Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Rubrikkategorier > Nyheter > Utställning: Illusion

Utställning: Illusion

Denna japanska fotoutställning är en riksutställning med start i Kulturhuset i Stockholm, där utställningen visas fram till den 30:e september för att därefter turnera runt i Sveriga och Norden.

DN har idag en lång recension om utställningen.

Bildtext Miwa Yanagi: "Yuka", ur serien"My Grandmothers", 2000. Ur Riksutställningars kommande produktion illusion - en utställning om japanskt fotografi. Foto: Miwa Yanagi. Courtesy Galerie Almine Rech, Paris



Om utställningen (Riksutställningar beskriver utställningen)

Riksutställningar produceraren utställning illusion med 11 samtida japanska fotografers verk. De fotografer som medverkar i utställningen spelar en viktig roll inom det japanska fotografiet idag.

Fotograferna representerar olika tider och stilar. Deras karaktärer skiljer sig åt men samtliga relaterar till och har bidragit till att utveckla den japanska fototraditionen på sitt eget personliga sätt. Några av dem, som till exempel Shoji Ueda är förgrundsfigurer och har varit stilbildande under en lång period. De medverkande fotograferan är: Nobuyoshi Araki, Michiko Kon, Kikuji Kawada, Midori Mitamura, Maki Miyashita, Masao Mochizuki, Yurie Nagashima, Yuki Onodera, Shoji Ueda, Miwa Yanagi, Tomohiko Yoshida. Samtliga är idag verksamma i Japan, utom Shoji Ueda som gick bort i somras 86 år gammal.

Utställningens titel, illusion, anspelar på fotografiets dubbla identitet, som sanningsvittne och dess egentliga bedräglighet. Omedvetet hänger många av oss fortfarande kvar vid den gamla uppfattningen om kameran som ett direkt och objektivt medium som kan fånga verkligheten. Utställningen belyser samtidigt hur fotografins ursprungliga roll har förvandlats till en
egen konstform där det iscensatta fotografiet har intagit en särställning. Titeln anspelar också på att en del av fascinationen i väst inför det
japanska fotografiet ligger i att vi ser det som en intim vägledare till den andra kulturen. Vår voyeuristiska förväntan att se den andra kulturen
genom fotografiet kan dock aldrig helt infrias. Men genom de elva fotografernas verk tror vi att åskådaren kommer att uppleva både den undanglidande illusionen och igenkännandet.

Utställningen visar en samling av det iscensatta och experimentella japanska fotografiet som ofta bär på ett surrealistiskt drag
sida vid sida med det nya dokumentära fotografiet som avbildar den unga japanska
undergroundkulturen. illusion tar avstamp i Shoji Uedas legendariska familjebilder från 30 till 50-talet, där han om och om igen iscensätter drömmen om vardagens lycka i den lilla staden Totori där han tillbringat hela sitt liv. Vi får sedan följa några av -70, -80 och -90 talets stora fotografer fram till 2000-talets girlish photography. Miwa Yanagis hissflickor från serien Elevator Girls House (1997) liknar dockor. De har alla exakt den hårlängd och frisyr som rekommenderas för hissflickor och deras kostymer är identiska. Märkligt nog är hissflickorna ett av det moderna Japans ansikten, de finns på varuhusen i storstäderna. Några av de andra konstnärer som kommer att inbjudas är Michiko Kon vars värld enbart består av fiskar, Yoshida Tomohiko som i serien Light Up(1989) förvandlar nattliga industriområden till sagolika, överexponerade, drömlandskap och Kikuji Kawada som senast är aktuell med serien Car Maniac(1998).

Fotograferna har delvis valts efter en researchresa som Min-Jung Jonsson företog i Japan i mars 2000. Då introducerades hon för ovanstående fotografer genom Ryuichi Kaneko, konstkritiker och gäst-curator på Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Etsuro Ishihara som är gallerist och innehar Zeit-Foto Co. Ltd. och Hiroaki Yoshida, curator från Photo
GalleryInternational. Min-Jung Jonsson är bosatt i Sverige men uppväxt i Korea. Hon skriver konstkritik i koreansk press och har i Sverige sammanställt utställningen Landscape and Man, med japansk och koreansk fotografi som visades på Östasiatiska museet i Stockholm 1998. Ambitionen är nu att göra en mer specifik presentation av japanskt fotografi från -50 till
2000-talet, vilket inte visats i Sverige förut.

Vi reserverar oss för eventuella ändringar.

Besök webbplatsen:
Riksutställningars hemsida och mer info om utställningen

Fler länkar i kategorin 'Nyheter'

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar