Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett
Plus-medlemskap.
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
http://www.tradera.com/i-morkrummet-del-1-serien-fotolitteratur-9-auktion_1412_173360236
http://www.tradera.com/i-morkrummet-del-2-serien-fotolitteratur-11-auktion_1412_173360365
http://www.tradera.com/morkrum-serien-aktuell-fotolitteratur-auktion_1412_173360602
http://www.tradera.com/morkrum-2-serien-aktuell-fotolitteratur-auktion_1412_173360788
Alltid intressant och lärorikt att se hur ens favoritfotografer jobbar i mörkrummet.
.
Lycka till!! /Erik
Kanske intresset för det genuina bildskapandet kan få en renässans,
personligen så saknar jag mörkrumsarbetet, men har inget eget mörkrum numera och inte heller tillgång till något överhuvudtaget, tyvärr.
Men känslan, när en bild växer fram i framkallningsskålen är för evigt inristad i sinnet. Den digitala tekniken kan aldrig ersätta känslan med och för analogt foto. Ny teknik är ibland av godo, men ej alltid.
Jag använder numera nästa bara digitala kameror, med oftast fina resultat,
lyfter trots detta än en gång på hatten för den analoga eran inom fotokonsten
NE
Vid analog fotografi användes en elektronisk kamera och bilderna sparas elektroniskt på en specialdiskett i samma format som VHS. Detta gav en dålig upplösning (samma som VHS-band). De vanligast förekommande kamerorna var Canons ION-serie. Detta var i slutet av 70-talet.
Kvaliteten och visningsmöjligheterna var problemet. man var hänvisad att visa bilderna på TV´n eller omvandla dessa till digitala bilder i en för den tiden ovanlig och avancerad dator.
En kamera som inte kan spara bilden elektroniskt är varken digital eller analog.
D.v.s Digitala OCH Analoga kameror spar ALLTID bilden elektroniskt.