Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Tusentals polisanmälningar mot Kameraexperten

Tusentals polisanmälningar mot Kameraexperten

Många är de medier som har rapporterat om nätbutiken kameraexpertens lurendrejerier. Hallandsposten, exempelvis, skriver att 2 600 personer har gjort en polisanmälan mot företaget.

De anmälningar som kommit in har handlat om att kunder har köpt elektronikvaror på nätet, betalat för dem och sedan inte fått något. Jan Granqvist vid bedrägeriroteln i Stockholm säger till Hallandsposten att det är den största utredningen han varit med om. Tre heltidsanställda jobbar nu med att lösa fallet. Sammanlagt kan kunderna vara blåsta på belopp över tio miljoner kronor.

Läs mer i Hallandsposten.

Publicerad 2009-01-13.

8 Kommentarer

Digitalbrus 2009-01-13 18:13  
Otroligt att en "seriös" butik med många mycket nöjd kunder plötsligt ballade ur helt, ägarbyte?
Vad händer med garantin för alla som har utrustning därifrån? Måste vara en hel drös med FS folk som sitter med Kameraexpertenprylar.
Hört också att viss sidimport förekommit, då vill väl inte Canon i Sverige ta ansvar heller?
dannep 2009-01-13 21:34  
En arbetskamrat till mig beställde och betalade för ett PS3. Han stod på sig och klagade och ringde hela tiden när han märkte att något var skumt.

Han fick tillbaka pengarna helt plötsligt på kontot.

Ni som inte fått några varor eller pengar, polisanmäl.
Ralph L 2009-01-13 21:57  
Pricerunner och Prisjakt har ett större ansvar än de verkar inse. Om de hade reagerat i tid hade nog inte alls lika många blivit blåsta. De fick tidigt gott om information både från generalagenter och återförsäljare om att Kameraexperten bara gick åt ett håll, men valde att ignorera alla varningar i flera veckor.

Det där med tre års garanti som de lockade med är ju bara att glömma. Nu är det tillverkarens garanti som gäller, inget annat. 1-2 år med andra ord. I och med att KE inte handlade en pinal av svenska generalagenter kan det bli krångligt för deras fd kunder.
ekfeldt 2009-01-14 08:16  
Tur att man har möjlighet att läsa detta här.
Nu slipper man ge bort sina pengar till tjuvar.
Edit: (Till de tjuvarna)
RealElwood 2009-01-15 10:10  
Ja själv handlade man en kompaktkamera till frugan, dum som jag var betalade jag inte med mitt visakort utan med direkbetalning för det var så tätt inpå jul. Hade jag använt visa så hade jag iaf fått pengarna tillbaka tack vare försäkringen. Nu är det kört...
MartinTaesler 2009-01-18 09:19  
Det här är en minst sagt förj----lig historia och jag vågar inte tänka på hur många som sitter med hål i plånboken och helt utan prylar.
MEN, det här är inte första gången liknande saker hänt i Sverige, även om det mig veterligen var första gången inom fotobranschen. På datasidan har liknande plötsliga konkurser skett ett flertal gånger, där ägarna helt utan förvarning gjort sig oanträffbara, och vid närmare kontroll visar det sig att företagets adress är ett soprum i Rågsved. Tanken har i de flesta fall visat sig vara att göra exakt så från första dagen firman startades. Det vill säga, sälj billigt och sköt allting snyggt ett par månader, tills ni byggt upp en bra bas av goda omdömen på Pricerunner och liknande. När sen folk fått upp ögonen för er och handlar för brinnande livet (gärna runt jul) sticker ni med pengarna och sopar igen alla spår efter er.

Jag råder alla att ha i åtanke att minnas det klassiska uttrycket "verkar det för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte det". Och dyker det upp nya firmor utan historia eller besöksadress, kolla i Näringslivsregistret, dubbelkolla adressen, besök firman om det går, prata med flera som jobbar där, m.m. Naturligtvis finns fortfarande inga garantier, men det går i alla fall att hoppa över de mest suspekta på det sättet.

Martin Taesler
Lager 2009-01-19 12:10  
På tal om garanti så är det helt korrekt att det är tillverkaren som själv sätter hur lång garanti det ska vara, men glöm inte bort konsumentköplagen. Det är en lag som säger att du alltid har 3 år på dig att reklamera fel på produkten du köpt förutsatt att felet fanns där från början. Men det gäller ju ändå vid garantiärenden, men får ju aldrig ut förslitningsdelar på garantin.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

Saxat från konsumentverket:
"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

Så det är fortfarande 3 år som gäller, fast det heter inte garanti utan konsumentköplag.
snabb kamera 2009-01-24 21:39  
Fy fan, snacka om obehaglig historia det här med Kameraexperten: ja nästan så att en annan, trots att man tack och lov aldrig hade med dem och göra, får kalla kårar över historien.

Problemet är att precis vem som helst, inklusive jag själv om jag haft oturen att börja beställa något där, kan åka på samma " blåsning ". Ja, man kanske ska tacka någon däruppe att man slapp bli indragen i det här som sagt? Ja, ibland avgör slumpen om man beställer av " fel " företag eller inte. Och framförallt blir man extra försiktig med stora förskottsbetalningar efter det här.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar