Bildbehandling
I denna artikel kommer jag att beskriva de olika momenten för att skapa ett polaroid- och emulsionstransfer.
Det här behövs
1. Ramad diabild i småbildsformat
2. Polaroid/Vivitar Slide Printer - en sorts diaduplikator med Polaroid Land-bakstycke. I princip alltså en kameralåda för avfotografering av diabilder. Nya varianten går under beteckningen Daylab.
3. Delbar Polaroidfilm Typ 669 Polacolor ER. Polacolor Studio 125 Gloss fungerar också, men då enbart för polaroidtransfer, inte för emulsionstransfer.
4. Akvarellpapper med "lagom" gräng/struktur. Franska Arches Aquarelle tar emot färgerna bäst. Köps i lösa, stora ark där det finns konstnärsmaterial.
5. Vatten. Helst destillerat för att minska risken för föroreningar som kan försämra bildens hållbarhet.
6. Gummiroller.
7. Plant slätt underlag. Jag har använt ett vanligt skrivunderlägg i plast.
8. Framkallningsskål e.d. för vattnet.
9. Timer/klocka - eller räkna sekunder!
Polaroidtransfer
Klipp akvarellpapperet eller riv det mot en linjal i lagom stora bitar, ca 15X20cm. Fyll sköljskålen med vatten, och blötlägg papperet i upp till 15 min.
Ladda Slide Printern med en packe lämplig Polaroidfilm. Dra bort den svarta skyddsremsan. Var noga med att dra rakt ut.
Ta upp ett papper ur vattnet, lägg det på underlaget och pressa ur överflödigt vatten med rollern. Papperet ska inte se vått ut på ytan, och bara kännas lite fuktigt!
Ta den diabild du valt ut och sätt in den i därför avsett fack i Slide Printern. Ställ in "beskäringsramen" så den tar med det du vill av bilden. Tänk på att eftersom Polaroidfilmen har annat format än din diabild kommer inte hela bilden med. Bilden får gärna ha ett enkelt motiv eftersom den färdiga bilden blir ca 8X10cm, och vissa detaljer går förlorade pga. den här tekniken.
Tryck av för att exponera bilden.
Ta tag i framdragningsfliken för att dra ut filmänden med pilmarkering på. Dra sedan ut filmen rakt ut med ett jämnt och stadigt grepp. Rycker du ut filmen eller drar ojämnt, kan det påverka bilden så att den blir flammig. Kemikalierna sitter i en sorts blåsa i en rand längs bildkanten och pressas ut på bilden när du drar ut den ur "kameran". Så fort du drar ut bilden startas alltså framkallningsprocessen!
Låt bilden framkalla så i 15-20 sekunder. Sedan delar du den, lägger den positiva bilden åt sidan, och tar bort ev. remsor som sitter runt den "svarta" negativsidan. Det är just denna sida du ska använda nu. Lägg ned den med den svarta, kletiga sidan nedåt på ditt fuktiga akvarellpapper. Du får inte flytta runt bilden, utan lägg den rätt redan från början. Använd gummirollern för att pressa fast bilden på papperet - först försiktigt, sedan med kraftigare tag. Överdriv inte rollandet. 4-5 "rullningar" på bilden räcker. Akta så att inte filmen följer med i rollern!
Låt bilden framkalla i ytterligare ca 40 sekunder (inkl. den tid du rollat den). Dra sen försiktigt bort den svarta negativsidan - börja i ett hörn och dra diagonalt. Nu har du en bild på akvarellpapperet! Ibland vill inte de mörkaste partierna fastna på papperet riktigt, utan det blir som små "hål" i bilden. Detta är ofta snyggt, och är en del av polaroidtransferns karaktär. Typ 669-film ger de för polaroidtransfern så typiska turkosa hålen. Den som vill ha mera såna hål kan skrapa bort färg från bilden innan den torkat.
Man kan experimentera med olika tider innan delning av bilden för att få olika färgeffekter. Detta märks tydligast med Polacolor Studio 125 Gloss, som går från kallare till varmare färger beroende på tid.
Låt torka plant med bildytan upp, helst på bomullstyg eller syrafritt underlag för hållbarhetens skull.
En färdig polaroidtransfer! Bilden kan sedan bearbetas ytterligare med penna, olje- eller akrylfärg, om så önskas.
I stället för att använda en Slide Printer kan man förstås plåta direkt med en kamera med Polaroid Land bakstycke och den film som anges ovan. Nackdelen är då att man måste ha med sej skålar, vatten, papper osv., eftersom den kemiska processen startas genast när man drar ut den exponerade filmen ur kameran.
Emulsionstransfer
Förutom den polaroidtransfer du har gjort, har du också kvar ett pappersfoto. Om du använt typ 669-film, så kan du nu göra en emulsionstransfer av denna bleka, positiva bild - dvs. själva fotot.
Ta bort ev. kantremsor från fotot och lägg det i en skål. Häll över kokhett vatten. Agitera - vicka på skålen tills gelatinbilden börjar mjukas upp. Det tar några minuter, och bilden ser då ut som om den var övertäckt med en massa små blåsor. Nu kan du försiktigt hjälpa till att få loss gelatinskiktet från papperet genom att skjuta på med ett finger. Naglar eller annat vasst kan skada bilden i gelatinskiktet, så var försiktig!
När den tunna gelatinbilden lossnat från papperet, tar man bort papperet och slänger det. Nu ska bilden överföras till ett annat underlag - här har jag använt akvarellpapper. Lägg då akvarellpapperet i skålen och pilla ned det under bilden. Skaka lite, och lirka med gelatinbilden för att breda ut den över papperet. Ta försiktigt upp papperet med bilden på och fortsätt justera om så behövs. Avsluta med att rolla försiktigt för att få bort luftbubblor.
Färdig emulsionstransfer. Här hamnade gelatinbilden med baksidan upp, så att bilden blev spegelvänd. Visst kunde jag ha vänt den i PS, men jag tycker den passar så här också. Den här bilden fick bli ganska trasig - ofta är det snyggare så. Vill man hellre ha bilden hel krävs det mycket lirkande, och då lämpligen i vatten så att den inte går sönder av friktionen mot papperet.
En variant på tekniken ovan är att lägga en plexiglasskiva i botten på ytterligare en skål, denna med rumstempererat vatten, och lägga över den lossade gelatinbilden i den. Sedan brer man ut bilden spegelvänt på glasskivan, och lyfter det hela genom att hålla i kanten på både glaset och bilden. Efter ytterligare justering läggs det fuktiga akvarellpapperet ovanpå bilden på glasskivan. När man då lyfter upp akvarellpapperet sitter bilden rättvänd.
Se mera transfers på
http://www.kathleencarr.comDaylab är svåra att få tag på i Sverige. De apparaterna finns i USA på:
http://www.daylab.com , där du också kan läsa mer om tekniken och se bildgallerier.
Daylab finns också hos
http://www.freestylesalesco.com , eller leta begagnat hos fotohandlare.
/Anneli Lundberg
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
bra artikeln annars!
Det finns två alternativ till Daylab:
1. Polaroid Land kamera, som jag nämnde i artikeln. Ev. skulle man kunna rigga den med någon sorts objektiv för att göra diaduplikat, så man kan använda dior, och slipper göra transfern direkt i fotoögonblicket.
2. Använd en vanlig förstoringsapparat! Har aldrig gjort detta själv, så jag vet inte hur det blir med filtrering och exponeringstider. Man får väl mäta ljuset och räkna med polaroidfilmens ISO-tal och sedan pröva. Man sätter då dian i negativhållaren, och lägger polaroidfilmen/packet på plattan och exponerar så. Skärpeinställningen måste man lösa på nåt sätt utan filmen under, men med nåt som hamnar precis i höjd där filmen skulle vara.
Kemikalierna i polaroidfotots en kant kan man kanske klämma ut över bilden med hjälp av en brödkavel eller gummiroller?
1o minuter i alla fall.
Kan man använda polbakstycke på Hasselbladarn eller blir det för små bilder 6x6?
//Leif