Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Hellesø deltar i debatt om bildfusk

Hellesø deltar i debatt om bildfusk

Naturfotografen Terje Hellesø som ertappats med att klippa in djur i sina bilder kommer att delta i publicistklubbens debatt om bildfuski Stockholm på måndag (16/1). Debatten kommer att sändas live på nätet.

Temat för debatten är "Bilden och verkligheten". I debattpanelen sitter:

Jonas Gummesson, nyhetschef TV 4
Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen
Ola Sigvardsson, PO
Anna Simonsson, fotograf
Carin Stenström, journalist och debattör

Samtalsledare är Publicistklubbens ordförande Ulrika Knutson.

Debatten är öppen för allmänheten och sänds även på nätet. Insläpp klockan 17.30 och start klockan 18.30.

Läs mer här



Publicerad 2012-01-12.

35 Kommentarer

johannes_wl 2012-01-12 16:07  
Mycket spännande! Det ska jag definitivt se. Tackar Magnus :)
Baabwaf 2012-01-12 16:36  
Ja, det sägs ofta att man skall syssla med det man är bäst på ...
clawfinger 2012-01-12 16:51  
Synd att han får mer publicitet. Bättre att bara låta tiden glömma bort honom. FUSKARE!
Bofoto2 2012-01-12 17:04  
Priset var ju bra, men vad är sesamlax?
Just ja, det var debatt oxå...
Möcke journalister var det.
Jag är inte så intresserad, debatten blossar upp
med jämna mellanrum som så mycket annat.
Men just ingenting ändras.
esbtse 2012-01-12 17:13  
känns rätt ute.
Publisistklubben verkar inte hänga med riktigt
/Thomas
Michael Vernersson 2012-01-12 17:19  
Med tanke på den allmänt rådande tonen på T's blogg lär nog risken vara överhängande att denna debatten istället blir en orgie i självömkan.
Lazarov 2012-01-12 17:25  
Kan blir oerhört märklig men intressant tillställning ;)

Kommer Terje att delta som före detta värsting på bildfusk men numera förlåten och rehabiliterad "expert", eller kommer han att ställas till svars för de frågetecken som kvarstår i hand gärning som naturfotograf?
Han har erkänt fusk men han känns inte rentvådd då det inte känns som om han lagt alla kort på bordet och det finns många personer som fortfarande har ett öppet sår då de deltagit i hans föreläsningar eller haft honom som förebild.
Tittar man på kvalitén på hans bildfusk så känns inte hans expertkunskaper i bildredigering vara något att hurra för heller.

Kommer dock att sitta klistrad vid datorn ;D
Avslutat Medlemskap 2012-01-13 08:11
Bara erkänt valda delar där han blivit överbevisad. Han fortsätter ju på precis samma sätt och ljuger ihop historier hur han är kompis med djuren och klipper ihop bilder osv. Han borde vara "persona non grata" i såna sammanhang, kan inte fatta att de tar till knepet att bjuda in honom även om det gör att publiken säkert ökar avsevärt.
Lars Johnsson 2012-01-12 18:29  
Givetvis helt oseriost om Terjaren ska vara med
xandx 2012-01-12 20:28  
Vem är Terje?
clawfinger 2012-01-12 20:31
Veckans bästa !!!
Lennart Johanzon/BF 2012-01-12 21:12  
Beklagligt att han får mer reklam./lennart
David Ellersten 2012-01-12 22:16  
Hemsk läsning här bland kommentarerna kring Terje. Ni har då inte svårt att sätta er på "Hata Terje tåget". Det är är ingen häxjakt. Människor gör fel, Terje gjorde fel, släppt det och gå vidare. Det förde positiva konsekvenser med sig också, i form av diskussion och klarare riktlinjer för dokumentärorienterade bilder. Sluta agera pöbel, vi lever inte på 1600-talet.

Debatten känns dock överflödig.
Baabwaf 2012-01-12 22:35
Det behövs ingen "pöbel" och det finns inget "terjetåg". Det har spårat ur.

Det handlar alltså inte om att "hata". Det går bara inte att ta honom på allvar.

Jag är personligen väldigt mot att döma någon för att sedan lasta dem resten av livet. Det är inte rätt. Det är inte heller rätt att låta någon få fler möjligheter att tuta på och köra ett nytt race på samma vis.

Skulle du själv gå på en kurs eller vara beredd att omvärdera dina övertygelser om fotografi om Terje skulle "lära dig något nytt".
vbg_snake 2012-01-12 22:45
I Sverige skall man idag, 2012 älska alla och likt religiöst dravel skall synderna förlåtas innan dessa biktats.

Toppen
Henkol 2012-01-13 20:44
Håller med, naturfotografer verkar då vara en samling människor som har
drag av fundamentalism och religiös fanatism i stil med korstågen för
flera hundra år sedan.

Undrar om ni är riktigt friska egentligen, har han mördat eller våldtagit
någon? Skärp er! Det här är ju värre än Flashback, snart sitter ni väl och
hejar på om han skulle välja "harakiri" , precis som pöbeln gjorde på FB..
BobRob 2012-01-13 23:40
Det hade väl varit en sak om han bara hade lagt korten på bordet och erkänt alla hans fuskbilder när saken uppdagades, så är ju dock inte fallet, utan han erkänner ju i takt med att det uppdagas, vilket för mig betyder att inga av hans verk längre kan tas på allvar eftersom de lika väl kan vara fejkade.

Men ja, det är klart, det är ju jättebra att det blev klara riktlinjer för vad som är ok gällande naturfotografi. Det kan ju faktiskt ha funnits folk som trodde det var ok att klippa in ett lodjur från istockphoto.com i en i övrigt medioker bild av några träd, lägga på lite låtsasdimma och kalla sig naturfotograf, sälja bilden för dyra pengar och ta emot priser för sin insats, även om jag faktiskt tror de människorna är väldigt få.
Magnus Friberg 2012-01-16 18:15
Henrik: Här haglar det falska anklagelser mot flashback ser jag. Ta reda på vad som skrivits på sidan o vad som är rent förtal innan du kastar skit på andra! Ingen på flashback har skrivit om harakiri. Så min fråga till dig är varför du bedriver förtal o kastar falska anklagelser mot flashback samtidigt som du hetsar på folk som är sura på Terje?
Jag föreslår att du går in och läser lite på bloggen "Terjade foton". Där finns en utmärkt post som behandlar just dessa falska påståenden om flashback.
Joi 2012-01-12 22:57  
Ja de var de värsta, först tjänar han massor på sin fuskbilder sen ska han tjäna mer på att snacka om de också.
STV 2012-01-12 23:02  
Att Terje kommer att delta i publicistklubbens debatt om bildfusk och vågar visa sitt ansikte och tala om vad han har gjort bara visar att han är 'a man with balls.'
vbg_snake 2012-01-12 23:12
Vi skall nog inte dra några större paralleller mellan tapperhet och TH. Tiden har än så länge visat en rak motsats.

Jag hoppas att han öppnar upp sig och visar en ny sida. Skulle för mig innebära början på något nytt.
Jonte_rm 2012-01-12 23:42  
Alla gör fel ! Men inte alla ljuger, stjäler och bedrar på ett sådant hänsynslöst sätt att man nästan börjar skratta av förvåning..

Nä, ni som tycker synd om honom. Gör det, men jag gör det inte..

Han lägger ju fortfarande ut lodjursbilder på sin blogg och hävdar de är äkta och att han har ett lodjursprojekt. Säger inte det er något ?

Mvh // Johannes
Christer Johansson 2012-01-13 13:26
Helt rätt Johannes. Bildfusk är en sak men de stora lögnerna runt "tillkomsten" av bilderna en helt annan. För mig är det dessa lögnaktiga berättelser som gör mig mest förbannad och för mig oförlåtligt. För honom är det säkert lätt att sluta trixa med bilderna men betydligt svårare att sluta ljuga och överdriva. Han har en otroligt lång väg att gå för att vinna min respekt som naturfotograf. / Christer
Cambo 2012-01-13 09:12  
Undrar hur lång den här tråden blir innan alla har sagt sitt.
ikonane 2012-01-13 09:36  
Tack, det skall ses. Modigt av honom att ställa upp tycker jag.
Mumiemonstret 2012-01-13 12:39  
Undrar bara vad han ska bidra med. Det lär ju finnas gott om folk i panelen som förfasar sig över bildfusk. Terje lär knappast kunna stämma in i den kören med någon vidare auktoritet, men å andra sidan lär han väl knappast sitta och försvara bildfusk?
jacglenphoto© 2012-01-13 21:09  
Jag förstår fullständigt att folk reagerar - när någon har fuskat på detta sättet och sen helt enkelt plötsligt ska sitta med i nån paneldiskussion ... känns som så mycket blivit förstört för dom som verkligen har plåtat natur och vilda djur på det sätt det var sagt att det skulle vara ... synd ..
Handlar detta om bildfusk eller manipulation - för mig är det två vitt skilda ting - de som får stå och förklara sina äkta naturbilder nu efter detta är de som förlorar mest .. men vem pratar för dom?
xlxl67 2012-01-13 22:40  
Förstår också reaktionerna. En sådan här praktlögn TH har spridit med sina påhittade djurmöten, berättelser o fejkade bilder/fototeknik...
Han är duktig fotograf men får nog anstränga sig lite mer själv för att få tillbaka ngn kredit...
Johan Scherman 2012-01-14 08:16  
Lördag 20120114 klockan 08:10

4788 Har läst Magnus inlägg, 30 har kommenterat.

Av dessa 30 är noll kvinnor, tur att de finns annars skulle vi män ha ihjäl varandra på stört i vår iver över att hålla reda på vad som är "rätt och fel" istället för att fokusera på vad som är mänskligt och försöka leva i det.

Att fela är mänskligt, om vi inte felar, så försöker vi inte förändra, om vi inte förändrar, så är vi döda.
Baabwaf 2012-01-14 14:59
Om det är så otroligt Fel att tycka illa om det som utspelat sig, så är det väl i så fall lika mänskligt för dem som tycker det är väldigt fel.

Med tanke på hur T själv agerat mot människor som fotograferat och hur länge han sysslat med detta, så kan de som tycker att allt han tar i, i fortsättningen, är oseriöst få ha fel ganska mycket.

Alla får väl göra fel som du skriver?
xandx 2012-01-14 13:23  
mattias70 2012-01-16 12:10
Fantastisk låt som du länkat till. En av mina absoluta favoriter. Förstår däremot inte ett dugg vad den har att göra med TH eller diskussionen här. Avnjuter nog helst Sabbath och världens främste rocksångares röst utan närvaro av en bildfuskare vars ointresse att rensa upp efter den skit han spridit omkring sig är uppenbar. Och för den sakens skull känner jag mig inte delaktig i någon mobb om det är detta som åsyftas...
Garrard 2012-01-16 19:51  
Även om Lodjursbilderna var äkta så är det andra bilder av honom jag inspirerats av. Det mesta från tidiga böcker då han fotade på dia film och bilder från 90 talet i Aktuell Fotografi innan den digitala tiden kom. Jag tycker det fruktansvärt sorgligt att en fotograf med den talangen och tiden att fotografera inte fortsatte och ta bra bilder i stället för att sitta och lägga lager i Photoshop.

Jag har aldrig träffat honom så jag vet inte hur han är som person men som sagt han har tagit mycket bra bilder utan att det var med lodjur etc.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar