Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Modeplåtning – med en iPhone

Modeplåtning – med en iPhone

Allting hänger inte på kamerautrustningen utan snarare ljussättningen, menar fotografen Lee Morris. För att bevisa detta har han genomfört en hel modeplåtning med en iPhone 3GS.

Lee Morris tröttnade på att många av hans bloggläsare klagade på att sin utrustning är för dålig och bestämde sig för att göra ett rejält test och fota en modeplåtning med sin mobilkamera.
Han spelade samtidigt in en tio minuter lång video för att visa hur plåtningen gick till.

”So many photographers get wrapped up in the technical side that they forget how to take compelling images. This video is for them.”, skriver Lee Morris i fotobloggen Fstoppers.

Även om bilderna bara är tagna med en iPhone så används en hel del professionell ljussättning under plåtningen – plus en stylad modell och inhyrd hjälp med retuscheringen. Här kan du kika mer på de färdiga bilderna.



Publicerad 2010-07-16.

32 Kommentarer

Svedjemo 2010-07-21 00:38  
Suck! Nu har man inga ursäkter till att köpa ny utrustning :(
lumor_ 2010-07-21 01:05  
Gillar också poängen. Lite tjatigt bara att det "råkar" handla om en iPhone igen. Kul med telefonsamtalet mitt i fotograferingen :)
Daniel Rådegren 2010-07-21 01:10  
fast det är ju lite sanning med modifikation det där. Jag skulle vilja se honnom göra samma sak i naturligt ljus utan massa fancy gadgets. ok jag vet att det mesta i bilden sitter strax bakom kameran och så, och visst det är inte alltid kameran det hänger på. Men som vi ser här så är det en väldigt massa i ljus och för och efterbehabdling.

Men visst, det är alltid fotografen som tar bilden.
x-country 2010-07-21 08:35  
Men det är ju just det att KAMERAN inte spelar rollen som den här videon handlar om. Vad spelar det för roll att det är ännu en iphone som har huvudrollen? You gotta see the big picture.
Leif Eliasson 2010-07-21 10:34  
Detta är ju en självklarhet som Lee Morris illustrerar på ett härligt roligt sätt.
Fotar du med high end utrustning är för övrigt ljus och framförallt makeupen än viktigare.
//Leif
Hans Andersson 2010-07-21 10:44  
”So many photographers get wrapped up in the technical side that they forget how to take compelling images. This video is for them.”

Mja, bilden var väl varken sämre eller bättre. Typ lika tråkig som dom flesta andra.
mange99x 2010-07-21 11:28  
@Stefan Gustafsson: instämmer helt. Svårigheten vid denna typ av fotografering är ju ljussättningen. Både hans stora erfarenhet och ljusutrustning lägger "ribban" för resultatet. Budkapet att kameran inte spelar ngn roll, och att man kan använda en enkel mobilkamera med samma resultat håller inte. Det är ljussättningen det handlar om
Impenetrable Mist 2010-07-21 11:42  
Hah! Sicken pik åt Olympus, nu blir jag sur. :(
Per 2010-07-21 11:44  
I vanlig ordning handlar mobilrelaterade fotoartiklar på FS alltid om Iphone, fastän det är den mobil som i test efter test hamnar sist just vad gäller fotoprestanda (I ett sammanhang där man vill visa att även den risigaste kamera kan användas till att skapa med är det förstås ett bra val!). Barar att gratulera Apple.

Fast det vore ju kul att nån gång emellanåt få läsa lite om andra telefoner ockå, t.ex. sådana som faktiskt sticker på kamerafronten.
Akon 2010-07-21 11:48  
Även om budskapet är att kameran inte behöver spela så stor roll så blir den samlade bilden ändå att man kan ta fantastiska bilder med just en iphone.
Och då blir det vanligt iphone-reklam av det hela.
Ludix 2010-07-21 12:44  
Inte särskilt förvånad över resultatet, såklart att även en mobilkamera(en lite bättre typ av mobilkamera i detta fallet) kan ge fina bilder om den förses med helt optimalt ljus. Just i studio vet ja faktiskt inte varför man skulle klaga om han sitter med, ja egentligen vilken modern systemkamera som helst, alla kommer dom ge fina bilder om fotografen tillåter det.

Sportfoto, konsertfoto osv som kräver bra ISO-prestanda snabb fokus mm är en helt annan femma, där kan man nog få skylla ifrån sig lite på utrustningen ibland, om man nu kommit så pass långt i sin utveckling att det är kameran som sätter stopp :)
benganj 2010-07-21 13:19  
Kul med ett exempel på att kamerautrustningen har så liten betydelse för resultatet.
iBoat 2010-07-21 15:27  
Det är klart att man kan åstadkomma bra resultat med ljussättning och professionell retusch! Har man de förutsättningarna är det bara motivet och hur man riktar kameran som har betydelse.

Vad han inte visar är den undermåliga TEKNISKA kvalitén på dessa bilder. Teknisk kvalitet betyder inte så mycket för en unik nyhetsbild, men i modellfoto/reklamfoto skulle dessa bilder omedelbart kasseras. Förstår inte riktigt poängen med detta.
oesterbo 2010-07-21 16:30  
''allting hänger inte på kamerautrustningen utan snarare ljussättningen''
som sagt!

Han säjer att han ska använda den värsta tänkbara kamerna, hur blir det då reklam?
MagnusBerg 2010-07-21 18:03  
Jag fattar inte varför ni alla hänger upp er på ljussättningen. Lee Morris kanske inte har för vana att plåta utomhus. Men ni kan ge er fan på att han skulle kunna ta lika fina bilder utomhus med sin iPhone som med en jävligt dyr kamerautrustning. Och det är ju det som är poängen.
Tyvärr ser man alldeles för många som tror att deras bristande förmåga att ta bra bilder beror på sin utrustning. De tror att om de någon dag får råd att köpa en riktigt dyr kamera med super-ljusstarka objektiv, då minsann, men inte tidigare, kommer de plötsligt att kunna ta bra bilder. Så är det inte. En person med bildsinne tar bra bilder oavsett verktyg. Och den som inte har något bildsinne blir inte hjälpt av ens den dyraste kameran och dito objektiv.
Altari 2010-07-21 19:58  
Men när ni skriver som ni gör, så tycker jag alla ska köpa en iphone så spara ni massa pengar å lägga mer pengar på ljus.. DONE!
Rei Trulsson 2010-07-21 20:09  
Budskapet är tydlig och har nämnts många gånger tidigare, dvs att kameran inte gör bilden. Utan det är kombination av fotograf och ljussättning.

Kul demonstration och telefonsamtalsinslaget. :-)

Rei
jdandanell 2010-07-21 20:17  
En av mina arbetskamrater skulle köpa en ny kamera och var sugen på en iPhone men tvekade för att hon hört att kameran var så fruktansvärt dålig. Det var 3Gs-modellen hon tittat på och jag hade den vanliga 3G-modellen. Jag tog 3-4 valfria bilder som jag tagit och beställde utskrift på 13x18 utan redigering av bilderna. Förvånansvärt bra bilder och min kollega var också imponerad.

Visst, ingen kamera man skriver ut A3-affischer från men för familjealbumet duger det fint. Eftersom det är en mobil har man ju troligt med den överallt och de gånger man vill ta bilder med högre krav på upplösning så kan man ju välja att komplettera med någon DSLR eller bättre pocketkamera.
Teodor Möller 2010-07-22 01:00  
Håller med Nils!
Vad är kravet?
En webb bild i knappt vga upplösning som dessutom attackerats av PS.
Jag förstår budskapet men det är för mycket hallelulja för mig!
Det finns en orsak till att det behövs andra kameror än mobilkameror.

Teodor
ralf50 2010-07-22 09:39  
Har alltid sagt att utrustning,programvaror, belysning och annan hårdvara inte är helt avgörande för resultatet. Man få helt enkelt göra det bästa av situationen och låta kreativiteten flöda, finna andra vägar och inse att man p.g.a hårda begränsningar måste välja bort en del motiv. Men varför alltid en appleprodukt, ja dom har väl smarta markandsförare för produkten är ju som sagt rätt hypad.
Bimbo 2010-07-22 14:02  
Där ser ni, VEM som helst kan göra det, det handlar inte om kameran! Det vi lärde oss idag var alltså:

För att en bild tagen med en iPhone ska se bra ut behöver du bara vara professionell fotograf med många års erfarenhet, hyra in en professionell modell, låte henne sminkas och få håret fixat för några tusenlappar, lägga 40-50 000 spänn på blixtar och ljusmodifierare och sen skicka iväg bilden på professionell retusch för typ 1200 kr/tim.

Varför fler inte fotar beauty och fashion med sin iPhone är nu för mig helt oförståeligt... :-)
wolcker 2010-07-22 23:35  
En Iphone är ganska dyr tycker jag, Skulle fått en bättre kamera för mindre pris om det är kamera man är ute efter.

Själv fotar jag ganska ofta med min X10 mini och den ger mycket bra bilder för att vara en mobiltelefon, orkar inte ta med mig en stor d80 plus objektiv på fester osv. Och då har min kamera en blixt och man får bra bilder i mycket mörker också.
Mattsen 2010-07-24 17:12  
Visst är det så.
Utan bra ljussättning blir det inga bra bilder även om man har en kamerautrustning för 50K+.

Därför är många av diskussionerna som förs här på FS rätt komiska...
Jag tänker på dom som diskuterar de minsta detaljskillnaderna på objektiv och hus i den övre prisklassen utan att behärska den så fundamentala byggstenen - ljuset, när de plåtar.

Dock finns det en sak som kräver bra kameror - möjligheterna till mindre skärpedjup. Det kräver ljusstarka objektiv och större sensorer.

Men kan man det här med ljus och annat så plåtar man knappast med en mobilkamera.. Ja, om man inte avser att bara publicera bilderna i små format på webben förståss.
pengborn 2010-07-27 00:47  
Håller med MAts Nilsson; det är skärpedjupet som är den stora begränsningen hos kompaktkameror.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar