Fotosidan provar
Tamrons europeiske marknadschef besökte nyligen redaktionen och hade med sig de två nya objektiven SP 85 mm f/1,8 Di VC USD och SP 90 mm f/2,8 Di VC USD Macro.
Nyligen testade vi Tamron SP 35 mm f/1,8 Di VC USD som tillsammans med SP 45 mm f/1,8 Di VC USD är först ut i Tamrons nya kvalitetsserie. Namnet på serien är SP, vilket kan förvilla eftersom SP är en gammal Tamron-beteckning.
- Namnet på den nya objektivserien har varit föremål för omfattande interna diskussioner. Till slut bestämde man sig för att kalla den nya serien för SP, men internt säger vi ofta "new SP". Jag tror inte att det finns någon större risk att kunderna tar fel på de gamla och nya objektiven. De nya har en blank ring närmast kamerahuset och har en mjukare design än de äldre objektiven, säger Leonhard Steinberg, marknadschef på Tamron Europa.
Den nya SP-serien är en satsning på kvalitetsobjektiv med fast brännvidd. Men egentligen började satsningen redan med 24-70/2,8 VC som kom för cirka fyra år sedan och följdes av 70-200/2,8 VC och 15-35/2,8 VC. Det är svårt att inte dra paralleller till Sigmas Art-serie.
– Sigma är den uppenbara och direkta konkurrenten. Men vi kopierar inte dem. Vi har satsat på bildstabilisering (VC). Genom att ha ljusstyrka f/1,8 istället för f/1,4 har det varit möjligt att både få en lägre vikt och dessutom få plats med bildstabiliseringen.
Leonhard Steinberg berättar att Tamron bestämde sig för att objektiven skulle vara fullt användbara med full bländaröppning och att serien skulle få vädertätning, det senare saknar Sigma.
– De tre korstaste brännvidderna, 35, 45 och 85 mm, är helt nykonstruerade medan SP 90/2,8 Di VC USD Macro delar konstruktion med föregångaren med samma namn. Förutom att ett tåligare yttre och ny bildstabilisering så gjordes små optiska justeringar som gör att den nya versionen presterar aningen bättre. Det har våra egna tester i en optisk bänk på europakontoret visat.
Den nya serien har fått fluorbehandling av frontlinsen. Det gör att fett, smuts och väta inte fastnar så lätt.
– Det är särskilt praktiskt för makroobjektivet vars frontlins ofta hamnar nära olika motiv ute i naturen. Det kan stänka från gräs när man kryper runt. FLourdes behandlingen utvecklade vi ursprungligen för backkameror till bilar som är mycket utsatta för smuts.
Långt ifrån alla objektiv som Tamron tillverkar hamnar i händerna på hobby- eller yrkesfotografer. En viktig del av verksamheten är tillverkning av objektiv för industriell användning. Det kan vara för att kontrollera kvaliteten i tryckpressar.
– Vi levererar en hel del objektiv till övervakningskameror, bland annat Axis i Lund. När konsumentmarknaden svängde till digitalt i början på 2000-talet med kameror som Canon Eos 300D och Nikon D70 så stod vi med zoomar som var anpassade för småbildsformatet och som inte passade så bra till APS-C-sensorer. Då kunde vi tacka den industriella avdelningen för att vi överlevde.
Sigmas Art-serie har med rättvisa fått mycket uppmärksamhet. Leonhard Steinberg hoppas att Tamron ska nå samma framgångar, men inser att det är svårt att få samma uppmärksamhet för Tamrons SP-serie.
– Sigma har tagit fram objektiv som presterar bättre än Canons och Nikons motsvarigheter. Vi är tvåa på bollen och får inte samma uppmärksamhet när att vi gör samma sak. Men Sigma har ingen modern 85:a och Canons och Nikons 85:or är rätt gamla. Så vår nya 85/1,8 kommer att prestera bra i tester och förhoppningsvis få mycket uppmärksamhet.
Fotosidan provade att ta några testbilder med den nya 85:an.
Bilddata: Canon EOS 5D Mark III, Tamron SP 85/1,8 Di VC USD, 1/80s f/1,8 ISO 200.
Det första intrycket av objektivet är att bildstabiliseringen är effektiv, vilket gör att längre slutartid och lägre ISO kan användas. Skärpan är bra med full bländaröppning. Bakgrundsskärpan är mjuk och krämig. Vi ser ingen förekomst av kromatisk aberration. I kommande tester kommer vi gå djupare in på hur de nya Tamron-objektiven presterar.
Vi hann inte prova makroobjektivet ordentligt. Precis som de övriga objektiven i den nya SP-serien är kvalitetskänslan hög. Vi frågade Leonhard Steinberg varför det inte finns objektivfäste till objektivet.
– Vi har aldrig haft det på något av våra 90 mm-makron och det är sällan någon frågar efter det. Objektivet är inte så tungt att det behövs stativfäste för balansens skulle. I vissa lägen kan det vara en fördel att kunna rotera objektivet runt den optiska mittpunkten, men det måste vägas upp mot att objektivet skulle ha blivit tyngre och större med ett stativfäste.
3 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Tamron 85/1.8 med stabilisering kontra Fujinon 90/2.0 vore en intressant jämförelse. Jag är inte helt säker på att jag valt Fuji...även om jag precis köpt den :)
Jag tror att tillverkarna hellre har gemensamma konstruktioner för Sony E- och Fujifilm X-fattningarna eftersom de båda kan göras kompaktare än för objektiv som även används för spegelreflex. Det är främst för vidvinklar som det blir onödigt klumpigt att lyfta över spegelreflexobjektiv.