Mary Ellen Mark besöker i veckan Stockholm och Nordiska museet. Fotosidan.se passade på att träffa henne för en intervju. Foto: Ingrid Folkesson.
Fotografer
68-åriga Mary Ellen Mark har verkligen blivit en ikon inom fotografin. Listan över de filmstjärnor som stått framför hennes lins är lång, liksom den över de priser hon vunnit. Själv ser hon ganska ödmjukt på framgångarna.
– Du är aldrig bättre än ditt senaste projekt, säger hon.
Mary Ellen började fotografera redan när hon var nio år. Då använde hon en gammal lådkamera av modellen "Box Brownie". Flera år senare tog hon sin första kurs i fotografi, och ända sedan den stunden har hon vetat att det är det här hon vill hålla på med.
– Jag älskar det fortfarande, säger hon.
Sociala problem
Det dokumentära fotografiet är det som står henne allra närmast. Hennes bilder handlar inte sällan om sociala problem som drogmissbruk, prostitution eller utanförskap. Nu är hon här i Stockholm för att presentera utställningen "Underbarn" som handlar om handikappade barn på två specialskolor på Island.
– Jag fick ett speciellt tillfälle att jobba med de här barnen. Systemet i Island är fantastiskt. De tar god hand om barnen, säger hon.
Utställningen fick ett mycket varmt mottagande på Island. De hade en stor vernissage där alla barnen deltog med sina familjer, något som var viktigt för Mary Ellen.
– Man ska inte underskatta hur mycket de förstår, säger hon.
"Man ska inte overdo it"
Mary Ellen visar mig också upp boken "Seen behind the Scene" som precis färdigställts. I den visas fotografier från de drygt fyrtio år som hon har hon funnits med i kulisserna vid otaliga Hollywoodproduktioner och porträtterat världskändisar som Woody Allen, Pamela Anderson, Kevin Bacon, Jim Carrey och Jane Fonda. De flesta bilderna i boken har hon tagit utan att gå in och regissera eller arrangera. Men andra är mer klassiska porträtt, där hon har valt en miljö och styrt sina modeller en aning.
– Men man ska inte "overdo it". Ett porträtt måste berätta något om en person, som du inte redan visste. Många fotografer tvingar kändisarna att göra något som de normalt sett inte skulle göra, för att få en annorlunda bild, men det tror inte jag på, säger hon.
Står fast vid det analoga
När jag frågar Mary Ellen om var som varit svårast i hennes karriär funderar hon en lång stund innan hon säger,
– Påtryckningarna att gå över till det digitala. Hela förändringen i branschen har varit jobbig.
Mary Ellen är en stor förespråkare av det analoga arbetssättet. Hon gillar hantverket, filmen och att verkligen kunna fullända en bild tekniskt i labbet. Förut gjorde hon själv allt arbete i mörkrummet, men numera har hon folk som hjälper henne med den biten. Hon är lite oroad över hur snabbt det digitala fått genomslag.
– Några fotoskolor har helt slutat med mörkrumsundervisningen, och det är synd. Jag tycker de ska fortsätta använda film, säger hon.
När jag ska ta ett porträtt av henne försöker jag lyfta fram en fördel med de digitala kamerorna.
– Man kan ju trots allt se bilden direkt efter att man tagit den, menar jag.
– Nej, det är det värsta av alltihop!, utbrister Mary Ellen.
–Då tror man att man har fått en bra bild, men om man hade haft en analog kamera kanske man skulle fortsatt fotografera tills man verkligen känner att den sitter.
Vill inte bara göra vackra bilder
För Mary Ellen är det digitala fotografiet ett helt annat medium. Ett annat sätt att se på fotografi. En del av förändringen med det digitala har också lett till att tidningarna efterfrågar en annan sorts bilder. Mary Ellen upplever att de djuplodande reportagen allt mer får ge vika för en annan sorts material. Det mer glättiga, lättsamma och underhållande. Men det kommer inte hindra henne från att ta de bilder hon vill ta.
– Jag vill göra något som väcker känslor hos människor. Jag vill inte bara göra bilder för att de ska vara vackra att se på, säger hon.
Just nu håller hon och hennes man, filmregissören Martin Bell, på med ett projekt som handlar om de amerikanska skolbalerna. Även om de ofta befinner sig på olika platser i världen, samarbetar de ofta i gemensamma projekt. Martin Bell har till exempel gjort två dokumentärfilmer som nu visas tillsammans med Mary Ellens fotografier i serien "Underbarn".
Hur länge Mary Ellens karriär kommer att fortsätta vet ingen. Själv har hon i alla fall inga planer på att sluta.
– Jag hoppas jag dör med en kamera i min hand, säger hon.
Mary Ellen Marks tre bästa fototips
– Var dig själv.
– Ta kontrollen! Den du fotograferar måste känna att det är du som är i kontroll över situationen.
– Hitta ett projekt som verkligen intresserar just dig. Sen följer du det.
Vill du se mer av Mary Ellen Mark?Fler bilder och fakta om henne hittar du på
hennes hemsida.
Den som befinner sig i Stockholm har också möjlighet att träffa henne imorgon (torsdagen den 6 november) på
Nordiska museet, då hon håller föredrag och visar bilder. Utställningen Underbarn visas fram till den 8 februari nästa år.
4 Kommentarer
Logga in för att kommentera
"–Då tror man att man har fått en bra bild, men om man hade haft en analog kamera kanske man skulle fortsatt fotografera tills man verkligen känner att den sitter."
Det är bättre med analogt helt enkelt. Åtminstone bildmässigt. Man tvingar sig själv att ta bättre bilder och slösar inte på samma sätt.
Tack för en bra artikel!
Projekt, vad är det :)
Det kanske man skulle testa det också.
Som det ser ut nu så blir det en salig blandning i det man/jag lägger upp.
Ingen röd tråd liksom.
Hon säger saker som får en att vilja tänka, att bli bättre.
Bra artikel.