Prylnytt
Så var det då äntligen dags. Upp ur sängen kl 04:00, slängde i mig lite frukost, för att sedan komma iväg in till Helsingborg. Bussarna gick ju inte så det fick bli bilen in. Båten över sundet lämnade Helsingborg 05:10 och jag stod på Dansk mark 20 minuter senare. Men där var det ju förstås tvärstopp. Jag hade ju varit förseende och hade med mig danska pengar, till tågbiljetten.. Men, jaha.. biljettapparaten tog bara mynt..Så nu vet vi vad alla danskar går omkring med i fickorna...
Nåväl, jag fick tag i en kille som kunde växla min sedel till småmynt och jag kom med nästa tåg istället för det planerade. Väl framme i Kastrup, så gick det smidigt och snabbt. Maskinincheckning och sen var det bara att vänta på att få gå ombord på planet.. Flygningen gick bra, underbart flygväder.
Vackert väder
Men min förkylning gjorde sig påmind genom att inte alls tryckutjämna mitt vänstra öra under tiden som planet dalade ner genom himlen. Efter lite övertalning och diverse övningar så gav sig dock örat och jag hade full hörsel igen. Väl nere på marken igen tog jag tåget in till Düsseldorf för incheckning på hotellet..dubbelbokat så klart. Men det löste sig genom inackordering på grannens hotell, vidare till mässan, och väsentligheterna.
Photokina
Första mötet var med Göran Tibell från Epson. Han visade vad vi kommer att se framöver från Epson. Visste ni at Epson lägger 700 miljoner kronor årligen på forskning inom papper för utskrift? Så, vad kan vi då vänta oss från Epson då? Jo, de kommer med sin första dedikerade filmskanner, som heter F-3200. Den tar all film mellan 35mm (10 st i hållaren), upp till 5x4". Den har en upplösning på 3200 DPI, och levereras med Epson egna programvara för enkel batch-skanning. Ansluter till datorn gör man antingen USB 2.0 eller Firewire IEEE 1394. Men det bästa av allt är nästan priset. Det rekommenderade ca. priset är inte klart än i Sverige. Men på den europeiska marknaden ligger rek. Pris på 799€ exkl. moms. Det är ett riktigt bra pris för en dedikerad filmskanner som klarar av mellanformat. Dessutom ska hållaren vara konstruerad så att även vid skanning av mellanformat och större så ligger skärpan jämnt över hela bilden.
Epson F-3200
Vidare presenterade Göran även ett komplett labb för de professionella fotograferna. Det går under namnet Gemini, fotografen hyr in en hel utrustning med kalibrerad skärm och en skrivare som klarar de flesta format. Eftersom hela kedjan är kalibrerad så blir resultatet på skärmen, exakt det som kommer ut på papperet. Fotografen betalar sedan ”per klick” så all drift ingår. Den kommer att lanseras i Sverige, någon gång under nästa år.
Epson Gemini
För de lite vanligare användarna, och kanske mest för de som ”bara” tar vardagsbilder så presenterar Epson ett koncept som heter Picture Mate och består av en förhållandevis liten bärbar stand-alone skrivare som skriver ut 10x15 kopior direkt från minneskortet. Epson lanserar tillsammans med denna ett koncept som heter Picture-Pack, vilket innebär att man köper patroner och 100 st 10x15 papper och därmed får ett exakt pris på varje kopia. Priset för en 10x15 hamnar på ett rek ca. pris på 4:- kopian.
Epson Picture Mate
Epson kommer även med en flatbäddsskanner med automatisk inmatning av 35mm-film i locket. Modellen heter 2580 Photo och kommer att landa på ett pris någonstans runt 1790:- inkl. moms. Den skannar med 2400 DPI..
Epson 2850 Photo
På kamerasidan ligger de inte i dvala heller, utan presenterar nu en 5MP-kamera, L-500V, vilket kanske inte är så mycket att lyfta på ögonbrynen för, men tittar man på baksidan så hittar man en 2.5” ”Photo Fine Viewer”. Det är världens mest högupplösta display för konsumentkameror på marknaden just nu. När jag prövade kameran och såg resultatet på skärmen så var det faktiskt stor skillnad mot displayen på t.ex. min 10D. Displayen innehåller hela 589 824 pixlar. Den har 3x optisk zoom och man kan filma i VGA-upplösning (640x480) i 30 fps. De rekommenderade priset är 399€ inkl. moms.
Epson L-500V
Även en mellanlagringsenhet har Epson tagit fram. Den heter P-2000, och innehåller en 3.8” ”Photo Fine Display” (något mindre upplösning än L-500V, men fortfarande mycket hög kvalité). Den ersätter den gamla modellen P-1000. Skärmen är av typen ”low temperature polysilicon TFT”, vilket ger kraftiga färger även i svåra ljusförhållanden. Bakom skärmen finns en 40GB Hårddisk och enligt Epson så ska batterikapaciteten ligga på runt 3 timmar. Den tar Compact Flash och SD-minne. Dessutom kan den visa Canon RAW (CRW) och Nikons NEF-filer (tumnaglar). Förutom stillbilder kan man även visa film på displayen utan någon synbar eftersläpning. Det rekommenderade ca. priset är 499€ inkl. moms.
Epson P-2000
En ny multimaskin kommer också. Epson RX420, den har 6 st separata bläckpatroner, skannerlock och skrivare inbyggt i en liten nätt förpackning. Nyheten är att den har en display som gör att man inte behöver någon dator, ännu en stand-alone produkt alltså. För det låga priset av 149€ (inkl. moms) så får man allt i ett. Färgpatronerna kommer att kosta ca: 90:-/st. Precis som med Picture Mate, så kommer det att finnas specialla ”photo packs”, dvs ett fullt set med patroner och 100 st premium glossy paper. Priset för ett sådant pack kommer att hamna på ca. 400:-, vilket ger en kopiekostnad på låga 4:-/10x15. Maskinen är utrustad med fack för alla minneskortsstandarder på marknaden. Skannerdelen har en upplösning på 1200x2400 och skrivaren arbetar med höga 5760x1440 DPI. Priset för denna multimaskin ligger på låga 149€ inkl. moms.
Epson RX420
Efter ett mycket trevligt och underhållande besök hos Göran på Epson så hade klockan sprungit iväg alldeles för mycket, och i samband med hotellstrulet så fick jag skjuta mitt bokade besök hos Nikon till morgondagen. Istället svansade jag runt lite och tittade på andra tillverkares montrar.
Varje tillverkare har ju sin syn på hur man marknadsför sig och fantasin var verkligen inte dålig…
Får det lov att vara en……..Samsung?
Kanske även ett tillbehör till den?
Sigmas monter
Sigma var förstås här.. tyvärr saknades några av deras nyaste objektiv, som t.ex. 150/2.8 Macro HSM och deras 24-60/2.8.
Zeiss hade en lite mer sansad monter. Får man kanske locka med ett Zeiss 300/2.8 till Hasselblad..?
Zeiss 300/2.8 T*
Ricoh pushade hårt för sina digitalkompakter.
Bilder då? Fanns det inga sådana? Jodå..överallt, men folk hade inte tid att stanna och titta på de fina bilderna som satt klistrade på monterväggarna. Jodå.. visst stannade folk upp och tittade. Men det lyser igenom ganska ordentligt att det här är en teknikmässa av grov kaliber.
Bilder i Sigmas tappning.
Stackars lilla Kenko… Alldeles tomt i båset och tjejen som satt där såg måttligt road ut.
Tokina då? Jodå.. de var där och visade upp det nya AT-X 124 PRO DX…Mao. Ett AF 12-24/4. Ett mycket trevligt objektiv som fokuserade på tyst och snabbt, även om det saknade ultraljudsmotor. Tyvärr finns det ännu inte i Canon-fattning (kommer i Januari -05), så jag kunde inte testa det ordentligare. Men som sagt.. det såg bra ut…tills man tog upp det.. Det som jag trodde var metall, var i själva verket plast, som var målad med en lite knagglig yta. Förvisso gör detta att objektivet inte väger mer än 570 gram, trots att den har en ganska stor frontlins. Internfokuserat, men av någon konstig anledning så går både fokuseringen och zoomningen tvärt emot Canons t.ex. Att zoomningen är bakvänd /precis som Sigmas, kan man leva men att även fokuseringen är bakvänd kändes väldigt konstigt. Objektivet är, precis som Nikons 12-24, anpasat för APS-C sensorer (1.5x, 1.6x). Men det bästa får nog sägas vara priset. Med ett rek. Ca.pris på 500€ så kommer det att bli en tuff konkurrent på marknaden.
Tokina AF 12-24/4
Klockan började närma sig 16:00 och jag drog mig bort till Konica-Minoltas monter, för att träffa Ola, från Konica-Minolta Sverige. Naturligtvis var man spänd på den nya digitala dynax 7D. Ola var eld och lågor över den nya kameran och berättade med stor inlevelse om den inbyggda bildstbiliseringen, den ljusa och stora sökaren och framförallt, den stora displayen. Minolta har sålt ungefär 16 miljoner objektiv sedan 1985 och alla är kompatibla med bildstabiliseringen, eftersom den då sitter i huset. En mycket bra innovation enligt mig. Sensorn kan röra sig ungefär 5mm i varje ledd. Jag prövade skaka på kameran och inte en enda gång så jobbade bildstabilisatorn på max. Stabilisatorn jobbar utefter vald brännvidd i kombination med vald slutartid. Ju stor differens mellan brännvidd och slutartid det är, desto mer jobbar bildstabiliseringen.
Konica-Minoltas bildstabilisering
Andra saker som jag reflekterade över när jag fick den i handen, var hur otroligt välbyggd den är. Den har oerhört mycket gemensamt med den analoga sjuan, såsom rattar för programval och exponeringskompensation. Jag skulle vilja placera kameran i samma klass som D2x och 1D-modellerna när det gäller materialval, för så gedigen kändes den. Den stora displayen på baksidan är också ett arv från den analoga sjuan. Eftersom D7D inte har någon display på ovansidan så visas all exponeringsinformation i den stora displayen på bakstycket, en display som för övrigt roterar informationen när man håller kameran i höjdformat.
Eftersom David redan har gett en utförlig beskrivning sedan innan, lämnar jag D7D, med orden att denna kameran är full med innovativa lösningar och jag blev mycket positivt inställd.. Inte minst för den underbart stora sökaren (jo, den känns och ÄR större än de andra APS-C DSLR-modellerna). Anledningen till att den är så stor är att Konica-Minolta har en förstoring på 0.9x, till skillnad mot konkurrenterna. Priset på D7D blir:
15000:- (huset)
15400:- (hus + 28-100/4-5.6D
20000:- (hus + 28-75/2.8D)
20000:- (hus + 17-35/2.8-4D
Alla priser är rek ca. priser inkl. moms.
Dimage A2 får en lillebror. Modellen heter A200 och är en avskalad A2, den har ett 28-200mm objektiv som Konica-Minolta har märkt med GT APO, vilket är den beteckning som Konica-Minolta använder på det finaste de har i objektivväg. Den har 8 miljoner pixlar och den nyutvecklade monitorn kan, till skillnad från A2:an, både vinklas och vridas 270 grader vertikalt och upp till 180 grader horisontellt. Det följer dessutom med en fjärrkontroll om man vill ta självporträtt. DiMAGE A200kan även användas för att spela in film i VGA-upplösning (640x480) i 30 fps, eller 800x600 i 15 fps. Kamerans bildstabilisering fungerar även under filmning. Minolta DiMAGE A200 kommer att finnas i handeln från november 2004 och priset lär hamna på ca 700:- mindre än A2:an.
Storbror och lillebror.
Konica-Minolta kommer även att pusha för sitt skrivarpapper, innan har Konica-Minolta tillverkat ca 80% i andra märkens namn. Nu lanserar de ett papper som fungerar till alla skrivare, oavsett vilket skrivarmärke du har. Idag fungerar t.ex. HP’s fina papper inte i alla skrivare. Eftersom Konica-Minolta inte tillverkar bläxkstråleskrivare så har de inte det att ta hänsyn till, utan kan utveckla ett papper som fungerar med olika skrivartekniker.
Detta var allt från mig för idag. Första dagen var hektiskt och lite stressande, eftersom det var mycket som skulle klaffa. Därför är nu klockan 01:10 och jag är helt slut. Därför dröjde artiklen till Lördag morgon, istället för Fredag kväll som utlovat. Imorgon (läs idag) blir det möte med Focus Trading, Nikon, Canon och Hasselblad.
/Jeppe
Slut för idag.
25 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ser fram mot del två från Photokina. Bra jobbat Jeppe!
mycket uppskattad läsning, ser fram emot nästa artikel.
Kameraroffe
/Leo
Tack !!!
Du känner trycket nu va ?? ;-)
Å mycket digitalt er'e !
Förresten, internet och digitalt e nog bara en fluga !! ;-)
/B
Ps.Samsungs kamerahållare verkar intressant! ;-)
Epsons nya produkter verkar att vara mycket spönnande. Eliaz
F.ö. är det alltid fint väder ovan molnen ...
MVH Robban
www.chl.chalmers.se/~term
Mvh,
Patrick J