Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
47 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Bilder från en annan tid får ofta dom efter tycke och smak. Det är ok för det är ofta enda sättet.
Därför är det bra när en video som denna kommer fram. Det finns också en bok av Ansel där han berättar om hur den här bilden kom till.
Om man har sett en kopia i verkligheten av den här bilden, kopierad av Ansel och medarbetare, så inser man vilket tekniska mästerverk det är. Mycket få naturfotografer idag skulle klara av att ta den här bilden, än mindre kopiera den.
För undertecknad är det här en mycket stämningsfull bild från den västra nordamerikanska kontinenten. En bild väckande känslan av kvällsskymningen i en kylig öknen.
Ha det bra
Bob
Ett bra exponerat negative/RAW är en förutsättning för en exeptionell t framtagen bild..
Möjligtvis kan femfinger metoden användas som hjälpmedel för digital småbild.
Motivet är unikt. Jag har inte sett något liknande.
Men det gäller ju att man har sinne för landskapsfoto.
Det känns som att man måste avguda honom bara för att man är landskapsfotograf själv. Det har blivit en grej typ.
Vad är det för fel på Galleri FS? Själv tycker jag där finns fantastiska bilder - bättre än på fotografiska museet...
Kanske lite väl mycket blå havsbilder med långa exponeringstider - men annars så... Jag har aldrig lyckats komma med där fastän jag försökt några gånger.
/T
Men det blir också lite tradigt att gå igenom Adams livsverk, det är ju samma bild om och om igen – om än tekniskt fulländat.
Ansel Adams var inte Bach (även om jag ser kopplingen till numerologin etc). Ansel Adams var John Adams! Alltid storslagen, alltid sentimental och väldigt väldigt enformig.
(En amerikan helt enkelt)
https://youtu.be/VamFzv523u0
"I had a creative hot streak in the 1940s and since then I've been pot boiling."
http://uk.phaidon.com/agenda/photography/picture-galleries/2011/february/04/shifting-focus-the-decade-interview-stephen-shore/
https://www.youtube.com/watch?v=PM19W5m5dQg
https://www.youtube.com/watch?v=fTY1_5wGjIo
Vad är rätt och vad är fel. Helt omöjligt att svara på. Vi har ett tyckande, vi har ett motiv, vi har material som vi ska arbeta med för att förbättra det vi vill åstadkomma. Sedan är det skit samma. Det är oftast vägen dit och inte massa snack om bildens vara eller inte vara. Det är upp till betraktaren att bedöma mina bilder. Det är inget jag lägger ner krut på.
Fotografi, är svårt. Men att läsa av rätt, att skapa något är kul och lärorikt. Den dagen man tar en bra bild kan man lägga kameran på hyllan, den dagen man inte gör fel slutar man att växa.
Stilbildande precis som Hendrix var stilbildande med hur man kan använda gitarren! Han gjorde kanske inte sina bästa låtar i början men man gillade soundet.
Dessutom en av de bästa! Hade inte Ansel Adams funnits, så hade dagens landskapsfoto sett helt annorlunda ut - så betydelsefull har han varit. En teknisk virtuos, javisst - men hans styrka som fotograf låg mer i hur han kunde visualisera motiven till spännande och kraftfulla bilder. Men många av hans bästa bilder blir sällan uppmärksammade, kanske för att de har en smalare publik. "Moonrise over Hernandez" når en större publik och har därför blivit en av hans mest kända bilder.
Att jämföra fotografer mellan epokerna, blir som att fråga sig om Pelé eller Maradona var bäst. En omöjlig fråga, egentligen. De bästa fotograferna blir alltid de bästa, det är ingen tillfällighet. Hade Ansel Adams börjat fotografera idag hade hans bilder sett annorlunda ut - men han hade även idag blivit en av de bästa.
Jag har sett bilden "Moonrise over Hernandez" på utställning, kopierad av Adams själv. Och det var verkligen en upplevelse kan jag lova!
Du uppfattar alltså fotografi av orörd natur eller bilder där de mänskliga inslagen harmoniserar med naturen som "storvulstig patriotism" och de som gillar den typen av bilder som "en liten konservativ grupp"? Du påstår vidare att de som inte svängt till att istället lyfta fram eller ta bilder likt de som lyftes fram i Rochesterutställningen 1975 på något sätt "fastnat i ett förlegat synsätt på naturen och/eller naturfotografin"?
För mig är inte naturen i sig politisk och jag tillåter mig hänföras av den fortfarande utan att stå och bli förbannad på den för att jag skulle anse att naturen i sig förhäver sig på något sätt. Rochesterbilderna handlar ju också om människans påverkan på naturen/miljön till stor utsträckning medan de förra ofta handlar om antingen människans samverkan med miljön eller den opåverkade naturen i sig. Jag antar att det inte finns ett motsatsförhållande utan att man kan gilla bägge typerna av bilder? Åtminstone fungerar det så för mig.
Du har givetvis rätt till din uppfattning på samma sätt som andra har rätt till sin.
Det blir ganska populistiskt om man hela tiden måste läsa in idéströmningar i allt man ser, hör eller läser och förkasta allt som inte tillhör de senaste idéerna. Om vi resonerade på samma sätt med en annan kulturyttring, musik, så skulle ju all musik som gjorts tidigare automatiskt förkastas så fort en ny stil lanserades. Blev det klassiska, jazzen, rocken osv ute och mossigt när rappen och technon dök upp, är Miles Davis passé eftersom det dykt upp nyare former av jazz? Givetvis är det inte så. Det finns bra och dålig musik på ett subjektivt plan oavsett genre och när den tillkommit. På precis samma sätt är det med fotografi. Olika stilar kompletterar varandra, de utesluter inte varandra.
Resonerar man på ditt sätt kommer aldrig något annat än det senaste att ha någon betydelse och sålunda blir även dina husgudar, Friedlander m.fl. helt irrelevanta passerade stofiler som bara gillas av "små konservativa grupper". Jag tycker att ditt synsätt både är ohållbart och förkastligt, nu får du gärna ha det i alla fall, det är din egen rätt. Men att försöka hävda att just ditt synsätt är det enda rätta, vilket du ofta gör, är inte ok. Dina åsikter är inte mer rätt än någon annans vilket är hela poängen med åsiktsfrihet. Det finns heller inga absoluta sanningar när det gäller så subjektiva saker till exempel fotografi, där man försökt hävda just det har det inte gått så bra som bekant; Nordkorea är väl det "modernaste" exemplet.
Att slakta bilden och försöka se vad den innehåller är nog helt ointressant för fotografen själv.
Hur läser man av en bild som en fotograf tar, vad säger att fotografen har gjort på det eller det sättet.
Man kan nog flumma hur mkt som helst men det leder inte till något.
Vad tar du själv för bilder Alf Jagnell och är du fotograf eller är du intresserad av att titta på bilder, det är två olika saker. När jag tagit en bild är den näst intill död för mig, jag går vidare till nästa och nästa och skiter i vad folk ser i mina bilder annat än om de gillar dem eller inte. Jag kan inte som fotograf själv förklara varför jag tar den eller den bilden och tror inte att andra fotografer är så duktiga på det heller.
När man tar en bra bild känns det i kroppen, det räcker.
mvh
Morgan Larm
Jag ska ägna lite tid åt dina bilder och titta på dem. Vad har du för utrustning. Vad är syftet med att du fotograferar, vad är viktigast för dig. Är du fotograf eller är du redigerare / bildanalytiker?
Det jag menar är att jag är fotograf, jag tar bilden på mitt sätt analogt ofta med gamla kameror. Men jag är inte så intresserad av att arbeta med bilden i PS. för att få den bättre. Om jag tycker att bilden blev dålig vid fotograferingen gör jag om fotograferingen. Hur gör du?
Vad gillar du att fotografera?
Har du haft någon utställning, var i så fall. Vad tycker du om att ställa ut dina egna bilder?
mvh
Morgan Larm
Det känns som om mobilen är kameran den senaste tiden då bilderna inte har samma fina teckning som de tidigare bilderna har. Men jag kan ha fel. Du verkar samtidigt vara en person som har kameran med dig, som aktivt använder dig av din kamera vilket är mkt bra. Såna bilder blir mer värda när tiden har gått lite så att säga.
mvh
Morgan Larm
PS Alf det märkliga med föredätingen Lee Friedlander är nog att han dyker upp i alla möjliga sammanhang forfarande, nu senast i katalogen Lanscape över en temautställning i Graz föra sommaren eller Apertures The Open Road där han representerar tidsperioden1969-1975, så särsils död är han inte. Sett honom på MM ett antal gånger sista åren.
https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-13-photographers-who-captured-the-epic-beauty-of-america-s-national-parks