Ögonblick
Kan inte somna...
Hej!
Verkar som om jag vänt på dygnet igen. Kan bli så ibland efter något nattpass på ambulansen. Ingen idé att ligga kvar i sängen.
Nu har jag suttit vid datorn och kollat på lite gamla foton från mitt senaste besök i Neapel. Fick lite inspiration och redigerade några bilder.
Så nu blir det lite gatufoto från Neapel, bilderna är tagna i ett gammalt kvarter med mycket turister.
Mums lite äkta italiensk glass, kanske inte nu kl 02 inatt men i morgon. Skall försöka sova nu, skall ju jobba igen om några timmar.
Arrivederci!
Daniel
Vad skall jag göra i Stockholm i helgen?
God kväll!
På lördag bär till Stockholm. Vi skall bla träffa sonen med sambo i deras nya lägenhet, som jag ännu inte besökt. Vi har några andra punkter klara men en hel del tid över.
Jag vill ha tips på "fotografiska" intressanta utställningar, ställen att besöka. Ställen att hitta kul fotoböcker mm
Ni som kan erat Stockholm kring detta skriv gärna en rad om ni vill, skulle uppskattas.
Nu 2 bilder som inte har något med inlägget i övrigt att göra mer än att det just är fotografier och man kan väl inte ha ett inlägg utan ha med något fotografi?
Första bilden är på Koma, vår byggherre ute i Lotimor, Sydsudan.
Ruth går i skolan i Lotimor. Har lärt sig läsa, skriva och räkna på engelska. Jag kan föra ett enkelt samtal med henne på engelska. Hon kan få undervisning i de lektionssalar Koma byggt/konstruerat.
Trevlig helg!
Daniel
Att vara herde i Sydsudan
Mata!
Något av det viktigaste för många i Sydsudan är deras boskap. Att ha många kossor, getter, åsnor mm är grunden i mångas liv. Hur många kor får jag för min dotter i hemgift?
Vem är det då som tar hand om djuren?
Det är killarnas och männens uppgift, under mina resor i landet har jag aldrig sett en tjej eller kvinna ta hand om djuren. Unga pojkar får valla getter nära byn till en början, ju äldre de blir får de mer ansvar. I övre tonåren och som vuxna män kan de vara borta i veckor, månader när de för sina djur till grönt bete. Bilderna i detta inlägg är blandade foton från mars 2017 till mars 2024.
I början har pojkarna käppar, pilbågar med sig för att föra djuren dit de vill eller för att försvara sig. När de blir äldre är det automatvapen som gäller.
Vet inte varför geten var tvungen att gå på detta sättet, någon som har en tanke?
Nyfödd då kan blir du buren av "herden"
"Den gode herden" kallar jag bilden
Det syns kanske inte så bra men beväpnad är han medan han bär på en nyförlöst kalv
Dessa beväpnade herdar finns överallt. Den som har vill ha mer sägs det, ett stort problem i Sydsudan är alla dessa räder olika herdar gör mot andra för att stjäla kor eller getter. Det dödas flera hundra människor varje år i dessa räder. Strax efter vi lämnade Sydsudan dog 42 och flera hundra skadades i en stor attack i det området vi varit i. Personligen har jag aldrig varit rädd eller orolig att drabbas. Vi har aldrig utsatts för hot.
En ung pojke i Lotimor med några kor och getter
När vi var i Lotimor nu i mars fick jag se något jag inte sett innan hos en herde i området. Kan man kalla det utveckling?
Utveckling eller? Inga vapen i alla fall. Här ute finns inget mobilnät så han kollar på något inspelat/lyssnar på något inspelad musik. Har märkt att allt fler har smarta mobiltelefoner även här ute i ödemarken. Närmaste mobilnät finns i Etiopien
Avslutar med 2 svartvita bilder på herden
När vi sover här ute i Lotimor brukar man på kvällarna höra hur det sjungs i hyddorna omkring, man hör kossor, åsnor låta. Syrsor, nattskärror spelar i nattmörkret. I år kom en ny "röst" in i kvällskören, ljudet av en inspelad film, allt på högsta volym, det finns nog inget annat läge här i Afrika. Det skar lite inom mig men...
Det var allt, några bilder och tankar kring herden som startade med killen här ovan.
Daniel
Skolan i Lotimor, Sydsudan
Mata!
Redan på 90-talet byggdes det upp en skola av katolikerna i Lotimor. Tyvärr har det varit lite si och så med driften av skolan genom åren, fungerat emellanåt. Får man ingen lön så går det inte att vara kvar, alla vill ju kunna försörja sig själva och sin familj. När "vi, lite blandat folk med anknytning till Pingstkyrkan i Jönköping" kom till Lotimor för första gången i mars 2017 fanns det ingen fungerande skola. Inga lärare, inga skolbänkar, skolböcker mm och getter, höns gjorde sina behov i klassrummen.
I ett land med endast ca 25% av befolkningen som kan läsa, skriva och räkna är utbildning till alla verkligen något att satsa på. Det ville vår församling men hur får man till en långsiktigt lösning? Det tog ett tag men sedan ca 5 år finns det nu en fungerande skola. Skolbänkar, undervisningsmaterial, lärare och allt fler elever. Nu är det för få klassrum, man löser det med att ha två "griffeltavlor" en på var kortsida. Två klasser i rummet, vända åt var sin tavla. Ni kan tänka er att det inte är så lätt att undervisa eller lyssna.
En av våra målsättningar med resan i vår var att bygga två klassrum på dryga 2 veckor, vi hade 2 byggare med oss. Vi sjukvårdare skulle jobba på den lokala kliniken, utbilda lärarna lite samt göra en hälsoundersökning på minst 100 elever.
Vi tyckte vi förberett allt, i god tid men tyvärr gick det inte som planerat. Detta drabbade våra byggare värst. I ett land med ca 30 mil asfalterad väg är transporter med dåliga lastbilar alltid ett riskmoment, denna gången slog det hårt mot oss. Det krävdes totalt 4 olika lastbilar för att få fram all utrustning för bygget till Lotimor men då hade vi redan varit tvungna att lämna byn. Alla förseningar gjorde att vi mötte lastbilen strax innan den kom fram till Lotimor.
Blir nog ett långt inlägg...
David och Dennis, "våra byggare" längst till höger i bild.
Nu har det trots allt strul ordnat sig och nu står skolbyggnaden färdig och kan användas som skola, samlingssal och kyrka om man så vill. Bra jobbat Koma, Joseph mfl!!
Nybygget med en solcells lampa utanför.
Varje morgon kl 05 slås det i den gamla däckfälgen för att barnen i bygden skall höra att det är dags att börja göra sig i ordning för skolan, nästa "klockringning" blir strax innan kl 06. Har du inte vaknat av alla tuppar i grannskapet vaknar du då:)
Samling utanför skolan, eleverna släntrar in en efter en. Varje dag startar med nationalsången och lite andra sånger ofta någon kristen sång.
Upptäckt:)
De yngsta var nog inte mer än 5-6 år gamla.
Det är många olika organisationer, församlingar, second hand butiker mm som bidrar i Sverige så att skolan fungerar. Det långsiktiga målet måste vara att de skall vara självförsörjande på allt och den egna regionen/staten skall sköta detta men det kommer nog inte ske de närmaste åren.
Roligt att se många tjejer i skolan. Det är många (män) som anser att en flicka som kan läsa och skriva är mindre värd, man får mindre kor för henne när hon gifts bort. Det här med kossorna är det viktigaste känns det allt som oftast.
Ruth, ung tjej som nu kan läsa, skriva, räkna och föra ett enkelt samtal på engelska. Nu kan vi snacka engelska med många av barnen, det fanns inte "på kartan" för några år sedan. Engelskan är ett av de officiella språken i landet och all undervisning i skolorna skall vara på engelska. Lärarna här kan stamspråket Nyangatom då det är väldigt likt deras eget. Lärarna är från Kenya.
Nu byter jag lite fokus
Hälsoundersökning på 100 barn var målsättningen. Vi hade Titus och Daniel som tolkar i vår undersökning. Vi tog längd, vikt, mätte med MUAC-armband för att hitta eventuella undernärda barn. Frågade lite om ev sjukdomar, hade lite frågor kring trygghet, trivsel. Vi var intresserade var de tog sitt vatten(från flodbädden, brunnarna), hur många mål mat om dagen de åt, sanitet(var bajsar de?)
Vad får de hjälpa till med i hemmet, är det någon skillnad mellan pojkar och flickor, ändras det när de blir äldre?
En fråga var om vilka drömmar de har. Många svarade att de ville bli lärare, kanske en effekt att det var två lärare som ställde frågan? En skulle bli guvernör över regionen, någon datatekniker, en annan veterinär.
Vi hade tryckt upp färdiga dokument så det skulle bli lätt att fylla i uppgifterna.
Marie och Daniel
Helen och Titus
Mycket nyfikna barn
Ännu en till handlingarna:)
Vi hann med ca 50 stycken, dagen efter var vi lite abrupt tvungna att snabbt lämna Lotimor så vi hann inte fler men lärarna gjorde 50 till efter vi åkt som vi nu fått. Skall bli kul att läsa dem och göra lite analyser.
Om vår hälsoundersökning visade på några akuta hälsoproblem, noterades det och lärarna tog informationen vidare till föräldrarna som fick ta med sina barn till "hälsocentralen".
Marie som tidigare jobbat på hudkliniken blev dock sugen på lite "jobb" när hon såg dessa fötter.
Det visade sig vara ett problem han levt med i flera år.
Vi fixade ett spontant fotbad, med lite varmt vatten från våra termosar och en plastpåse.
Vilken skillnad eller hur?
Under kompisarnas glada miner fick han lite god fotvård.
Nysmorda fötter
Hur det blev med hans fötter vet jag dock inte, här i Sverige hade vi nog löst hans problem rätt enkelt.
Har du läst hela vägen hit skall du ha en eloge, det blev lite långt idag men tycker det är viktigt och kul att berätta om människorna/händelserna jag mött under min resa.
Hälsningar,
Daniel
Kapoeta Health Institute, utbildning för sjuksköterskor/barnmorskor
Hello!
För att få läsa på sjuksköterske och barnmorskeskolan måste man ha gått ut secondary school och vara flytande på engelska. Det är enda kravet...förutom att du måste betala en liten terminsavgift.
Ända sedan våren 2020 har vi(sjukvårdspersonal sjuksköterskor, barnmorskor, läkare från Jönköping) fått vara med och dela våra kunskaper till studenterna. Målet har varit att kunna göra det minst 2 ggr per år. I år blir det minst 3.
På denna resan var vi 2 sjuksköterskor och en barnmorska. Vi skulle egentligen åkt till Lotimor först i en vecka men pga strul med bilar, väder mm fick vi ändra våra planer så vi började i Kapoeta och med undervisning.
Alla skolor i landet stängdes ner samma dag vi kom pga extrem värme. Tack o lov gällde det inte högre utbildningar som denna, det hade varit mycket snopet att fått ställa in även det efter all planering och förberedelser vi gjort.
Vi hade undervisning i ett "plåtskjul", ute var det 56 grader varmt i solen, i skuggan 44 grader. Man blev helt torr i munnen efter 5 minuter. Till vår hjälp hade vi en projektor så vi kunde visa allt på en duk, i alla fall så länge det fanns diesel till generatorn. Tyvärr tog dieseln slut så det fanns ingen ström alls på sjukhuset under ett par dagar. Inte så farligt för oss, vi kunde alltid skriva på tavlorna men ingen ström till operationssalen var värre.
På sjukhusområdet står denna fallfärdiga byggnad kvar som ett minne från krigen.
Vi varvade teori med praktiska övningar vilket är mycket uppskattat. Vi har samlat in pengar och köpt förlossningsdockor, blodtrycksmanchetter, stetoskop mm som studenterna kan använda och öva med när vi inte är på plats.
I år fick 1:a års studenterna lite extra uppmärksamhet och fick öva för första gången. Inte helt enkelt att ta ett blodtryck för första gången.
Hur låter hjärtat, hur lyssnar man efter olika andningsljud??
Skall man alltid behandla infektioner med antibiotika? Svaret är nej men hur förmedlar man det vidare till den kontext studenterna skall jobba i?
Hur undersöker man en patient, vilka enkla undersökningar kan vara bra att göra? Vad skall man fråga efter?
1:a hjälpen, vad kan vara värt att lära ut? Det finns inga hjärtstartare, inga akutmediciner, är det lönt att undervisa i hjärt-lungräddning då?
Stabilt sidoläge
Många har en mobiltelefon och många övningar blev filmade.
Även vi ville ha lite bilder, filmer.
Vad gör man under en paus?
I denna delen av landet finns ett 3G -nät så vi kan bli fb-vänner.
Att sitta i skuggan av ett träd när det blåser är skönt när det är över 50 grader varmt.
I höst åker en gynekolog och ett par barnmorskor ner för att ha lite kurser för barnmorskor på sjukhuset och skolan. Temat: The five big killers!
Daniel