruuppdatering framöver för de som har mobilen som i kontrollen till drönaren.
Om inte kan man ju tycka att det är rätt vansinnigt att vem som helst får framföra en 25 kilo tung grunka på 120 meters höjd utan nån som helst utbildning.
Detta får en också att undra om drönare på något sätt måste vara certifierade och godkända, eller kan man snickra ihop en själv? Känns som ett enda jättehål i allt vad säkerhetstänkande heter.
Märkligt i dessa tider då allt farligt brukar förbjudas.
Det bör alltså inte vara så märkligt om amatörer bygger fjärrstyrda drönare.
Ref: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Privat--och-allmanflyg/Luftfartyg/Tillverkning-och-amatorbyggnad/Amatorbyggnad/
Så det enda du inte behöver körkort till är typ mavic mini som väger strax under 250g och mindre drönare.
Men det finns flera olika klasser av körkort inom denna gräns. De flesta som flyger mindre har lite enklare prov och de tyngre som tillhör en högre klass har även högre krav i prov när de tar körkort. Bland annat ska de i högre klass göras fysiskt på en plats som transportstyrelsen utsett. Dock är det inte många som flyger så stort och berörs, utan majoriteten klarar sig med ett onlineprov för körkortet där majoriteten av frågorna kommer vara GDPR, vad man får fota/filma och inte.
Vad är skillnaden mellan en operatör och en fjärrpilot?
Vid all flygning med drönare måste det finnas en ansvarig operatör. En operatör kan vara antingen en person eller en organisation. Operatören ansvarar för att flygningen genomförs på ett säkert sätt och att fjärrpiloten har rätt kompetens. Fjärrpiloten är den som utför själva flygningen med drönaren.
Drönarkort, vad innebär det?
Alla fjärrpiloter måste genomföra en utbildning och onlineprov. Ett godkänt prov resulterar i ett drönarkort som gör det tillåtet att flyga med drönare.
Flyga över 25kg utom synhåll/ögonkontakt, över 120m över mark och gå utanför begränsningar kräver tillstånd och/eller drönarkort.
Tycker det är bra att det blir enhetliga regler över större geografiska områden och hade de krävt drönarkort även under 25 kg hade jag varit ok med det oxå.
Du behöver bli registrerad och ta "körkort" för flygning med (i princip) alla drönare för att bli fjärrpilot. Ska du flyga utom synhåll, utanför begränsningar eller över 120m behöver du dessutom ett särskilt tillstånd från TS.
Och som alltid gäller att du behöver tillstånd från flygtrafikledningen vid flygning i kontrollerad luft (oftast i kontrollzon, se kartor här https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/)
Försöker i klartext hitta att det krävs drönarkort på alla drönare men hittar inget :-/ Så som texten är skriven är det verkligen inte uppebart :-)
"Förändringarna i korthet"
...
"För drönare upp till och med 25 kg krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll, max 120 meter över marken och inte över människor"
Körkort krävs för alla drönare som väger minst 250g upp till 25kg. Det är därför mavic mini som de nyss gav ut väger precis under 250g, så den behöver man inget körkort för.
Sedan är det flera olika kategorier inom körkortet med med mer och mer krav ju mer man ska göra och ju tyngre och snabbare drönaren är. Exempelvis mavic pro 2 som jag använder i jobbet väger några gram för mycket för C1 då den gränsen är på 900g och även någon km för snabb i sportläge för C1, så för den kommer det krävas körkort i kategori C2.
Utanför synhåll, över 120m kräver både tillstånd och rätt körkort. Det finns även uppdaterade och tydligare regler kring det horisontella säkerhetsavståndet från människor och djur.
Det finns även kategori inom körkort som gör att man får flyga över människor om drönaren är under en viss maxvikt, men det är som sagt en speciell kategori inom körkortet som krävs.
Utöver körkort så hamnar man i ett pilotregister samt att drönaren ska registreras och få ett unikt ID, tänk dig registreringsskylt på bil. Detta ställer en del högre krav på utvecklingen av drönare då den ska kunna sända ut signalen.
Därför är det en övergångsperiod mellan 2020-2022 där man fortfarande får flyga äldre modeller så att de inte får ett abrupt slut utan fasas ut under 2 år. Personligen använder jag som jag nämnde ovan, en mavic pro 2 i jobbet och den kommer jag då få parkera för gott 2022 och uppdatera till en nyare modell.
De flesta kommer klara sig med ett onlineprov för körkortet, men högre klasser kommer även kräva att man gör prov fysiskt på plats på ett provställe och med stor sannolikhet även ett praktiskt prov då med.
Men senast jag pratade med transportstyrelsen så var inte alla detaljer för det på plats än.
Majoriteten av frågorna på proven för de enklare kategorierna kommer vara kring GDPR, vad man får fota/filma och inte.
Är lite förvirrande formulerat av transportstyrelsen i och med att de utfärdar körkorten, men de menar inga specifika tillstånd från de utöver körkortet om det inte är vissa omständigheter som över 120meter osv.
Har inga som helst problem med att registrera mig, ta drönarkort och registrera hårdvaran. Men jag ser fram emot tydligt och klarlagt reglemente så man vet om man har en låda skrot eller inte :-)
Drar detta med rc-flygare på något sätt?
Det motsäger vad som har skrivits här om kraven på drönarkort.
Försöker komma på när jag störs till förbudsnivå på dina önskningar men kan inte komma på något tillfälle faktiskt.
Däremot behöver alla drönare, inklusive mavic mini registreras och få ett ID nummer, tänk dig liknande en registreringsskylt för bilar.
Väger drönaren mellan 250 gram och upp till 25kg krävs körkort och detta prov görs online.
Däremot finns det olika kategorier beroende på hur mycket drönaren väger, då körkorten är för olika "klasser". Ta exempelvis mavic pro 2 som väger bara några gram för mycket och nån km för snabb för kategori C1, så för den kommer det krävas kategori C2 på körkortet, vilket också kommer påverka vilka tester och prov man gör. Nästa modell lär de banta ner några gram så den hamnar i kategorin under. Det påverkas även om man ska köra i städer, nära människor med mera och då kommer det även vara fysiska prov så att säga för körkorten, inte bara online.
Det är även tydligare regler kring det horisontella säkerhetsavståndet från människor och djur numera också.
Väldigt mycket av proven kommer att ha att göra med GDPR och var och vem man får filma och inte.
Undrar hur "En enskild drönare ska kunna identifieras på avstånd. Det ska gå att fastställa drönarens geografiska position, höjd, hastighet och flygväg." rimmar med
"Har du en drönare idag som omfattas av den öppna kategorin gäller särskilda övergångsregler från 1 juli 2020 till och med 1 juli 2022. Beroende på vad din drönare väger och hur du vill flyga kommer det att ställas lite olika krav. "
Dock:
"Den 4 maj lanserar vi en webbtjänst där du enkelt kan se vad som gäller för just din drönare eller den du tänkt köpa." , låter mkt bra.
https://www.dji.com/newsroom/news/dji-demonstrates-direct-drone-to-phone-remote-identification
Det stämmer att det är en övergångsperiod från 2020-2022, Under denna tid är vi bara registrerade i Sverige och det slås sedan ihop med resten av EU länderna 2022. Det är även under denna period som nuvarande drönare är okej att köra. För det är nya krav på drönare framöver med tekniken kring ID som du nämner.
Själv kör jag med en mavic pro 2 i jobbet vilket skulle hamna i kategori C2 i körkortet då den väger några gram för mycket för C1 och några km för snabb i sportläget för C1. I praktiken får jag då ta körkort för C2 och fortsätta flyga den fram till 2022 och efter den övergångsperioden är den inte längre laglig att flyga då den inte uppfyller de nya kraven. Övergångsperioden lades till just för att inte få ett abrupt slut utan fasa ut gamla drönarmodeller under en period på 2 år.
Och gäller regeln om man först frågar folk om det är OK?
Dessutom, finns det körkort som tillåter en att flyga över folk?