Fotosidan testar
Efter lång väntan har vi äntligen fått en Canon Eos R3 till test som första svenska tidning. Vi tog med den på bandy – en sport som verkligen ställer kamera och autofokus på prov.
Vi brukar få låna varje ny kamera när de första exemplaren går ut till handlarna, men inte i det här fallet. Det är en stor brist på kameror och Canon Europa har prioriterat att leverera till handlarna. Jag känner två fotografer som redan fått sina Eos R3:or.
Att det är vinter-OS i Kina kanske också har påverkat? Det är rätt många kamerahus som finns där för utlåning till ackrediterade fotografer.
Canon-tekniker på vinter-OS försöker få wifi i Eos R3 och Eos-1D X Mark III att fungera tillsammans. Foto: Andreas Hillergren
Det finns gott om prylar att låna för ackrediterade fotografer på vinter-OS.
I den bästa av världar hade vi testat Canon Eos R3 tillsammans med de nya superteleobjektiven RF 400/2,8L IS USM eller RF 600/4L IS USM eftersom Eos R3 kan leverera extra mycket ström till dem från sitt stora batteri via två kontakter i objektivfattningen som inte avänds av de övriga R-modellerna.
Tyvärr finns det bara ett exemplar av vardera supertele i Norden, och inget av dem finns tillgängligt i Sverige. Därför fick jag hålla tillgodo med det näst bästa, mitt eget EF 400/2,8L IS III USM som har samma optiska konstruktion som RF-varianten. Även med detta objektiv är det skillnad i autofokus mellan Eos R3 och Eos R5 som jag växlade mellan under en testfotografering under en bandymatch mellan AIK och Motala. Vi hoppas kunna återkomma med en jämförelse mellan EF- och RF-version framöver.
Bandy är fotografisk utmaning och därför fotograferar vi ofta sporten under våra tester. Det går snabbt och det är rörigt, vilket utmanar kamerans förmåga att hålla skärpan på huvudmotivet trots att det stundtal är helt eller delvis skymt. Det visade sig, föga förvånande, att förmågan att hålla kvar fokus på huvudmotivet förbättrades genom att ändra inställning för detta i kamerans meny.
Det finns många intressanta funktioner i Canon Eos R3. Är det något du undrar över? Något du vill att vi reder ut eller testar närmare? Skriv en kommentar!
10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ögon-af och hur den funktionen kan hitta sin plats är intressant eftersom ingen annan kamera har den möjligheten. I vilka lägen tillför funktionen och när bör den slås av. Hur kombineras den bäst med övriga sätt att hitta fokus. Gällande af slår jag nog in öppna dörrar men nämner det för säkerhets skull :). Ska bli kul att läsa kring dina/era upplevelser :).
Sen är det viktigt som du säger att ha möjlighet att faktiskt stänga av ögonfokusen för den vill man ibland verkligen inte ha igång så det är bra att ha en knapp för det riggad.
Ibland behöver autofokusen lite styrning oavsett hur effektiv den är. Har man tre personer framför sig kan man snabbt med blicken tala om för kameran vilken person autofokusen ska följa.
En fråga: Har ni hört om DSLR:erna är helt döda i sammanhang som OS nu? Jag tänker att det väl ändå är en viss skillnad på vad Canon vill med detta OS och vad fotograferna vill eller är alla tidigare "die hard" Canon DSLR-sportfotografer nu helt plötsligt helt övertygade om de nya spegellösa kamerornas tekniska fördelar, när det t.o.m. står Canon även på dessa?
Tar verkligen de proffs som är inkörda på 1-serien och som är där för att göra ett jobb helt plötsligt risken att soppa till vardagen med att vara försökskaniner åt Canon? Funkar det verkligen så. Är de inte lite sena Canon? Borde inte dessa fotografer fått åtminstone någon månad med dessa nya kameror innan man kastas in i detta?
De fotografer som åker till OS har egen fotoutrustning med sig och är på inget sätt tvingade att låna prylar av Canon, Nikon och Sony.
Som en bild ovan visar finns det möjlighet att låna Eos 1D X Mark III om man vill det.
De fotografer som lånar ett kamerahus kan prova det vid tillfällen som inte är kritiska, till exempel vid kvalificeringar eller när chanslösa utövare är in action.
Syftet med utlåningen är inte att fotograferna ska vara försökskaniner utan att de ska prova utrustning så att de kan bekanta sig med den och sedan investera om tycke uppstår.
Det finns tillfällen när prototyper används vid OS, till exempel i somras, men då sker det i mindre skala och helt frivilligt.
Det ska tydligen va helt fantastiskt utan Glasögon. Jag själv bär glasögon och dom är progressiva om nu det har någon betydelse. Sökarens utformning jämfört med R5.
En fördel med R6, R5 och R3 jämfört med spegelreflexer är förmågan att känna av motiv och följa dem över bildytan.
"Mus"-funktionen på af-knappen, som först kom på 1 DX III är mycket användbar även vid förhandsgranskning då det går att scrolla den förstorade bilden väldigt enkelt och intuitivt. Vid fokusering fungerar den ännu bättre än 1 DX III i och med att fokuspunkterna inte är fasta i R3 och fokuspunkten flyttas mjukt och smidigt.
Jag var först besviken på den "låga" upplösningen, men kan konstatera att 6000x4000 pixlar räcker väldigt långt ändå. Det känns som en hygglig kompromiss även om jag hellre sett en 30MP sensor.
Mitt intryck av bruset är att det är en stor förbättring mot tidigare generationer av flaggskeppsmodeller från Canon.
Canon har vid upprepade tillfällen hävdat att de har många kunder som inte vill frågar efter fler pixlar eftersom det försvårar trådlös filöverföring. Sony tycks ha samma tanke med sina A9-modeller.
Det känns rätt uppenbart att det finns plats för en Eos R1 med liknande kamerahus, men med minst 45 megapixel. En direkt konkurrent till Nikon Z9 och Sony A1.
Är medveten om att de angivna siffrorna kan skilja sig markant mot vad man egentligen får ut, beroende på hur man fotograferar som. Gissningsvis lär seriebildtagning vara den mest använda inställningen på en sådan här kamera, dess målgrupp.
Under banymatchen i den kalla ishallen var kameran aktiv i drygt 90 minuter och det gick åt 30 procent av batteriet.
Visst är seriebildtagningen en av kamerans viktigaste funktioner, men även att kunna videofilma i 4K/60p med skarp nedsampling från 6K väger tungt i vissa kretsar.