Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
32 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Länka gärna några bättre skateboardbilder!
http://www.flickr.com/photos/boondking/
Va lite med glimten i ögat
Men timingen är helt off även ett klassiskt "butt-shot".
Oftast när skatefoton figurerar utanför skatevärlden så är det endera denna typ av bilder eller "guy-in-the-sky" bilder som syns.
Tycker det är lite tråkigt att det bara är dessa bilder folk får se av skate, finns sååååå många duktiga skatefotografer (även här på FS).
Blir lite:
-nu ska vi ha en "fräck" bild, lite skate och aktion.
Blir amatörmässigt.
Svårt att se detta hända om man ska ha en modebild eller en naturbild bara...
Suck, inte en till...
Fotografering handlar inte om montage och hur rifo kan ha ett montage på "ettan" är för mig obegripligt.
Montage är väl en egen genre som oxå hanteras/publiceras separat. Iallafall i min värld.
Taskiga montage, ogenomtänkta effekter och en skvätt av fantasifoster fotograferade genom ett saftglas. Trodde majoriteten tröttnat efter Terje historien.
Men vi har alla olika smak, konstaterandet som diskussioner av den här typen alltid landar i.
Har sett många av hans bilder genom åren i tävlingar med mycket hög klass och ett innehåll som fastnar.
Är det några bilder man verkligen kommer ihåg av drygt 2000 inkommna bilder i RIFO tävlingen så är det Jonnys.
Var själv med och packade upp och registrerade bilderna i årets RIFO i Medevi Brunn norr om Motala och fick se alla dessa fantastiska bilder.
Är man arrangör(Borens Fotoklubb) av RIFO så får man förmånen och se alla bilderna.
Passar på och tipsa om en blogg av Bo Cederwall, förbundsordförande i Riksförbundet Svensk Fotografi som handlar om fotoklubbarna i sverige samt Internationella tävlingar.
http://internationellasalonger.blogg.se/
Mvh Mats
Köp en bok och bedöm sedan själva utifrån helheten! (Lär finnas på Fotomässan i helgen!)
Är dessa kreativa bilder enda framtiden för fotografer av rang?
Kommer fotografering handla om skicklig bildbehandling?
Kanske borde bilder tävla i en kategori som utgår från en singelbild och bilder som är monterade? Det vore tråkigt om icke monterade bilder inte kommer att ha en framtid. Är singelbilden död i framtiden?
Jag kan hålla med dig om att man kanske bör ha en klass för kreativt skapade bilder, men var går då gränsen?
Då måste man bestämma vad som ska ingå i den kreativa klassen.
man kan ju även förändra en singelbild med hjälp av en massa filter på kameran och förstärka färger och kontrast. Ska då dom bilderna ingå i den kreativa klassen? ja frågorna blir många men visst känns det mer rätt att liknande bilder tävlar på lika villkor.
Sen kan det ju vara så att en kreativt skapad bild behöver ju inte vinna och tvärt om, men man ska nog titta mer på innehållet i bilden istället för hur den är gjord. Gör man det så kanske det inte spelar någon roll.
Att göra montage på sina egna bilder är ju inget fel om man inte säger att detta är verkligheten. I fallet Terje så hade det inte gjort något att han monterat in ett Lodjur i sin egna bild om han Själv fotograferat detta och sagt att detta var ett montage. Men att som erkänd fotograf själa bilderna och påstå att detta är verklighet är ju en helt annan sak.
Fotografin idag är ju fantastisk på så sätt att man kan skapa väldigt fina bilder med bra budskap så länge man inte påstår felaktigheter.
Man har hört så många gånger att så fort man bildbehandlar en bild så är det fusk och det är så enkelt säger man ibland. Bildbehandling är varken fusk eller enkelt. Många timmar krävs för att bli en skicklig bildbehandlare och det fina är att man blir aldrig fullärd. :)
Mvh Mats
Jag är mycket medveten om svårigheten och gränsdragningen när man börjar diskutera manipulering/bildbehandling. Svårigheter är ju till för att övervinnas så varför inte fortsätta diskussionen för att till slut komma fram till något som kan accepteras.
Bildmontage i den klass vi ser här är är inget som vem som helst klarar av menar jag. Det är definitivt den högre skolan och är en bild men.......
Det kanske är så att man måste utöka antalet klasser att tävla i. I grunden finns endast två huvudklasser skulle man kunna säga. Färg och svart/vit. I dagens läge om man fotar digitalt är alla bilder färg men förändras till svart/vit i något bildbehandlings program. Manipulerade?? Vi är i alla fall överens om att detta är ok.
Kanske skulle gruppen färg (singelbild) delas upp i flera grupper med avseende på vad man får göra med bilden. Förstår att även detta kan vara svårt att dra en gräns för men kan kanske skapa en framkomlig väg i diskussionen om manipulering/bildbehanling. Manipulering om vi menar någon förändring i bilden är trots allt ett verktyg som utvecklar bilden där kameran sätter gränser .
Som ett EXEMPEL skulle klasserna kunna vara : montage, svart/vit, färg singelbild, färg manipulerad singelbild. Definitionen manipulerad borde gå att enas om i den klassen.
Mina synpunkter är bara ett inlägg i debatten avseende bildbehandling/manipulering kontra montage i tävlings sammanhang. Syftet med debatten är att det blir roligare om man tävlar på så lika villkor som möjligt.
Men det kanske är som med musik att där tävlar rock med pop och ballader i samma tävling. Ena året vinner en rockslåt och andra året en ballad.
I foto så vinner ett montage ena året och en naturbild som är mindre bildbehandlad ett annat år.
En jättebra och nyttig diskussion är det tycker jag. :)
mvh Mats
Helt klart.
Manipulation har man ju gjort i alla tider i det svartvita mörkrummet.
Jag hörde aldrig att någon sa att det var fusk när man solariserade en bild och lämnade in till en tävling.
Det kan vara svårt att bena upp vilken kategori en bild ska ingå i och hur många klasser en tävling ska ha.