Fotosidan testar
Bra ljusstyrka behöver inte innebära hög vikt och stor volym, inte ens för en skarp supervidvinkel. Sony FE 16-25 mm f/2,8 G är ett ett vidvinkligare komplement till FE 24-50 mm f/2,8 G.
Text & foto: Magnus Fröderberg
Trots att det bara är tio år sedan Sonys första spegelfria småbildskamera lanserades har Sony redan lanserat fem olika vidvinkelzoomar med 16 mm som vidvinkligaste läge. Dessutom finns en 12-24 mm-zoom. Varför behövs då 16-25/2,8?
Svaret är att man hittills varit hänvisad till de dyrare och tyngre GM-zoomarna för att få den åtråvärda ljusstyrkan f/2,8. Med 16-25/2,8 och 24-50/2,8 har Sony skapat en lätt, kompakt ljusstark duo som särskilt kan intressera videofilmare som filmar handhållet med motordriven gimbal.

Bra i motljus. Trots att vi fotograferar rakt emot solen är kontrasten hög och de interna reflektionerna begränsade. Den krökta horisonten visar syns hur kraftig distorsionen är utan digital korrigering. Bilddata: Kungsängen, Sony A7 C II @ 16 mm, f/22, 1/60 sek, ISO 100.
Kanske har Sony inspirerats av APS-C-objektivet Sigma 18-35/1,8; populärt till videokameror med Super35-sensor. Inget stort zoomomfång, men attraktiv ljusstyrka och prislapp. Gimbalfilmning förenklas genom att vikt och dimensioner hos FE 16-25/2,8 och FE 24-50/28 är nästan lika; du behöver inte balansera om gimbalen vid objektivbyte.

Inget stort zoomomfång, men attraktiv ljusstyrka och prislapp.
Med de spegelfria kamerorna har det blivit vanligt att kompromissa extremt mycket med distorsion och vinjettering. Man behöver inte längre ha överensstämmelse mellan optisk sökare och bildfil när det gäller utsnitt och distorsion. En digital korrigerande profil appliceras redan vid fotograferingen så att linjerna ser raka ut och kanterna normalljusa redan i sökaren. Jpeg-filerna blir korrigerade och råfilerna kan korrigeras vid konverteringen.

Hög ljusstyrka. Med maxbländare f/2,8 räcker det med befintligt ljus i de flesta situationer, men om du vill nyttja ljusstyrkan för kort skärpedjup måste du hålla dig på kort avstånd – kortare än så här. Vill du fotografera handhållet med lång slutartid får du nöja dig med kamerahusets inbyggda stabilisering – objektivet har ingen optisk stabilisering. Bilddata: Kungsängen, Sony A7 C II @ 25 mm, f/2,8, 1/30 sek, ISO 100.
Nackdelarna är att skärpan i kanterna påverkas negativt och att det kan bli brusigt i hörnen. Ändå uppvisar Sony FE 16-25/2,8 mycket bra skärpa över nästan hela bildytan och i de yttersta kanterna är skärpeförlusten relativt liten.
Antireflexbehandlingen gör ett bra jobb och bibehåller hög kontrast i alla lägen. Trots starka ljuskällor rakt in i kameran är de interna reflektionerna väl kontrollerade.
Slutsats
Sony FE 16-35 mm f/2,8 G är en smart kompromiss för den som prioriterar ljusstyrka. Ett bra objektiv för både video och stillbild.
Bli först att kommentera
Logga in för att kommentera