Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
71 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Man får inte tumma på trovärdigheten i ett fotografi. Det har blivit en alltför lätt att göra och alltför många som inte inser vad det gör för bilden. Man har ett stort ansvar som bildbyrå och som fotograf.
Jag skulle kalla den manipulerad då det troligen inte sett riktigt så där ut i verkligheten.
Även om bilden "konstnärligt" tappar litet! ;)
Annars blir gränserna flytande beroende på olika människors tycke och smak liksom! ;)
Frågan är om den vänstra manipulerats och fått dassig kontrast för att få mer skandal i denna nyhet? :)
Manipulera är om man tar bort eller lägger till objekt i bilden. Efterbehandlad är om man ljusar upp eller mörkar ner delar i bilden samt justerar kontrasten.
Denna bilden är efterbehandlad. Vad jag vet så har inget lagts till eller tagits bort i bilden.
Om jag hade tagit denna bilden så hade jag nog gjort något liknande men kanske inte lika mycket kontrast.
Nu vet jag inte exakt vad Reuters har för regler, men jag har sett värre efterbehandlade bilder från dem som har fått vara kvar.
Det är ju fortfarande en välkomponerad bra bild. Sen att himlen är lite kontrastlös är ju inte mycket man kan göra åt i fotoögonblicket.
//Chasid
/ Mvh Peter
Som nyhetsbild skulle jag tro att något mellanting med lite betoning på den blekare skulle vara det mest korrekta. Tror det var korrekt att dra in. Man kanske ska skicka in oredigerad och låta tidningen själv göra en godkänd snabbredigering.
Som vykortsbild däremot så hade jag valt den redigerade.
Fördelarna med digitalkameror förvandlas lätt till akilleshälar.
Man måste göra ett val.
Håller jag på med skönhet, drama, osv eller vill jag visa EXAKT vad som hände ?
Originalet hör hemma på reuters.
Kopian hör hemma hos skvallerpressen.
Det är jättelätt om man utvecklar det lite grand.
Om det blir krig i sverige. Vilka nyheter vill man då ha.
De man kan lita på för att överleva eller de som förskönar men inte ger något?
Kan man göra något för att presentera en bild som kommer närmare verkligheten än det som kom ur kameran så ska man nog få göra det men det är där man får ransaka sig.
Man ske ju inte tillåtas göra precis vad som helst i jakten på årets pressbild bara för att man kan.
Det är ju inte som att molnet ser större ut än var det är. ska folk hemma i sofforna tro att himlen är jätte blå på island, hemska öde..
Jag säger inte att detta är samme isländske fotograf, men hon har fler liknande bilder, flera utan samma hårda kontrast:
http://www.nordicphotos.se/SE/PhotographerImage/1079
Nä, jag anser att så länge man inte tar bort eller lägger till och endast ökar kontrast och färgmättnad så är det ok. Tycker inte att Reuters skulle tagit bort bilden.
Argumentet om att man kanske måste lägga till lite kontrast i efterbehandlingen, för att anpassa för tidningstryck köper jag däremot inte. I så fall är det upp till bildredaktörerna eller motsvarande på varje tidning att veta hur bilden ska redigeras för att passa deras tryck.
Är användning av Polfilter manipulerad bild ?
säg så här då... någon lägger upp den här på Fs och skriver att den är omanipulerad. hur skulle det tas?
Varför urholka ett förtroende man har som fotograf? Sen så är det ju Reuters rykte som står på spel.
Varför har så många svårt att se på helheten, om någon börjar tumma på reglerna så kan det gå fort tills det att vi inte tror på vad vi ser från krig och katastrofer tex.. Vad har ett fotoreportage för värde då? Eller en bild från en vulkan? Eftersom den största delen av rapportering sker i bildform måste man väl vara rädd om bilden!
Man måste skilja på konstbild och reportagebild.
Jag tycker att bilden avviker för mycket från verkligheten.
Kontrasten och färgmättnaden är för hög i detta fallet.
Det är ju ok att justera kontrast, ljus och ev. färgmättnad men inte mer än att det motsvarar fototillfället, under förutsättning att det inte klart framgår att bilden är redigerad och ändrad.
En nyhetsbild ska inte vara justerad på något sätt.
//Leif
Sen kan jag tycka att tjusningen med att titta på dagens bilder på FS börjar försvinna. Det är inte alltid fotografering som är i fokus, snarare grafiska konstverk som produceras i stora mängder och många gånger klassade som omanipulerade. Trist.
Kommer ihåg på 70-talet när vi använde chromofilter och polfilter.
Då kunde ju bilderna se ut som "den manipulerade" bilden.
Lägg därtill på en färsk Kodachrome på 25 Asa och be ett labb i New York's Photo District soppa den med deras spetsade C-41 framkallare.
Jag ansluter mig till uppfattningen att man måste göra skillnad mellan
(efter-)bearbetning och manipulation. Att enbart bearbeta bilden tekniskt utan att ta bort eller lägga till detaljer är OK.
MEN man måste komma ihåg att en bild ALDRIG skildrar verkligheten, utan är ett utsnitt av verkligheten som fotografen bestämt över i exponeringsögonblicket. Vad tar man med i bilden, vilken brännvidd väljer man, vilket filter etc.
Beslutet att dra tillbaka ovanstående bild grundar sig på att man fortfarande vill upprätthålla illusionen av att det finns "objektiva" bilder som enbart skildrar den SANNA verkligheten!!
Bertil Leidner
Jag tycker att det är en aning trångsynt att hävda att bilden är sann bara för att den kommer direkt ur kameran. Innerst inne vet vi alla att kameran i många situationer inte klarar av att visa det vi ser och upplever när vi tar fotot. Varför är det då fel att korrigera felaktigheterna så att det blir mer som vi upplevde situationen? Att göra sådana justeringar behöver väl inte nödvändigtvis vara att tumma på trovärdigheten i fotografiet? I sådana fall kan man likväl hävda att en helt oredigerad bild (dvs direkt ur kameran) tummar lika mycket på trovärdigheten.
Justeringar av en bild är väl inte märkligare än att en journalist väljer vissa uttryck för att i skrift förmedla ett budskap eller en känsla. Vad vet vi egentligen om trovärdigheten i allt som skrivs i tidningarna? Den justerade bilden på askmolnet här ovan är förmodligen betydligt mer trovärdig än hälften av alla tidningsartiklar du och jag läst idag. Med detta menar jag inte att hälften av alla journalister skulle hitta på sina historier själva, utan att deras tolkningar av berättelser och situationer tillsammans med deras förmåga att kommunicera detta till oss läsare introducerar en rad felkällor.
Gjorde Reuters rätt eller fel? Det låter jag vara helt upp till dem själva att bestämma.
Om jag köper en nyhetstidning, ser en dokumentär eller ett nyhetsinslag i TV eller ngt annat journalistiskt / dokumentärt medium, vill jag lita på att de bilder/filmer jag ser är så identiska motivet det bara går. Om kameran varit felinställd, feljusterad, defekt etc. vid fototillfället så att bilden av motivet fått för låg kontrast, blivit underexponerad etc, skall man ju naturligtvis efterbehandla bilden så att den återger motivet. Drar man i reglagen så att kontrast, färgmättnad mm så långt att bilden inte längre speglar det fotografen såg har vi ju självklart en manipulerad bild. Den vill jag inte se på vare sig löpet eller mittuppslaget i GP, DN, mfl.
All heder åt Reuter!!
Och hur någon kan tycka att den högra bilden är bra, är för mig ett? Den är ju rent grotesk!
Om jag ser en naturfilm, läser National G etc. vill jag se det som naturfilmaren såg och inte något som hon/han har manipulerat i PS, via filter eller andra bildförstörande verktyg.
Jag vill med kamerans hjälp kunna återge en dokumentär- eller naturupplevelse och absolut inte en förvanskad sådan.
Jag håller med Björn att det inte längre är lika stimulerande att betrakta bilder här på FS, speciellt inte inom det ”heliga” naturområdet där bilder t.o.m. hyllas om man stänkt på lite extra grönska, kontrast, lyft skuggor etc. långt bortom vad man kan kalla naturfotografi.
MVH//Leif
Sen är frågan om reuters inte behöver lite mer dassiga "repotage"-bilder för trovärdighetens skull, men det är en annan sak.
"eftersom (nästan) ingen köper en tidning för få sig till livs torra fakta (som de ofta inte har med att göra, dessutom), utan för att läsa braskande färgstarka reportage från dramatiska värdshändelser"
Det får väl ändå stå för dig själv eller vad har du för belägg för det. Jag tror, dock, utan att kunna bevisa det, att det är tvärtom för det stora flertalet. Vill jag ha någorlunda korrekta fakta är inte Aftonbladet/Hänt i Veckan mitt första alternativ. Det är tidningar där jag kan förvänta mig manipulerade och tillrättalagda bilder och reportage men väljer jag DN eller SvD känner jag mig närmare sanningen. Detsamma med nyheter, jag har större förtroende för SVT än TV3. Det beyder inte att jag sväljer allt men att jag sållar mindre.
Vart vill jag komma med detta? Är himlen djupt blå över vulkanen skall den naturligtvis visas på det viset men är den askgrå, vilket låter mer troligt, är det det jag vill se.
Nedan kan ni se i stort sett obearbetade bilder som visar gården före och efter askan föll.
Þorvaldseyri 13:de Mars:
http://www.flickr.com/photos/fredrikholm/4542620969/
Þorvaldseyri 22:a April:
http://www.flickr.com/photos/fredrikholm/4542622852/
Gården ligger 10km in i denna vägg av aska, bilden togs några dagar efter Ólafurs bild:
http://www.flickr.com/photos/fredrikholm/4532931652/
Svårt att undvika en dramatisk skildring.
Bonden ska för övrigt ta en paus från lantbruk eftersom all hans mark är täckt av aska och översvämningsavlagringar.
kamera kan jag välja landskap motiv som förstärker färg o kontrast i kameran, är då alla kort taget med den inställningen obrukbara som nyhetsbild eller?
Så länge inget har tages bort eller lagt till är bildenokej, man kan oxo göra en färgbild till svart/vit är de ok !
Den är emellertid inte mer färgmättad än många bilder som publiceras i tidningar. Sedan har kontrasten höjts. Analoga kort har alltid bearbetats i mörkrummet så det är inte någon nytt. Fotografen har tagit i lite för mycket vid bearbetningen, men manipulerad? Inte i den meningen att bilden har retuscherats. Lite Hötorgskonst över den kanske.
Zdenko Zivkovic
Så vilka kamerainställningar ska man tillåta? Alla bilder är "efterbehandlade" eftersom de bara består av digitala bitar som ögat inte kan se. För att göra en bild av dessa data måste den översättas med hjälp av mjukvara. Hur den mjukvaran ställs in kan antingen fotografen eller kameratillverkaren bestämma. Bilden är INTE mer efterbehandlad för att fotografen har höjt kontrasten. Det hade man lika gärna kunnat implementera i uppräkningen i kameran.
"Manipulation" är när man gör ändringar lokalt, inte globalt.
Visst är det diskutabelt ifall bilden verkligen har passerat gränsen för hur mycket en bild får bearbetas, men en dokumentär bild av det här slaget ska inte ens vara i närheten av den gränsen.
I såfall är ju en konverterad svartvit bild GALET manipulerad och borde inte alls godkännas..
I såfall är ju en konverterad svartvit bild GALET manipulerad och borde inte alls godkännas..
inte var med i orginalet.
Den är efterbehandlad, kanske i starkaste laget också.
Dock så tycker jag inte att detta ens är i närheten när de lade till missiler på en bild för ett tag sedan.
Då snackar vi manipulation!
Nu gjorde de en tråkig bild jävligt intressant bara i mitt tycke.
I det här fallet så är det mer som att välja femmans fotopapper istället för ettans.
En fotograf manipulerar ALLTID sitt motiv, han väljer inställningar, han väljer, vinkel, han väljer motivet i sig; dvs det utsnitt av verkligheten han väljer att dokumentera är därför redan i sig en manipulation av verkligheten.
Så frågan borde inte vara hur exakt bilden återger verkligheten, (vilket förövrigt är oerhört subjektivt då tre olika betraktare på plats skulle uppleva händelsen på tre olika vis), utan hur fotografen använder sina verktyg, inklusive efterbehandling, för att exakt förmedla sin upplevelse av händelsen på ett ärligt vis.
Varje mänsklig handling är politisk, precis som vi måste förstå att en ledartext inte är en exakt och objektiv skildring utan skribentens egen tolkning, så måste vi förstå att en fotograf är, och inte kan vara något annat, en politisk aktör. Även om han skulle vilja skulle han inte kunna objektivt återge verkligheten, utan bara i bästa fall förmedla den såsom han själv har uppfattat den på ett hederligt vis. Och precis som vi gör med en ledare, så bör vi vara källkritiska och ifrågasättande och själva avgöra hur sann den är för oss själva som individer.
Någon sa att man måste vara naiv om man tror att den högra bilden ovan är dokumentär, jag anser att man måste vara naiv om man tror att någon av bilderna ovan är dokumentära, eller att det alls finns något sådant som en dokumentär bild och lägga något värde vid det.
För att göra ett långrandigt inlägg kortare, så anser jag att frågan inte borde vara hur exakt bilden återger verkligheten, utan hur ärlig fotografen är mot sin egen upplevelse.
Varför då? Måste fotografen vara kompetent för att bilden ska kunna publiceras i pressen? Jag tycker nog att de flesta pressfotografer verkar jävligt inkompetenta i så fall, men på ett estetiskt plan.
Du har uppenbarligen inte förstått hur en digitalkamera fungerar. Bildbehandlingen sker alltid efter att bilden tagits, oavsett om fotografen eller kameran bestämmer. Vitbalansen läggs till efteråt. Kontrasten ställs efteråt.
Är kameran analog så kan fotografen framkalla bilden olika länge och/eller med olika agitering. Är det också "manipulering"?
Jag fattar inte varför man över huvud taget fotograferar om man sätter så idiotiska begränsningar för sig själv.
Jo jag vet mycket väl hur en digitalkamera fungerar.
Jag anser ända att titta på en i photoshop redigerad bild är som att beundra en sminkad gris. En dålig bild är en dålig bild hur mycket den än förbättras, en bra bild är en bra bild och blir inre bättre av att man förstör den i photoshop. Det är min åsikt.