Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Historien bakom Ansel Adams legendariska landskapsbild

Historien bakom Ansel Adams legendariska landskapsbild

Ansel Adams är en av de största inom fotohistorien och hans bild "Moonrise over Hernandez" är kanske den mest kända landskapsbilden någonsin. I denna video berättar Ansel Adams om hur han tog bilden och hans son berättar om den avancerade mörkrumstekniken.

Ansel Adams storhet ligger i att han kombinerade teknisk perfektion med kreativitet. Magin i hans landskapsbilder beror mycket på att han skapade tekniskt perfekta negativ som han sedan utnyttjade maximalt vid kopieringen i mörkrummet.

För att få tekniskt perfekta negativ bestämde han exponering med hjälp av det så kallade zonsystemet. Vid framkallningen justerade han framkallningstiden efter motivets kontrast. Och vid kopieringen jobbade han mycket med efterbelysning och skuggning för att framhäva visa delar av bilden och för att dämpa andra delar.

I videon berättar Ansel Adams att han bara hann ta en exponering. Han hittade inte sin exponeringsmätare utan fick utgå från sin kunskap om hur mycket ljus månen reflekterar för att bestämma exponeringsvärdena. Han säger att den slutliga bilden visar hur verkligheten såg ut rent optiskt, men att återgivningen av gråtonerna är subjektiva. Ansel Adams son Michael berättar för reportern Marc Silber hur hans pappa kopierade bilden för att få den magisk.



Publicerad 2016-06-28.

47 Kommentarer

ctlindsten 2016-06-28 14:59  
Tack för att du länkade denna Magnus.
Wolfgang 2016-06-28 15:11  
Ansel Adams var en mästare! Han var en komplett fotograf, både med kameran och i mörkrummet. Han var en klassisk pianist från början och hans zonsystem på negativet motsvarar en pianostämning eller som J.S. Bach uttryckte det: Det vältempererade klaveret och i Ansel Adams fall: Det vältempererade negativet.
enzodiac 2016-06-28 17:02  
Hans bilder är alltså inte straight out of camera. Fy vad dåligt! :)
Cubalibre 2016-06-28 18:53  
Jag förstår inte. Bilden är ju riktigt tråkig, inget speciellt med den alls.
Grimmer 2016-06-28 21:19
För den tiden var det ett mästerverk eftersom en normalt skicklig fotograf aldrig skulle kunna få till det som han kunde. Hade bilden tagits nu så hade nog ingen brytt sig nämnvärt. Skillnaden är att nu kan var och varannan fotograf med lätthet fixa detta i datorn efter ungefär samma princip som han gjorde i labbet. Det är alltså för det skickliga hantverket och för att det är från en tid som aldrig kommer igen, som fotografiet höjs till skyarna. Det är inte ett mästerverk med dagens mått mätt, men det är ett historiskt mästerverk. Och handen på hjärtat, ingen av oss på Fotosidan skulle kunna göra det lika bra som han om vi var tvungna att fota analogt.
Alf-Magnus 2016-06-28 21:45
Hantverk i alla är, men har hans bilder punctum, nja
Alf-Magnus 2016-07-02 16:20
Och tidsanda, men skal vi diskutera sak eller person så tycker jag att man kan hålla sig till ämnet och inte tangera personangrepp efter som du uppenbarligen retar dig på mina åsikter. Sen finns det väldigt mycket intresant som gjordes före femtiotalet och bland det samtida i fall du orkar bry dig, men jag tycker att AA sorsvulstighet kopplad till Amerikans isulation och patriotism under mellan krigstiden, är ett intresant fenomen. Även Paull Strand gav uttryck för en isulation från Europeska influenser.
Jottas 2016-06-28 20:00  
Riktig fotograf. Riktigt hantverk. Fantastiskt! Roligt också med att många bra bilder är tillkomna i stunden, men nog behöver man vara skicklig ändå.
Bob Bovin 2016-06-29 09:20  
Hej,
Bilder från en annan tid får ofta dom efter tycke och smak. Det är ok för det är ofta enda sättet.
Därför är det bra när en video som denna kommer fram. Det finns också en bok av Ansel där han berättar om hur den här bilden kom till.
Om man har sett en kopia i verkligheten av den här bilden, kopierad av Ansel och medarbetare, så inser man vilket tekniska mästerverk det är. Mycket få naturfotografer idag skulle klara av att ta den här bilden, än mindre kopiera den.
För undertecknad är det här en mycket stämningsfull bild från den västra nordamerikanska kontinenten. En bild väckande känslan av kvällsskymningen i en kylig öknen.
Ha det bra
Bob
esbtse 2016-06-29 10:43  
Storformat har fortfarande batter bildkvalitet än digitallt mellanformat.
Ett bra exponerat negative/RAW är en förutsättning för en exeptionell t framtagen bild..
Möjligtvis kan femfinger metoden användas som hjälpmedel för digital småbild.
Alf-Magnus 2016-06-29 11:46
Hum varför tala om bildkvalitet, när det räta uttrycket är tekniskkvalite. Bildens kvalitet har inget med det att göra, slutar aldrig att förvånas.
Wolfgang 2016-06-29 14:45
Han kunde visualisera medan han körde och så hade han mycket kort tid på sig att fotografera, och detta med en analog storformatskamera! Han visste precis vad han gjorde och efterbehandlingen i mörkrummet är dessutom mästerligt och svårt att göra. Att göra samma sak i datorn idag går på ett kick (men all beröm åt de som har gjort bildprogrammet och automatiken i digitala kameror).
Motivet är unikt. Jag har inte sett något liknande.
Men det gäller ju att man har sinne för landskapsfoto.
captocauda 2016-06-29 17:08  
Han körde alltså zonsystemet utan exponeringsmätare, helt otroligt!
andreassofus 2016-06-29 18:34  
Jag har aldrig förstått hypen med Ansel Adams. tycker hans bilder är riktigt tråkiga faktiskt, och det säger jag inte bara för att vara rebell. Möjligt att det var skitsvårt att ta den här typ av bilder på den tiden och och han var säkert en mästare i mörkerrummet men om man bara tittar på bilderna så är dom jättetråkiga på dom flesta sätt enligt mig.

Det känns som att man måste avguda honom bara för att man är landskapsfotograf själv. Det har blivit en grej typ.
Cambo 2016-06-29 20:08
"mörkerrum" säger nog de som inte stått i ett fotolabb och förstått hur svårt det är att framställa bilder i närheten av Ansel Adams. Man får nog inrikta sig på ett annat sätt att betrakta fotografiet. Tråkiga, säger du men på vilket vis, om du gör en enkel bildanalys?Har du sett någon print i original?
Alf-Magnus 2016-06-29 20:24
Jo jag har kopieratt en hela del, arbetat med olika typer av papper klor, brom och klorbrom tillsamens med både framkapare som arbetar hårt och mjukt, men den delen har forfarande inget direkt med bilden kvalide. Jag brukar säga, klarar din bild en sämre reproduktion, gör den det är det en bra bild, anats bara ett bar fotografi. Så förhåller jag mig till Ansel Adams skicklig hantverkare med samtidig som han skildra Amerika på ett flagrant tråkigt och uppblåst sätt, nä tala vet jag gänget kring The new Topographics de försökte och försöker närma sig landskapets verkliga väsen. Vist jag kan uppskata en pta kopia men föredrar en bra bild. PS det viktiga som A.A har grot förutom att systematisera reda kända faktori i förhållandet exponering och framkallning var att vara med och start en av de mest inflytelse rika organisation och tidskriften Aperture som år efter år levererar intressanta trycksaker.
Anders F. Eriksson 2016-06-29 23:38
De kan nog tyckas som tråkiga idag, ungefär på samma sätt som dina bilder . Snygga och publikfriande, och kan komma att hamna i Galleri FS just för det. ;)
andreassofus 2016-06-30 15:47
tråkiga som i alldagliga. inget som sticker ut med dom. Jag skulle kunna åka till dessa platser och ta exakt samma bilder på ett par minuter. Det jag menar är inte att jag är en världsmästare, utan det jag menar är bara att platserna och nationalparkerna är fina och fotogeniska, men bilden i sig är inte märkvärdiga på något vis. Sen gillar jag inte svartvita bilder så mycket, och inte på på det sättet som han gjorde dom i.
TomasKronberg 2016-07-03 20:34
Svar till Anders F. Eriksson:
Vad är det för fel på Galleri FS? Själv tycker jag där finns fantastiska bilder - bättre än på fotografiska museet...

Kanske lite väl mycket blå havsbilder med långa exponeringstider - men annars så... Jag har aldrig lyckats komma med där fastän jag försökt några gånger.
/T
Anders F. Eriksson 2016-07-03 21:00
Inget fel alls med Galleri FS, men det tenderar vara bilder av just den typ du beskriver som hamnar där.
luminousoctaves 2016-06-29 21:51  
Dubbla känslor inför Ansel Adams. Gillar att han var en sån hantverksnörd och grävde ner sig i det tekniska – och det romantiska i att han släpade runt storformatare över bergsmassiv. Nördar är bra. Vi behöver fler nördar.
Men det blir också lite tradigt att gå igenom Adams livsverk, det är ju samma bild om och om igen – om än tekniskt fulländat.

Ansel Adams var inte Bach (även om jag ser kopplingen till numerologin etc). Ansel Adams var John Adams! Alltid storslagen, alltid sentimental och väldigt väldigt enformig.
(En amerikan helt enkelt)
https://youtu.be/VamFzv523u0
Svar från froderberg 2016-06-29 23:14
Ansel Adams lär ha blivit trött på sina egna bilder, men hållit kvar vid stilen på samma sätt som en artist fortsätter levererar det som publiken gillar och kräver. Bilderna betalade räkningarna även om de var upprepningar.

"I had a creative hot streak in the 1940s and since then I've been pot boiling."

http://uk.phaidon.com/agenda/photography/picture-galleries/2011/february/04/shifting-focus-the-decade-interview-stephen-shore/
luminousoctaves 2016-06-30 08:12
Oj! Tunga ord!
Alf-Magnus 2016-06-30 10:15
Mycket möjlig att det vart en driv kraft för att låga ner den energi som han lade på Aperture, i så fall tackar jag. Den Amerikanska synen på fotografi var länge en hemsko för utveckling, något som bland annat André Kertesz fik känna på, att från att varit en av Europas mest firade och nyskapade fotograf till att bli betrakta som en klåpare på den Amerikanska marknaden då han inte levde upp till de kriterier ism bilköparna hade lärt sig att ett bra fotografi skulle uppfylla.
fotomojje 2016-06-29 21:54  
Här snackar vi kvalitét, kunnande och fantastiska bilder.

https://www.youtube.com/watch?v=PM19W5m5dQg

https://www.youtube.com/watch?v=fTY1_5wGjIo
Alf-Magnus 2016-06-29 22:16
Hum definiera kvalité och bilder är det inte fotografi du tallar om allts något som kan var fulländat som fotografi men ändo fattigt som bild. Tänker på vad Aida Chehrehgosha sa om sin tid som fotoskola elliv, alla talade om kopian ingen talade om det.
fotomojje 2016-06-29 22:44
Se länkarna några gånger så förstår du vad jag menar.
fotomojje 2016-06-29 22:56
Vad som är fotografi är i betraktarens ögon. När jag fotograferar ställer jag upp mitt stativ, sätter dit min kamera och mäter ljuset. Ställer in skärpan, mäter ljus igen och ställer rätt bländare och slutare. Jag sätter dit ett blad och sedan tar jag bort plåten. Jag fotograferar, tar en bild, ett fotografi eller vad det nu heter. Jag är fotograf och det är så jag arbetar. Jag analyserar inte vad fotografi är och jag tvivlar på att någon har något vettigt svar på vad ett fotografi ska innehålla. Så länge jag som fotograf är nöjd så länge är allt helt okey.

Vad är rätt och vad är fel. Helt omöjligt att svara på. Vi har ett tyckande, vi har ett motiv, vi har material som vi ska arbeta med för att förbättra det vi vill åstadkomma. Sedan är det skit samma. Det är oftast vägen dit och inte massa snack om bildens vara eller inte vara. Det är upp till betraktaren att bedöma mina bilder. Det är inget jag lägger ner krut på.

Fotografi, är svårt. Men att läsa av rätt, att skapa något är kul och lärorikt. Den dagen man tar en bra bild kan man lägga kameran på hyllan, den dagen man inte gör fel slutar man att växa.
Alf-Magnus 2016-06-30 10:10
Tja skillnaden kanske är att jag söker bilder medias många med hjälp av fotografens teknik. För många läns det som att det är fotografiet som är det viktiga inte slutresultat bilden. Att stå och applådera en ganska trist men skicklig hantverkare leder ingen vart förutom ett forsande i teknik medan syftet med bilden faller i skutan. I A A faluöred det sig om uppblåst patriotism, illusionen om det stora landet jag tycker personligen att den sidan av reumatet är intressantare än vilka verktyg och material han behärskade.
trax 2016-06-30 13:08
Man får tycka vad man vill och inte bry sig så mycket vad andra tycker. Det är ju som ni säger att du som individ antingen gillar bilden eller inte. Håller med om att fotot inte är något speciellt förutom tekniken. Hade jag sett fotot då när det begav sig hade jag säkert tappat hakan och undrat hur f@n har detta gått till?
Stilbildande precis som Hendrix var stilbildande med hur man kan använda gitarren! Han gjorde kanske inte sina bästa låtar i början men man gillade soundet.
thureb 2016-06-30 16:16
Hypen kring bilden var säkert lättare att förstå på 70-talet. Filmexponering ställde större krav än RAW. Men oförändrat är att se bildidé och kunna gå från tanke till genomförande.
Terje Hellesø 2016-06-30 18:05  
En av de största och mest centrala fotograferna i fotohistorien. Tveklöst!

Dessutom en av de bästa! Hade inte Ansel Adams funnits, så hade dagens landskapsfoto sett helt annorlunda ut - så betydelsefull har han varit. En teknisk virtuos, javisst - men hans styrka som fotograf låg mer i hur han kunde visualisera motiven till spännande och kraftfulla bilder. Men många av hans bästa bilder blir sällan uppmärksammade, kanske för att de har en smalare publik. "Moonrise over Hernandez" når en större publik och har därför blivit en av hans mest kända bilder.

Att jämföra fotografer mellan epokerna, blir som att fråga sig om Pelé eller Maradona var bäst. En omöjlig fråga, egentligen. De bästa fotograferna blir alltid de bästa, det är ingen tillfällighet. Hade Ansel Adams börjat fotografera idag hade hans bilder sett annorlunda ut - men han hade även idag blivit en av de bästa.

Jag har sett bilden "Moonrise over Hernandez" på utställning, kopierad av Adams själv. Och det var verkligen en upplevelse kan jag lova!
Alf-Magnus 2016-07-01 10:16
Det intressant är bildernas innehåll och budskap, i det här fallet storsvulstig patriotism förstärkt med rödfilter. Nja det finns en liten konservativ grupp som följer honbom forfarande är tydligt, annars så har de som vill säga något med sina bilder redan bytt spår. Skiftet skede i det sena femtiotalet och manifesterades 1975 i Rochester, Sen har vi andra med stor betydelse Edward Weston och Paul Strand.
alf109 2016-07-01 17:39
Alf Jagnell:

Du uppfattar alltså fotografi av orörd natur eller bilder där de mänskliga inslagen harmoniserar med naturen som "storvulstig patriotism" och de som gillar den typen av bilder som "en liten konservativ grupp"? Du påstår vidare att de som inte svängt till att istället lyfta fram eller ta bilder likt de som lyftes fram i Rochesterutställningen 1975 på något sätt "fastnat i ett förlegat synsätt på naturen och/eller naturfotografin"?

För mig är inte naturen i sig politisk och jag tillåter mig hänföras av den fortfarande utan att stå och bli förbannad på den för att jag skulle anse att naturen i sig förhäver sig på något sätt. Rochesterbilderna handlar ju också om människans påverkan på naturen/miljön till stor utsträckning medan de förra ofta handlar om antingen människans samverkan med miljön eller den opåverkade naturen i sig. Jag antar att det inte finns ett motsatsförhållande utan att man kan gilla bägge typerna av bilder? Åtminstone fungerar det så för mig.

Du har givetvis rätt till din uppfattning på samma sätt som andra har rätt till sin.
Alf-Magnus 2016-07-01 22:30
Och likt förbannat så har bilden ett budska format av värderingar och sin tid, det är därför jag intressera mig och ifrågasätter bilder.
Terje Hellesø 2016-07-02 07:38
Både Edward Weston och Paul Strand tillhör givetvis också de största i fotohistorien, tveklöst. Men att jämföra Weston med Adams blir som att jämföra äpplen med päron. Båda är riktigt bra, fast olika!
Alf-Magnus 2016-07-02 11:36
Alf det är en landskapsbild som fyller en funktion. Adams fotograferad förvisso en del i naturen men det är landskapsbilder och hans bilder skildrar andra platser än storslagna nationalparker, men de fyllde och följde de ideströmar som råde i Amerika på den tiden. Med femtiotalets beatgeneratin bröt den med det tankegodset. Båda grupperingen är landskapsbilder med olik idémässig underbyggnad.
alf109 2016-07-02 15:01
Å andra sidan är väl till exempel beat tradition just en idéströmning i sig där anhängarna i sig kanske anser sig bryta med något annat liksom anhängare av alla traditioner anser sig bryta med något annat (gärna då äldre och i deras egna ögon mossigare). Stannade verkligheten vid beat traditionen? Eller har den gått vidare så att denna i sig har blivit det gamla och mossiga?

Det blir ganska populistiskt om man hela tiden måste läsa in idéströmningar i allt man ser, hör eller läser och förkasta allt som inte tillhör de senaste idéerna. Om vi resonerade på samma sätt med en annan kulturyttring, musik, så skulle ju all musik som gjorts tidigare automatiskt förkastas så fort en ny stil lanserades. Blev det klassiska, jazzen, rocken osv ute och mossigt när rappen och technon dök upp, är Miles Davis passé eftersom det dykt upp nyare former av jazz? Givetvis är det inte så. Det finns bra och dålig musik på ett subjektivt plan oavsett genre och när den tillkommit. På precis samma sätt är det med fotografi. Olika stilar kompletterar varandra, de utesluter inte varandra.

Resonerar man på ditt sätt kommer aldrig något annat än det senaste att ha någon betydelse och sålunda blir även dina husgudar, Friedlander m.fl. helt irrelevanta passerade stofiler som bara gillas av "små konservativa grupper". Jag tycker att ditt synsätt både är ohållbart och förkastligt, nu får du gärna ha det i alla fall, det är din egen rätt. Men att försöka hävda att just ditt synsätt är det enda rätta, vilket du ofta gör, är inte ok. Dina åsikter är inte mer rätt än någon annans vilket är hela poängen med åsiktsfrihet. Det finns heller inga absoluta sanningar när det gäller så subjektiva saker till exempel fotografi, där man försökt hävda just det har det inte gått så bra som bekant; Nordkorea är väl det "modernaste" exemplet.
fotomojje 2016-07-02 20:21
Jag tror att den som fotograferar ser ljuset, motivet och trycker ner avtryckaren. Jag tror att han skiter blankt i vad många kännare av fotografi tycker om hans eller hennes bilder. Det handlar om att ta sina bilder rakt upp och ner och försöka utveckla sig.

Att slakta bilden och försöka se vad den innehåller är nog helt ointressant för fotografen själv.

Hur läser man av en bild som en fotograf tar, vad säger att fotografen har gjort på det eller det sättet.

Man kan nog flumma hur mkt som helst men det leder inte till något.


Vad tar du själv för bilder Alf Jagnell och är du fotograf eller är du intresserad av att titta på bilder, det är två olika saker. När jag tagit en bild är den näst intill död för mig, jag går vidare till nästa och nästa och skiter i vad folk ser i mina bilder annat än om de gillar dem eller inte. Jag kan inte som fotograf själv förklara varför jag tar den eller den bilden och tror inte att andra fotografer är så duktiga på det heller.

När man tar en bra bild känns det i kroppen, det räcker.
Alf-Magnus 2016-07-02 20:57
Jo då både och har ett stort flöde med egna bilder samtidigt som bilder intresserar mig, har ett växande bibliotek som börjar dar mot det teoretiska. Vad Alf Johanson säger om mig har han drömt, ser gärna på hela det historiska spektrat fram till våran samtid
fotomojje 2016-07-02 21:26
Ligger dina bilder på någon länk. Kan vara kul att se hur du fotograferar.
mvh
Morgan Larm
Alf-Magnus 2016-07-02 22:41
Jodå har en blog, den är inte en portfolio utan en lek med bilder och ord. Jag blandar bilder från 1978 till i dag utan tidsangivelse https://befintligtljus.com/
fotomojje 2016-07-03 09:14
Alf Jagnell!
Jag ska ägna lite tid åt dina bilder och titta på dem. Vad har du för utrustning. Vad är syftet med att du fotograferar, vad är viktigast för dig. Är du fotograf eller är du redigerare / bildanalytiker?

Det jag menar är att jag är fotograf, jag tar bilden på mitt sätt analogt ofta med gamla kameror. Men jag är inte så intresserad av att arbeta med bilden i PS. för att få den bättre. Om jag tycker att bilden blev dålig vid fotograferingen gör jag om fotograferingen. Hur gör du?

Vad gillar du att fotografera?

Har du haft någon utställning, var i så fall. Vad tycker du om att ställa ut dina egna bilder?



mvh
Morgan Larm
fotomojje 2016-07-03 18:54
Har nu snosat genom dina bloggbilder, dock inte alla. Du har många som inte säger så mycket som är rena och fina men som är ganska intetsägande. Så som det brukar vara. Sedan ser jag många bilder på människor, de är mkt bra. Din styrka verkar ligga i att fota människor i olika situationer. En kvinna som sitter på ett tåg känns mkt trevlig bland annat. Du är kanske en analog fotograf då jag såg det fina kornet i många bilder. Men vad fotar du med idag?

Det känns som om mobilen är kameran den senaste tiden då bilderna inte har samma fina teckning som de tidigare bilderna har. Men jag kan ha fel. Du verkar samtidigt vara en person som har kameran med dig, som aktivt använder dig av din kamera vilket är mkt bra. Såna bilder blir mer värda när tiden har gått lite så att säga.

mvh
Morgan Larm
Alf-Magnus 2016-07-03 19:17
Morgan ingen mobil bara i stort sätt analogt. Det är nog snarare det att jag överlåter hantverket till de som är intresserade då det är ögonblicket stunden som får mig att göra en bild som intressera mig, hade jag råd so en duktig kopist i stallet vore fint. Men som jag sagt tidigare jag ser oerhört mycket på bilder/konst. Min blog är inte helar en plats för mina bästa utan en form av sorterande, i fall är intresserad så återkommer vissa nyckel ord som Staden, förorten, den stora landsvägen ett urbant landskapsfotograferande där jag arbetar med sidens rytm.

PS Alf det märkliga med föredätingen Lee Friedlander är nog att han dyker upp i alla möjliga sammanhang forfarande, nu senast i katalogen Lanscape över en temautställning i Graz föra sommaren eller Apertures The Open Road där han representerar tidsperioden1969-1975, så särsils död är han inte. Sett honom på MM ett antal gånger sista åren.
mickeberg 2016-07-01 08:23  
Varför ska man krångla till det? Mr Adams var en väldigt duktig fotograf och jag har ju sett orginalkopian och det var en verkligt bra print, den kändes. Sedan det här med zonesystemet. Vi körde med det på sjuttiotalet och idag är det väl så att vilken modern digitalkamera som helst gör ju i princip vad zonesystemet gick ut på, att finna hög och lågdagrar och para ihop dom så det blir en bra print. Det mest intressanta tycker jag är utvecklingen av Adams print genom åren, att den blivit hårdare och mörkare och har mer drag i sig än de första kopiorna. Det är precis åt det hållet printarna har dragit de senatse tio åren, mörkare, hårdare, mer drag,,
Alf-Magnus 2016-07-05 16:21  
Intränat länk ifall man vill ha en historisk expose över Amerikansk landskapsfotograf
https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-13-photographers-who-captured-the-epic-beauty-of-america-s-national-parks
tormig 2016-07-06 23:59  
Till de som hävdar hur enkelt det är att göra den här bilden idag tack vare den tekniska utvecklingen: det mesta är enkelt med facit i hand.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar