Merläsning
Test: Fujifilm X-T50 - Kul och kompakt - men överflödig?
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm X-T50 bygger på samma 40 megapixels X-Trans-sensor och processor som används i X-T5, X-H2 och X100VI. Det är helt rimligt att tillverkarna med tiden låter flaggskeppstekniken följa med till billigare eller nyare modeller inom samma system – men frågan är om Fujifilm verkligen behöver så många kameror i samma storleks- och prisklass?
Läs mer...
1
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Folk fortsätter tydligen köpa Leica fast det kamerahuset (M9) är rena stenåldern i jämförelse med det mesta rent tekniskt och objektiv säljer de tydligen som aldrig förr.
Det handlar uppenbarligen inte bara om prestanda och mest pang för pengarna.
Så sa man även på 60 och 70-talet när kamerorna kunde börja utrustas med motorer.
För att inte tala om när småbildsfilmen och smidiga Leica-kameror kom.
Det var bättre för...!
Man kan tycka att Leicas kameror är omoderna, men de har åtminstone aldrig frångått sina principer - och i det långa loppet har det betalat sig.
...Till skillnad från Hasselblad som bytt skepnad totalt. Förr i tiden var ju bladaren en outslitlig arbetshäst och dessutom fältduglig. Idag är bladarna i princip reducerade till studion - vem hoppar fallskärm eller tar med sig bladaren in i djungeln idag?
De klassiska bladarna hade en tidlös, funktionell och outslitlig design.
Dagens bladare ser ju ut som en instrumentbräda från en Fiat multipla som någon gräddat i ugnen i 30minuter..
Nästan allt som hasselblad stod för under 1900-talet är nu borta.
Leica, au contraire, har lyckats underhålla sin myt.
Sen har vi de försvinnande låga volymerna för mellanformatare som lök på laxen...
Det finns inte många aktörer kvar på marknaden, men jag gissar att de fortfarande är för många.
Hasselblad nästa att kasta in handduken?
En löjligt liten marknad med fyra fem aktörer som måste satsa ganska mycket pengar på utveckling och som nu då tvingas sänka priserna och betala bra för inbyte av gamla modeller, plus att småbildskamerorna snart är ikapp dom i kvalitet.
Kan det verkligen hålla i längden?
Sen finns det ju andra anledningar till att folk väljer mellanformat.
Då har vi säkert också sett uppföljaren till Nikon D800, plus Canons och Sonys svar på den och det känns ju logiskt att avståndet till mellanformat i det läget har minskat ännu mer.
Jag hade själv Mamiya 645 förr och visst, det var en fröjd att plåta med den. Det långsamma hanterandet hade en klart positiv effekt på kreativiteten och noggrannheten och så gillade jag skarpt den annorlunda bildvinkeln man fick, men jag tror inte dom argumenten håller, när enbart ett kamerahus kostar minst 100 tusen och ofta det dubbla.
Amatörmarknanden kommer aldrig att bli deras med dom priserna och priserna kan antagligen aldrig sänkas tillräckligt utan den.
Det verkar som en ganska hopplös situation för dom, men vi får väl se, jag hoppas dom överlever.
lagom till prisraset
köpt mig även en 5d mark 3 istället för en 1dx som aldrig kommer :(