DAM
Om du har dina bilder online i ett bildarkiv där man kan köpa bilderna så har Google nu implementerat logik som gör att rätt uppmärkta kommer bilderna presenteras som köpbara. Men det gäller att noga följa Google Image Licensing standarden för att det skall bli rätt.
Allt bygger på det som Google kallar strukturerad data (Structured Data) och det finns mängder av olika tillämpningar för detta. Det kan vara hur Google vill att en recenserad produkt skall presentera sin data för att Google skall kunna visa upp det rätt. Gör man detta rätt så blir det väldigt effektivt i Googles sökresultat. Det är till exempel strukturerad data som gör att Google kan visa betyg som stjärnor bredvid en recension.
Länge har ju Google varit rätt hänsynslös mot fotografer med hur de visar upp bilder i sitt sökresultat. Bilderna presenteras stort och lätt att ladda ner och utan någon hänvisning till vem som äger bilden. För att "komma undan" lite så har Google presenterat texten "Images may be subject to copyright" under bilden.
Sen något år så har Google tagit sig rejält i kragen och nu suger man ur upphovsrättsinfo ur bildens ITPC. Något som vi skrivit om i vår artikel Google släpper stöd som visar om bilder är till salu.
Om du säljer dina bilder online via ett bildarkiv (molntjänst eller eget) så är det nu väldigt viktigt att du ser till att nyttja Googles nya Image Licensing uppmärkning. Då kan du "sälja" dina bilder via Googles sök. Det är ju såklart väldigt svårt att få någon större försäljning den vägen men att stå över uppmärkningen är i princip tjänstefel som fotograf. Dock bygger allt på att du taggat dina bilder med rubriker och nyckelord och att ditt bildarkiv pratar bra med Google. Har du inte indexerat bilderna så kommer de aldrig dyka upp i Googles sökresultat.
Till skillnad från IPTC/EXIF så kommer inte Image Licensing datan från innehållet i bildfilen utan det är något som din plattform dynamiskt måste skapa upp per bild. Det är kort sagt tre fält med URL:er som skall levereras på ett strukturerat sätt. Fälten skall vara namngivna enligt Google Image Licensing standarden:
- "contentUrl": länk till bildfilen på servern
- "license": länk till sida i ditt bildarkiv som informerar om villkor och licens
- "acquireLicensePage": länk till sidan med bild och där man kan köpa bilden (lägga i varukorgen)
När detta finns med så kommer Google indexera upp informationen och presentera tillsammans med din bild.
Här ser man att Google indexerat ett par av bilderna av mina bilder på klättraren Julia Bergklint från mitt bildarkiv. På fyra bilder finns en liten ikon nere till vänster på tumnaglarna.
Klickar man på tumnageln så kommer information från den strukturerade datan att presenteras under bilden. Med bland annat länken direkt till bilden i mitt bildarkiv.
För att verifiera att det är rätt implementerat så använder du Google Search Console. Där kommer indexerade bilder att dyka upp under fliken Image Licensing. Sen får man räkna med att det tar tid innan alla bilder är indexerade med denna nya informationen.
3 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Så min tolkning är att Google kommer prioritera i denna ordning:
1. Image Licensing data
2. Bildrättighets-info från EXIF
3. "Images may be subject to copyright"