Fotografer
Den svenske reportagefotografen Pieter ten Hoopen har vunnit två klasser i tävlingen World Press Photo med med ett reportage om flyktingar som försöker ta sig till USA söderifrån till fots.
Pieter ten Hoopen kammade hem förstaplatserna i kategorierna Story of the year och Spot news stories med sin bildserie The migrant caravan som skildrar flyktingars vandring till fots mot USA. Bildserien är en del i ett större projekt kallat Love Stories.
”Den här berättelsen är ett mycket bra exempel på hur man kan berätta om ett skeende på ett annorlunda sätt. Inte bara utmärker sig hans arbete estetiskt, man får även känslan av att fotografen verkligen tagit sig tid för att hitta situationer som i vanliga fall inte brukar dokumenteras” skriver juryn i sin motivering."
Detta är första året som priset Story of the year delas ut.
– Känner mig otroligt stolt och glad att en berättelse som denna, The Migrant Caravan vinner dessa priser idag. Vi har jobbat extremt hårt med projektet Love Stories under det senaste året och vi har några år kvar av hårt arbete innan vi kan presentera utställningen- och filmen som kommer turnera både i Sverige och utomlands. Detta pris ger enormt mycket energi till arbetet som kvarstår, säger Pieter ten Hoopen i ett pressmeddelande.
Pieter ten Hoopen var i Mexico under sex dagar för att följa flyktingarna. Han ville fånga sinnestillstånden bland dem som går i flyktingkaravanen
– För mig personligen hade det varit lättare att skapa en historia byggd på rädsla och fokuserande på negativa upplevelser, men jag ville utmana mig själv och hitta empati. Tanken var att utgå från ett ämne alla kan relatera till, det vill säga kärlek, sade Ten Hoopen till tidskriften British journal of photography inför galan.
Läs mer om Pieter ten Hoopens reportage här.
Flyktingar rusar mot en lastbil som stannat för att ge dem skjuts utanför Tapanatepec, Mexico, den 30 oktober 2018. En del lastbilschaufförer tar betalt av liftare, men de flesta bjuder på skjutsen. © Pieter Ten Hoopen, Agence Vu/Civilian Act
Picture of the year
Picture of the Year. Foto: John Moore
Vinnaren i klassen Photo of the Year blev John Moore på bildbyrån Getty med en bild på en mamma och hennes gråtande dotter som arresteras när de kommit över gränsen till USA.
22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Min förklaring är enkel: Demokraterna har inte vunnit ett val i USA utan nya immigranters röster sen 60-talet. De behöver dem alltså som röstboskap för att kunna få makten. Och nu när Trump vill bygga sin mur så måste de agera. De behöver snyftbilder. De låter kanske lite krasst, men realpolitiken är väldigt cynisk, tyvärr.
Jag vet förstås inte exakt vad orsakerna är till att människor migrerar i det här läget. Men det är ingen hemlighet att det varit rejält oroligt i Honduras under en tid.
Det förefaller dock i största allmänhet som att människor håller ihop. När många är på väg så är det lättare att ansluta sig. Inte olikt 30-talets migration från Oklahoma till Kalifornien (se Steinbecks Vredens druvor) eller när folk plötsligt lämnade Sverige. Kritisk massa. Det kan vara en orsak.
Min gissning är att en del av svaret finns i dessa skildringar. Jag ska med intresse ta del av det.
Vad är det som är nytt i Honduras som gör att massmigrationen händer just nu? Har inte sett något. Det som dock är nytt är att amerikanska "aktivister" på vänsterkanetn, genom NGO:s, organiserar marchen, med logistikstöd etc.
Kritisk massa kan förvisso vara en faktor, men en sådan brukar väl inte byggas upp innan pionjärerna faktiskt lyckats? ..Tror inte så många svenskar skulle rest till Amerikat om breven från de som rest tidigare berättade att de inte blev insläppta eller ens var välkomna.
Jag har inget emot ten Hoopen som fotograf, han är duktig. Jag bara raljerar över att om man vill vinna fina priser så måste man trycka på rätt snyft-knappar och beskriva det narrativ som globalisterna vill höra. Ten Hoopen skulle ju tex kunnat göra ett reportage bland de många offren för de muslimska våldtäktsgängen i England. ....Men då hade det inte blivit nåt pris, för det är fel narrativ.
Men du har ju också en bevisbörda. Du måste förklara hur tiotusentals människor, utan att någon ny situation uppkommit, plötsligt får för sig att ta på sig sina flip-flops och spontanvandra 300 mil till USA:s gräns...
Det beror på Trumps hot om att bygga en mur och eventuellt stänga gränsen. Det gäller att skynda sig innan något av det bli verklighet för då blir det svårare.
Så om vi ska skylla "massmigrationen" på någon så är det på Trump.
Demokraterna har inte vunnit ett val i USA utan nya immigranters röster sen 60-talet.
Menar du att demokraterna vann valet till representanthuset i höstas med hjälp av nyanlända invandrare? Det är i så fall en konspirationsteori som slår det mesta.
Att den demokratiske presidentkandidaten förlorade mot den republikanske i presidentvalet 2016 berodde f.ö. på att folkviljan inte är avgörande i presidentval.
Och detta är ju ingen konspirationsteori, utan all data är ju tillgänglig. Amerikanerna har statistik på alla röstningsmönster.
Men detta kanske kan klarna upp saker lite.
https://www.vox.com/2018/10/24/18010340/caravan-trump-border-honduras-mexico
Där ser man alltså att migrationen knappast kommer från ingenstans. Det är högre siffror, men inte extremt. Det blev däremot en valfråga, och lyftes då fram som ett akut hot.
Men mer relevant för sammanhanget: du kallar det snyfthistoria. Jag vet inte om vi ser samma bilder. Jag ser en skildring utan några starka emotionella strängar, utfört ganska traditionellt och sakligt. Inte helt olikt Dorothea Langes arbete under dust bowl-tiden.
Men framförallt vill jag gärna se bra evidenser för kausaliteten i det du skrev. Korrelation är som bekant inte samma sak som kausalitet.
Visst tar det tid innan illegala invandrare kan bli medborgare.
Men personerna på Pieter ten Hoopens bilder är knappast illegala invandrare. De är inte ens invandrare eftersom de när bilderna togs inte har invandrat till något land. (De befann sig i Mexico men vi kan nog vara överens om att de inte har för avsikt att invandra till Mexico).
Jag tror dessutom att personerna i reportaget har för avsikt att söka asyl i USA. Asylsökande är definitionsmässigt inte illegala invandrare.
Numera är det ofta krig, all form av fattigdom, förfall, flyktingar, i andra länder, som skall fotograferas ….
Då kan det bli ett vinnande pris!
Fotografera vardagen, i vårt land, är troligen för enkelt.
Nyhetsmedia innehåller betydligt mer nyheter om elände än om roliga saker så det är väl inte konstigt att det återspeglar sig i en sån här tävling?
Pieter ten Hoopen är en grymt duktig fotograf som klart är värd dessa priser! Han har gjort ett mkt gripande och väl berättat arbete om ett väldigt aktuellt ämne. Att folk i kommentarerna verkar ha svårt att se detta får stå för dem. Jag lyfter iaf på hatten! Stort grattis och riktigt välförtjänt! Bra jobbat!