Trött på att vänta
Go kväll!
För ett tag sedan blev en patient lite sur på att hon fått vänta på ambulansen.
Försökt förklara hur det funkar med att de med högst behov får en ambulans tilldelad först.
Frågade henne om hon visste hur många ambulanser vi har på kvällen(då detta var under kvällen), med vi menar jag i Jönköping.
Tjugo ambulanser var hennes svar!!? Jag räckte upp 4 fingrar, inte undra på att en del tycker att det borde gå fortare att få en ambulans. Jag hade en stilla undrar i vilken drömvärld hon levde i.
Kan tillägga att hon bedömdes inte ha ett ambulansbehov(efter noggrann undersökning av oss) utan fick stanna hemma med en uppmaning att söka sin vårdcentral dagen efter.
Vi har alldeles för många som ringer 1177 och när de hör att det är 40 minuters telefonkö, då ringer de 112 som skickar ut oss. Deras uppgift på 112 är inte rådgivning så det blir alldeles för ofta ett ambulansärende helt i onödan.
Ha nu en skön helg!
Daniel
Jag förstår din frustration.
Som tur var ringde jag bara 112 en gång eftersom jag inte kunde få kontakt med min fru. Men jag blev tyst tillfrågad om problemet och guidad, så som tur var slutade det med att ingen ambulans behövdes.
Vår 1177 heter 1813 i DK och heter akutelefonen som ska användas utanför den egna läkarens öppettider. Det numret kunde jag inte vänta på när jag fick panik. Som tur var slutade allt lyckligt.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Vad bra att det gick bra med din fru, det är det viktigaste!!
Önskar er en skön helg!
Daniel