Annons

Proffsfoto

Artiklar > Vi har provat Canon 1D X Mark II

Vi har provat Canon 1D X Mark II

Canon EOS-1D X Mark II

 

Fotosidan har fått möjlighet prova nya Canon EOS-1D X Mark II sida vid sida mot föregångaren 1D X. Här är våra första intryck av den nya toppmodellen.

Canon bjöd in fotopress och pro-handlare från Norden och Baltikum till Helsingfors för att presentera Canon EOS-1D X Mark II och bjuda på en första provkörning. All fakta om den nya kameran hittar du här.

I korthet är 1D X Mark II en helt ny kamera i nästan samma kamerahus som 1D X. Detta uppfattas antagligen som en fördel hos de flesta fotografer, dels för att 1D X är omtyckt och dels för att det blir enklare att använda de båda kamerorna parallellt. Men risken för Canon är att Mark II bara uppfattas som en lätt uppgraderad 1D X, vilket inte stimulerar köparna på samma sätt som en kamera som känns helt ny.

Kommande tester av 1D X Mark II mot 1D X och Nikon D5 kommer att ge svar på frågan hur stort steg framåt 1D X Mark II verkligen är. Tills dess kan vi lyfta upp några intressanta nyheter.

Förbättrad bildkvalitet

1D X mark II ger möjlighet att ta serier med 14 bilder per sekund med full autofokus mot "bara" 12 bilder/s med 1D X och 1D C. Denna förbättring av specifikationen glädjer säkert flera sportfotografer. Vad som inte framgår i specifikationen är hur Canon förbättrat bildkvaliteten på ett sätt som gör 1D X Mark II till en bättre allroundkamera än 1D X och 1D C. Exakt hur stor förbättringen är får vi återkomma till, men det syns redan i jpg-filerna från beta-kamerorna att det skett en förbättring.

Genom att konvertera den analoga signalen från sensorn närmare sensorn kortas de analoga signalvägarna med mindre elektronikbrus till följd. Det ger i sin tur större dynamiskt omfång.

Det kommer säkert siffror på hur stora skillnaderna i brus och dynamiskt omfång är när 1D X Mark II är klar för test, men ännu viktigare är hur bilderna ser ut. Både 1D X och 5D Mark III uppvisar ett fult och missfärgat brus när skuggorna ljusas upp kraftigt. Detta blev betydligt bättre redan med 6D, 7D Mark II och 5Ds/R. Man kan alltså säga att det praktiskt användbara dynamiska omfånget ökade med dessa modeller.

Under provfotograferingen i Helsingfors fotograferade vi bland annat en hockeyspelare belyst med blixtljus. Det innebär att bakgrunden blev mycket mörk. Vi provade sedan att ljusa upp jpg-filen från kameran kraftigt och fick en tydlig indikation på att det hänt saker. Eftersom bilderna är tagna med ett beta-exemplar har vi inte kunnat processa råfilen utan utgått från jpg-filen. Det går inte att göra några exakta jämförelser, utan se detta som en indikation på ATT det skiljer i bildkvalitet och inte som ett mått på hur mycket det skiljer.

Bilderna är tagna på ISO 100, f/10-11. Den andra bilden från respektive kamera är en jpg-fill uppljusad fem steg i Adobe Camera Raw. Tredje bilden är ett utsnitt på 900x900 pixlar nedskalat till 450x450 pixlar.

Canon EOS-1D X

Canon EOS-1D X Mark II

Målvakten heter Niilo Halonen.

4K video

Provfotograferingen bjöd inte på några möjligheter att videofilma. Canon demonstrerade bara hur man kan använda ansiktsföljande autofokus vid videofilmning.

Vid genomgången av videospecifikationerna berättade Canons representanter att vid 4K DCI och 50/60p så bli videofilerna 5733 MB/minut och att ett 64GB-kort räcker till 10 minuters filmning. Bitraten ligger på 800 Mbit/s som mest. Att filerna blir så stora beror på att Canon valt motion-jpeg som är lätt att plocka stillbilder från, men som ger stora filer. Detta liknar hur EOS-1D C fungerar, men av någon anledning har 1D X Mark II inte fått c-log-funktionen som 1D C har. C-log är till hjälp för att finjustera utseendet på ett filmklipp.

Med andra ord är det bäddat för en ännu mer videoinriktad modell, typ 5D Mark IV eller 5D C.

Hur det är att hantera 1D X Mark II som videokamera och hur kvaliteten på videoklippen blir får vi återkomma till längre fram.

AI Servo AF III+

Canon EOS-1D X Mark II har en ljusmätare med tre gånger högre upplösning jämfört med 1D X och dubbelt upp jämfört med 5Ds/R. Eftersom ljusmätaren är en färgkänslig sensor med 300 000 pixlar kan den användas för att hålla koll på hur motivet rör sig över bildytan.

Funktionen kallas AI Servo AF III+ och är kanske främst till nytta för sportfoto, men även för någon som ska fotografera en person som rör dig och hela tiden vill hålla skärpan på ögat. Tyvärr fick vi ingen ordentlig möjlighet att prova hur mycket bättre denna funktion blivit.

Jokerits A-juniorer (Jani Elgbacka, Kalle Sundell, Mika Riippa, Ville Leskinen, Kimi Leppävuori och Jesse Niemi) kommer farande. 1/1600s f/4 ISO 8000.

Det är svårt att testa autofokus och redan 1D X är mycket bra. En bildserie med 1D X Mark II och 1D X sida vid sida visar vid detta tillfälle bara att 1D X Mark II ger fler bilder att välja mellan. Troligen är det större skillnader i förmågan att följa ett motiv över bildytan än hur bra kamerorna är på att följa motiven i djupled.

Klart i kameran

Inte det mest krävande motivet, men vi ser i alla fall att kameran vitbalanserat snyggt. EF 50/1,2L, ISO 800, f/1,8

En viktig egenskap för en nyhetsfotograf är att en kamera levererar bra bildkvalitet rakt ut ur kameran. Bilderna skickas ofta iväg direkt från kameran till redaktionen via en wifi-sändare. Därför har Canon jobbat vidare på att förbättra bildfilerna som kommer rakt ut ur kameran.

Den färgkänsliga ljusmätaren analyserar vitbalansen och funktionen DLO (Digital Lens Optimizer) korrigerar för flera olika slags optiska brister: sfärisk aberration, kromatisk aberration, linjär distorsion samt kompensering av diffraktion och lågpassfilter (uppskärpning).

Till detta kommer upplättning av skuggor, brusreducering och en nyhet: möjligheten att beskära bilden i kameran innan man skickar iväg den. Då slipper fotografen hoppas på att bildredaktören beskär bilden på ett snyggt sätt.

Tyvärr saknas möjlighet att räta upp horisonten. Det lär vara ganska processorkrävande, men skulle underlätta då det inte är så lätt att hålla horisonten rak vid sportfotografering.

Ytterligare några detaljer

Överlag ger Canon EOS-1D X Mark II ett mycket kompetent intryck. Att bildfilerna tål mer bearbetning gör kameran mer allround, exempelvis för en naturfotograf som behöver hög bildkvalitet från ett tåligt kamerahus. Att kameran blivit snabbare glädjer säkert sportfotograferna. Den vanlige pressfotografen som idag är en multijournalist kan glädjas åt hörlursuttag och 4K frame grab.

Vårt intrycket är att många små förbättringar jämfört med 1D X sammantaget gör en stor skillnad. Men finns alltid de små detaljerna som vi hade önskat oss:

- Inbyggd wifi för överföring till smartphone kan inte vara fel och kosta så mycket extra.

- Identiska dubbla minneskort är som regel mest idealiskt. Erbjud gärna dubbla CFast2.0-platser som modifieringsmöjlighet.

- Det går inte att se någon anledning till att plocka bort c-log-funktionen som finns på föregångaren 1D C. (1D X Mark II ersätter både 1D X och 1D C).

- 4K-videofilerna blir väldigt stora.

- 1D X Mark II väger lika mycket som 1D X. Vilket är 110 gram mer än 1D Mark IV. Utvecklingen har gått på fel hål på denna punkt.

- Justering av horisonten vid beskärning.



Publicerad 2016-02-03.

10 Kommentarer

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar