Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
64 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Man ska akta sig för att ljusa upp/tona ner endast delar av pressbilder då även detta kan ses som ställningstagande eller politiskt budskap tycker jag.
Att Paul Hansen skulle ha pixelmanipulerat sin bild känns långsökt, även om bilden ger ett intryck av att vara kraftigt dramatiserad.
Iofs så har glorior fallit från erkända fotografer tidigare, och kanske finns det även något bra i att de stora fotograferna, som jagar priser och erkännanden, ifrågasätts titt som tätt.
Här är lite klassiska manipulationer...
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2107109/Iconic-Abraham-Lincoln-portrait-revealed-TWO-pictures-stitched-together.html
...sen kan vi ju också fundera på månlandningsbilderna...
Alla "framkallar" ju sina bilder i Lightroom eller liknande råkonverterare idag – intressant blir dock frågeställningen: hur mycket ljussättning man kan tillåtas göra utan att det kan klassas som manipulation...
"..sen kan vi ju också fundera på månlandningsbilderna..."
Vad är det vi ska fundera på över dem?
Om de är manipulerade eller äkta såklart...
ljussättningen i efterbearbetningen påminner om ett montage
huvudena ser ut som de står ut lite
fast ljuset är rätt bra också, som studioljus
För övrigt tycker jag att definitionen av "manipulering" är helt befängd. Det går ju att ändra en bild oerhört mycket genom lokal ändring av ljus och skugga. Betydligt värre än att klona bort lite småskräp till exempel.
Apropå det så undrar jag hur man ser på brusreducering. Det kunde man ju inte göra i mörkrummet (som konstigt nog verkar ha blivit nån slags referens för vad som är tillåtet).
Det blir exempelvis fel att medvetet komponera en bild så att intrycket av en situation inte alls stämmer med vad som verkligen hände. Det finns en diskussion om Paolo Pellegrins bilder som går ut på att han inte fotograferat i ett så farligt område som han påstått, då faller det dokumentära värdet. Sånt här är svårare att kolla än det rent tekniska.
Sen undrar jag fortfarande vad det är som är så bra med den här bilden. Visst är smaken som baken, men vad skildrar den annat än det vanliga hatet som uppstår när man inte är överens om vilken gud som är "rätt"?
Det effektivaste instrumentet för att vinkla sin journalistik är att helt enkelt bara visa ena sidan av ett mynt. Det gör särskilt svenska journalister väldigt "bra". Hade bilden vunnit om den avporträtterat israeler vars barn dött i en raketattack av palestinier? Troligen inte och den hade förmodligen inte ens publicerats. Det hade gått emot journalistkårens Israelfientliga agenda.
Mitt förtroende för svensk press är nära noll, så vad man presenterar för bilder spelar inte så stor roll. Det mesta blir ändå implicit lögn eftersom sammanhanget nästan alltid utelämnas.
"Sen undrar jag fortfarande vad det är som är så bra med den här bilden. Visst är smaken som baken, men vad skildrar den annat än det vanliga hatet som uppstår när man inte är överens om vilken gud som är "rätt"? "
När barn dör pga militärt våld blir de flesta människor upprörda. Det är därför den här bilden fick ett pris.
Att sedan ljuset ser ut som det gör torde snarare bero på att solljuset reflekteras i väggytor. Att kalla det för att ljuset är manipulerat är rätt magstarkt. Om man ser på bilden kan man se att himmeln är nermörkad, antagligen är också hela förgrunden upplättad något. Men för att det skulle vara något som går mot manipulering skulle det vara nedmörkat så att bilddetaljer försvinner.
En jämförelse finns här:
http://www.hackerfactor.com/blog/index.php?/archives/550-Angry-Mob.html
En tanke som slår mig är pressbilder verkar mer och mer se ut som kommersiella filmaffischer i färg och kontrast.
Enligt mig ska en pressbild förmedla innehållet i bilden så neutralt som möjligt till betraktaren. Det utförda arbetet med fotografiet ska vara så välgjort och diskret att det inte syns. Reagerar man på själva bearbetningen är det inte en bra bildbehandling för pressbilder enligt mig. Tyvärr gör jag det i allra högsta grad vad gäller den här bilden ifråga.
De bästa ljussättarna är de som kan trolla fram ett snyggt ljus utan att man ens ser att extra ljussättning använt, och en bra ljudtekniker lämnar inte heller några direkta spår efter sitt arbete; ljudet låter så bra att man inte reagerar på ljudtekniken överhuvudtaget. Det ska vara på samma sätt med bildbehandlingen för pressbilder anser jag.
Själv skulle jag mer än gärna se ett totalförbud av clarity-verktyget för pressbilder. Har här i Finland sett otaliga bilder i dagspressen där clarityn boostats så till den grad att slutresultatet sett groteskt ut...
Jag tycker att detta borde vara en minst lika viktig diskussion: Är det ok att häva ur sig vilka anklagelser som helst utan att ha grund för det? Om man till exempel inte delar budskapet i något någon står för är det ju idag ganska lätt att misstänkliggöra eller till och med döma denne helt utan grund. Det tycker åtminstone jag är ett väl så stort problem?
Som sagt, jag märkte detta i jakten på Terje, där allt från hans eventuella skulder till hans relation till någon tidigare kommun vräktes ut på nätet, och där man bland annat här på fs automatiskt gjorde hans fru till medbrottsling i början. Nu tycker jag precis som andra att det var bra att han åkte dit för sitt fuskande, men det finns också en fråga när det är dags att sluta? Det går förmodligen att gräva fram någon skit om alla om man gräver tillräckligt länge och djupt.
"Är det ok att häva ur sig vilka anklagelser som helst utan att ha grund för det?"
Nej, det tycker jag inte. I Hellesø-fallet hade dock anklagelserna en stabil grund, så där var det helt OK. I Hansen-fallet hade anklagelserna ingen grund alls, så där var det inte OK.
Ett stort problem i hela den debatten var ju också att han hade en ganska fanatisk fanklubb vilka säkert var med och bidrog till att det hela kunde gå så långt. Det gick liksom inte att ifrågasätta vad han gjort i ett tidigare skede, det har jag själv sett ganska många exempel på när han var aktiv här på fs. Många såg upp till honom som någon sorts naturfotografernas Jesus.
Nils/
Jag tycker för övrigt att det är märkligt att det är så vedertaget bland etablerade fotografer att tävla med sina nyhetsbilder. Jag tror suget efter att producera estetiskt tilltalande nyhetsbilder, som kan vinna priser, riskerar att påverka även ansedda yrkesfotografer att göra det där lilla extra knycket i bildredigeringsprogrammet. För att konkurrensen kräver det.
Det som skiljer fotojournalistik från skriven journalistik är att fotografen utgår från en utsnitt ur verkligheten medan reportern utgår från ett tomt papper – som kan fyllas på med i princip vad som helst.
Av ett fotografi förväntar vi oss en så exakt och oskyldig relation till den synliga verkligheten som möjligt.
Av en text förväntar vi oss ett personligt vittnesmål, en tolkning av en händelse.
Till exempel tar vi för givet att en reporter, i efterhand, tar bort och lyfter fram detaljer, känslor, tidsaspekter m.m ur ett händelseförlopp för att göra rapporteringen mer begriplig och slagkraftig. Detta gäller dessutom oavsett om reportern strävar efter objektivitet eller subjektivitet (dvs en partsinlaga).
Av en nyhetsbild, å andra sidan, förväntar vi oss ett slags bevis för att händelsen faktiskt har ägt rum. Det finns ingenting i ett fotografi som säger att verkligheten kunde ha sett annorlunda ut. Vi accepterar den.
Därför tror jag att en ökad dramatisering/sofistikering av nyhetsbildernas formspråk riskerar att urholka tilltron till innehållet.
När en bild ges ett allt för filmiskt eller måleriskt uttryck börjar vi tveka på dess uppsåt.
Jag tycker att Paul Hansens bild, och hela efterspelet kring den, är ett mycket bra exempel på detta.
Du skriver:
››vi måste sluta se på fotografiet som den objektiva sanningssägaren.‹‹
Det håller jag med om. Men så länge nyhetsbilden har sin framträdande position som sanningsmarkör så borde nyhetsfotograferna värna om detta. De estetiska kvaliteterna i nyhetsrapporteringen måste förbli underordnade trovärdigheten. Jag vill till och med hävda att estetiska kvaliteter ofta står i vägen för relevans i nyhetsbilderna. (Ska försöka ta fram några konkreta exempel på detta, men jag hinner inte just nu.)
Du skriver:
››Sätter vi motivet i stenhård blixtbelysning, eller låter vi ett vackert kvällsljus släpa över det? Så många medvetna, omedvetna och undermedvetna val som ingår i fotografiets språklåda.‹‹
Jag hävdar fortfarande att det är en väsentlig skillnad mellan att förbereda en bildtagning och att efterbearbeta en redan tagen bild.
Som fotograf på fältet interagerar man med verkligheten på olika sätt (och en del av dem är djupt diskutabla, men får bli är en annan tråd).
Men oavsett hur många förberedelser nyhetsfotografen använder sig av så finns det alltid en chans/risk att omgivningen/verkligheten/skeendet väljer att gå en annan väg. Och det är i detta okontrollerbara skeende som nyhetsfotografiet har sin botten. Sin mening.
I efterarbetet finns ingen sådan risk för yttre påverkan. Där är fotografen gud. Det är skillnaden.
mästare" i farten utan dåtidens mästares goda känsla/kunskap för/om ljussättning.
Bara det faktum att bilden ger ett manipulerat intryck borde diskvalificera den som pressbild, den borde tävla i klassen fotokonst.
http://www.petapixel.com/2011/07/12/ap-sacks-photographer-for-cloning-his-shadow-out-of-an-image/
Om du jämför den ursprungligen publicerade bilden med den sedan användes i tävlingen är den stora skillnaden att himmeln har mörkats ner, väggen till vänster har mörkats ner och kontrasten i ansiktena har i vissa fall förstärkts. Sedan har färgmättnaden reducerats. Detta menar du att detta räcker för att diskvalificera den som en pressbild?
Vad skulle vara fel med att ljusa upp partier resp. mörka ner partier, det har man väl alltid gjort, mycket värre var det på den analoga tiden.
Christer Lindberg
Själv har jag svårt att bestämma mig om Hansen gjort för mycket eller ej...
Det vi nog alla kan vara överens om är att det är en angelägen bild och att föräldrar inte ska behöva begrava sina barn.
Enligt mina tidigare normer var denna bild manipulerad. Paul har uppgett att han har gjort flera raw-konverteringar och sedan slagit ihop resultatet till en fil som lager och därefter maskat valda bitar och justerat ljus ytterligare.
Dvs en teknik som jag räknat som manipulation, precis som HDR, men jag efter detta själv anammat för redaktionella bilder, har alltid gjort det för kommersiella bilder. Tycker fortfarande det egentligen är fel men gör det nu av rent ekonomiska själv, det är ett kraftfullt verktyg och snygga bilder säljer bättre.
Med vänliga hälsningar
Stefan