Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
31 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Kul iallafall, även om adaptern var lite dyr.
Fast du kan väl ångra i alla fall...
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-nikon-v1.htm
Högst upp på min önskelista är forfarande en Nikon FM 2 FX. Ha det gött!
...så Nikon behöver inte alls undra varför de inte utvecklat en liknande kamera eftersom de redan har gjort det.
Att det är en annan fattning på Nikon 1 är en annan diskussion...NEX tar t.ex. inte alla Sonys objektiv utan adapter.
Så länge som alla konvertrar är utan AF-möjlighet, så förblir de sådär halvt ointressanta för mig.
För att erhålla bra AF med objektiv som är konstruerade för fasdetekterande-AF via konverter krävs det i så fall att kameran har fasdetekterad-AF direkt på sensorn som Nikon har på J1/V1.
Med LA-EA1 adaptern får man kontrastdetekt-AF med alla Minolta / Sonyobjektiv med inbyggd AF-motor (dvs alla SSM och SAM-objektiv) medan de skruvdrivna får fokuseras manuellt. Kontrastdetekt-AF blir långsamt, så därför finns även adaptern LA-EA2 utvecklad, där också de skruvdrivna gluggarna får AF. Och dessutom blixtsnabb fasdetekt-AF med alla kompatibla objektiv! Även för Tamron, Tokina och Sigmaobjektiv som sagt (med reservation för vissa Sigma - men de har ju problem även med Nikon, Canon etc.).
Inget annat spegellöst system än NEX har f.n. dessa möjligheter.
.
Jag skulle främst vara intresserad av en adapter för Canon EF-S (och EF) till Nikon F och vise versa. Skulle underlätta lånande av utrustning bland vänner och bekanta någo otroligt. =)
.
Jag använder därför bara objektiv med ställbar bländare. Exempelvis Lensbaby och Samyang. Min tanke var att pröva nåt enkelt billigt till att börja med. So far so good.
.
De små nichtillverkarna lämnas att göra lågvolymsprodukter som adaptrar, mätsökarkameror med mera där det finns för lite pengar att hämta för de stora.
NEX:arna (inkl. min lilla billiga 3:a) klarar manuell fokusering mycket snabbare och med kolossalt mycket större precision än några andra kameror på marknaden jag vet, oavsett pris.
Med traditionella DSLR-kameror är du ju också låst tilll objektiv från ett enda fabrikat, men till NEX:arna kan du använda nära nog alla objektiv som finns (eller har funnits), oavsett system.
Om du vill ha en backup-kamera, så är det väl bra att den inte är stor och tung att släpa på? Och har du Minolta AF eller Sony Alpha-objektiv så får du med adaptern LA-EA2 samma snabba fasdetekt-AF som du har med din DSLR eller SLT-kamera.
Ifall du har flera olika kamerasystem (som jag t.ex.) så är det väl bra att du bara behöver släpa på ett enda backup-hus, istället för, säj, 30? Vilket en tok som jag själv skulle behöva ha för att vara helgarderad...
:-)
.
Ack vad det kan svänga ibland.
Hade Canon tänkt till lite kunde de släppt en digital mikro-kamera som kunde adapta FD-optik med någon form av automatik. Då hade kanske FD-anhängarna förlåtit dem en aning för EF-sveket på 80-talet.
Men de har väntat för länge för att ha en rimlig chans i mikro-träsket. Kan nån, så är det inte Canon. Inte just nu i alla fall.
Nikon "löste" ju problemet genom att ta fram ett icke-hotande spegellöst system med en betydligt mindre sensor än APS-C. Vilket ju bl.a. innebär att användningen av befintliga Nikkor-objektiv inte blir särskilt intressant.
Canon verkar som sagt ännu inte veta vad de ska göra.
PS Jo, stora skaror av pro-fotografer har i och för sig gått över från Canon till Nikon, men det finns dock fortfarande väldigt många som är kvar i Canon-systemet. Fast inte lika många som det varit under de senaste 10-15 åren...
.
Påminner om när Sikorsky höll på att utveckla helikoptern och tillgrågades av några kritiker:
När kommer helikoptern att kunna flyga fortare än flygplan?
Never, sa han.
När kommer helikoptern att kunna lyfta tyngre laster än flygplan då?
Never, svarade han igen.
När de med ett nedlåtande leende vände sig om för att gå, la han till:
Men helikoptern kommer att kunna göra sådant som flygplan aldrig kan göra!
.