Två bilder ur kampanjen för Puma och Volvo Open Race som gjorde att Johan Wedenström plockade hem guld i bilfototävlingen IAA AWARDS. Foto: Johan Wedenström.
Fotografer
Johan Wedenström från Göteborg har vunnit guld i den prestigefulla amerikanska fototävlingen "IAA Awards" för bilder som ingår i en kampanj för Volvo Ocean Race.
IAA Awards (Internatioal Automotive Advertising Awards) är en årlig tävling som vill lyfta fram och hylla bilrelaterad reklam världen över. Johan Wedenström tog hem första priset tillsammans med Johan Svantesson, Creative Director på reklambyrån SCP. Det vinnande bidraget föreställer Puma-kläder som fotograferats under vattenytan.
Grattis till vinsten!
Hur kom det sig att du fotade för Puma och Volvo Ocean Race från början?
- Johan Svantesson från reklambyrån SCP ringde mig och frågade om jag hade gjort något liknande uppdrag tidigare. Jag svarade att jag inte direkt hade fotograferat något så pass avancerat men att jag hade tagit baddräktsbilder för Speedo för några år sedan. Vi bestämde möte och pratade om bilderna, jag fick till slut ta uppdraget som skulle ta sex veckor.
Hur det gick till när den vinnande bildserien fotograferades?
- Kläderna skulle plåtas på två sätt, först i studio och sedan under vattenytan. Studiobilderna för att visa plaggen bättre och undervattensbilderna för mer konstnärliga bilder. Först började vi med studiobilderna, kläderna skulle vara genomblöta och ligga på svart plexiskiva. Det skulle rinna vatten runt och finnas synliga vattendroppar på kläderna. Det var 120 plagg att fotografera. Vi arbetade med att fotografera i 4 veckor, sju dagar i veckan.
Och bilderna som fotograferades under vattenytan?
- Jag har dykt länge så det var inget problem. Frågan var hur vi skulle få fast plaggen under ytan och ljussätta dem. Det är svårt att fokusera på rörliga saker under ytan när det finns en brytning i vattnet.
Hur gjorde ni rent tekniskt?
- Vi satte fast kläderna i fisklinor under vattnet, hade HMI-ljus ovanför ytan och blixt på kameran. Magnus låg på botten och släppte ut luft i sin regulator så att plagget blev levande och jag formade kläderna. När luften tog slut fick jag simma upp till ytan, ta av mig kläderna och duscha varmt, sedan på med ny tub och ned i vattnet igen. Vi höll på så i fem dagar, efter fyra dagar kände jag att det började klia konstigt i kroppen och tänkte att det var dykarsjuka. Men skam den som ger sig - det vinner man inte guld på.
Det är inte första gången dina bilder blivit prisbelönade. 2007 vann du brons i en tävling för AstraZeneca med en bild föreställande en löpare som hoppar över häckar.
- Ja, det var meningen att bilden skulle symbolisera att medicinerna kan ta dig lite längre. Tävlingen anordnas av Epica Awards och vänder sig mestadels tilll reklambyråer i Europa.
Det är mycket bilreklam bland dina uppdrag. Hur kom du in på att arbeta med just bilar?
- Ja, det är väl som med allt annat, det började med att jag halkade på ett bananskal.
Vad är det mest stressiga med arbetet? Vad är roligast?
- Det finns egentligen ingenting som är jobbigt förutom tidiga mornar vid klockan 04.00. Sedan jobbar man tills solen går ner och man blir lite sliten efter 2 veckor, sju dagar i veckan. Men om man omger sig med rätt människor så är det ett privilegium att få gå upp på morgonen.
Hur såg samarbetet ut mellan Volvo, reklambyrån och dig som fotograf?
- Det funkar så att Volvo har ett sammarbete med reklambyrån SCP i Göteborg som i sin tur fick förfrågan om kampanjen som skulle utföras. Reklambyrån kontaktar sedan en fotograf som dom tycker är lämplig för uppdraget, i detta fallet blev det jag.
Har ni mycket möten inför plåtningen, vad händer då?
- Reklambyrån diskuterar kampanjen, hur bilderna skall se ut, vem man vänder sig till, vilken ålder som är målgruppen för en specifik bil, vart man skall plåta etc. Det sistnämnda beror på årstiden, till 95 procent av tiden plåtas nästan allting utomlands, till exempel Sydafrika eller södra Europa på grund av att man är extremt beroende av vädret. Man fotograferar inte i regn.
Vem hittar modeller? Vem hittar locations?
- Främst reklambyrån. Genom ett antal möten spanar man tillsammans på idéer på locations samt modeller. Fotografen kanske har några favoriter som han/hon tycker om att jobba med.
Hur mycket frihet har du vid plåtningarna?
- Man jobbar väldigt tajt ihop med AD på plats som godkänner bilderna. Jag har skisser att gå efter och väldigt exakta vinklar som är framtagna som ett riktmedel för den bästa vinkel så att bilen inte ser för kort eller bred ut. Innan plåtningarna påbörjas reser fotograf och AD till platsen och kollar var solen står vid en specifik tidpunkt, hur långa skuggorna är, sedan räknar man ut var solen står med hjälp av kompass och ett program och spikar tid för plåtningen.
Är det mycket folk med under fotograferingen?
- Ja. Det är oftast ett produktionbolag som håller i alla avtal, catering, hotell m.m. Det blir en hel del människor; modeller, smink , stylister, assistenter, någon ansvarig från kunden, mekaniker till bilarna osv. Det händer ibland att man måste plocka isär delar av bilen, under uppdraget med Volvo var det till exempel ett tiotal mekaniker på plats.
Vad kräver arbetet för utrustning? Vad äger fotografen själv?
- Mycket av utrustningen hyrs in, fotografen står för kameror samt datorer.
Vem gör efterbearbetning/retusch?
- Bilderna skickas till en retuschör.
Volvo är internationellt. Vilka krav finns att bilderna skall passa olika marknader?
- Det finns en del krav på att modellerna skall vara internationellt gångbara, så är det i alla stora företag och det är byrån som har sista slutordet.
Hur länge till tror du att du kommer fortsätta arbeta som reklamfotograf?
- Får man privilegiet att jobba med sådana människor som jag har jobbat med så går jag gärna upp klockan 04.00 och plåtar bilar varje dag. Fantastiskt inspirerande och alla dagar är olika. Underbart!
Länk till Johans hemsida:
www.wedenstrom.com.
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
... men fy vilken jobbig hemsida Johan har! Tokigt överflashad - resultatet blir att man försvinner snabbare än blixten.