F o t o & L i v e t

Lösningen på Sveriges kris ...

Har nog inte jag, och är ju inte jag som ska lösa den heller, för vi har ju anställt dom som sitter i riksdagen som får lön för att lösa detta, kan jag tycka :-) - och hyfsat feta löner också dessutom!

Riksdagshuset i Stockholm ( foto tog jag vårvintern 2012 )

Det är ju så jäkla tråkigt med politik och eller hur?

Och dom politiker vi ser i tv som debatterar verkar ju bara tävla och smutskasta dom andra politikerna, så känns det för mig i varje fall...

 

 

Nej nu är det nog dax för alla politiker som får betalt att jobba för Sverige att lägga ner stridsyxan eller som bilden ovan, sluta fred för att samarbeta oss ur Sveriges kris ...

" Lägg ner stridsyxan och sätt fart på Sverige, inga ideer är för dumma bara dom är bra " :-)

 

Men självklart funderar jag som dom flesta hur man kan göra för att "få fart på Sverige ekonomi igen" - igen och igen, tycker det varit lågkonjuktur i några år, fast det blir bara mer och mer påtaligt med alla varsel och konkurser man både ser och hör närma sig med stormsteg.

Konkurserna ökade med 10% under 2012

Jämfört med 2011 ökade konkurserna förra året med 10 procent vilket innebär att drygt 6 600 företag gick i konkurs under 2012 och det är ju inte så bra för vare sig Sverige eller folket som blir arbetslösa, och det drabbar oss alla i slutändan.

Visst är det så att om lönsamheten är för låg för en del företag och det finns inte ekonomi att driva det runt helt enkelt, om det inte finns någon förutsättning eller man inte får ekonomi i företaget så är det ju ingen större vitts att driva det vidare på konstgjord väg med en massa bidrag heller kan jag tycka. Jag tycker dock det är på tok för höga kostnader och onödiga avgifter att driva ett företag. Även om det finns hur mycket jobb som helst så kan det vara svårt att få det lönsamt, och det är många faktorer som spelar in.

Men samtidigt så måste det ju bli billigare för "staten" d.v.s  OSS...  vi själva är ju staten, för det är ju vi det handlar om i slutändan hur än vi vänder oss...  Och blir alla arbetslösa och måste leva på skatter, bidrag, etc, så kommer vi ändå djupare i den ekonomiska svakan, till slut finns det inga skatte pengar kvar i kistan, för dom kommer  från alla företag som betalar in arbetsgivaravgifter och skatter. Jo men även jag som jobbar inom kommunen betalar skatt tänker du då, - och självklart betalar vi alla skatt på lönen, fastighetsskatt, 25% moms på det mesta vi köper men dom som jobbar statligt och inom kommunala lever ju på skattepengar som kommer från vars tror du? jo just det företagen!

" Ju fler företag i Sverige som går bra desto bättre för allas plånböcker "

Ju fler företag som går bra = mindre arbetslöshet och mer pengar till vård, skola och omsorg. Blir det mycket konkurser, företag som permiterar och går dåligt så blir det ju automatiskt att kommuner och "staten" måste dra ner på personalstyrkan för det kommer in betydligt mindre pengar till skattesystemet och skattesystemet urholkas snabbare ju fler som måste leva på socialbidrag etc. för att klara sig.

Om alla företag skulle gå bra och blomstra, så skulle vi alla få del av det! här är en bild från Polarvagnen i Dorotea som jag tog när jag besökte deras fabrik.

 " Tänk om det inte fanns några företag, alla jobbade inom stat eller kommun "

Lek med tanken om alla arbetsföra i Sverige skulle jobba kommunalt eller statligt, vore ju en önskedröm för många om det skulle fungera?,  om vi alla tjänade 100 000 kr / år /skalle ( lågt räknat men bara för att göra det enkelt ) om vi då betalade skatt 30% då fick vi 70 000 kr kvar att leva för och staten/kommunen 30 000 kr tillbaka i skattkistan, hur många skulle lönen räcka till då den skulle betalas nästa gång tro? - jo ungefär 30% av befolkningen med den beräkningen, men vi betalar ju 25% moms på det vi inhandlar, vi betalar också extra skatter på fastigheter, så det kommer in pengar till skattkistan den vägen också. Men vi har då också stora kostnader i annat som det skulle försvinna till, ex, skola, vård och omsorg, även om alla skulle ha samma löner så är det mycket annat som kostar i ett samhälle, alla är inte arbetsföra, sjuka etc, så dom pengarna skulle inte räcka långt, gissar själv att kanske max 5-10% av den slutliga summan som var kvar till nästa omgång löner skulle utbetalas? , 90-95% blev helt enkelt utan lön, så nog behövs det väl fungerande och vinstrika företag som även betalar mångas löner för att Sverige ska fungera och få bättre välfärd!

"Våga titta lite på Sveriges lillebror Norge"

Varför inte titta på " lillebror" Norge? visst dom har Olja och är ett av världens rikaste länder genom det, men jag minns hur "fattiga" det Norska folket var i slutet av 70 och början av 80 talet även om jag inte var gammal då. Och Norge har gjort en fantastisk ekonomisk resa kan jag tycka!

" Ingen löneskatt två månader per år, genererar att dom handlar mer "

Norge har gjort några smarta saker ex,  att lönen som utbetalas före semestern, så betalar dom mindre löneskatt ( mer i löntagarens plånbok ) och om jag minns rätt betalar dom ingen löneskatt alls för december månad? vad genererar det då kan du undra? - Jo dom köper mer, förbrukar mer pengar, så företagen går bättre för folket köper mera, men staten tjänar ändå mer på det, för skattepengar kommer in den vägen i stället tillbaka till den Norska skattkistan.

Sedan har du alla bilar med dom gröna registreringsplåtarna, och om jag inte har fel här så tror jag det är företagsbilar som företagen får köpa till billigare priser, ( mindre skatter på dessa?)  kravet är att dom måste bara använda dessa i jobbet, får inte ha mer en eller två passagerare och dom måste vara lastbilsreggade med galler? vad genererar detta då? -Jo bilförsäljningen har ökat, och ökar den så kommer det in mer pengar i systemet, det går bättre för bilhandlare, tillverkare etc, skapar jobb och en bättre ekonomi för både Norska staten och dom anställda helt enkelt!

" Ingen eller låg arbetsgivaravgift om du bor utanför en stad "

Och en grej till som Norge har, ju längre från en storstad så betalar du mindre arbetsgivaravgifter, så i ex, Nordnorge betalar företagen inga arbetsgivaravgifter alls ( kan ha fel här, men vad jag hört ) Men det är ju ett smart drag, för då lever även glesbygden och dom som bor där blir en tillgång i stället för en belastning, dom tillför inte Norska staten annat än löneskatter men samtidigt så kostar dom inte samhället något heller för det är väldigt få som går utan jobb, men i slutändan så blir det en bra slant i kassakistan då få behöver vara arbetslösa och alla klarar sig själva.

" Tillbakas till vårt moderland Sverige igen "

Tillbakas till Sverige igen nu då... tycker dom borde svälja lite stolthet och undersöka lite mer hur Norge löst sina problem.

Jag tycker att skatter kan vara bra - om de används på rätt sätt, till skola, vård och omsorg, men annars tycker jag vi betalar lite för mycket som används helt fel. ( och ni alla har väl läst om fester som kostat oss skattebetalare skjortan )

" Minska Arbetsgivareavgiften "

Företagen betalar ju en avgift på alla som jobbar där, kallas arbetsgivaravgift. Den avgiften är idag på 31,42 % och läggs på bruttolönen så har du en lön på ex, 35 000 kr brutto, du är mellan 26-65 år, bor utanför Stockolm vid Ekerö, då får du 25 832 kr i din plånbok, resten av summan från 35000 kr går till skattkistan, men vad många inte tänker på är att företaget får betala 31,42% till ovanpå din bruttolön, så din lön kostar då 45997 kr för företaget + fora 4-5% ? + försäkringar + semesterersättning på 11-13% som ska läggas undan för den tiden du har rätt att vara ledig, så den slutliga summan för företaget hamnar på ca 53-54000 kr / månad, med en bruttolön på 35000 kr och du får av detta endast 25 832 kr i din plånbok.

Det är där som dom kunde plocka bort lite av den avgiften kan jag tycka, för då skulle företagen ha råd att plocka in mer personal, och Sverige skulle må bättre i slutändan, för blir mindre arbeslöshet, mindre kostnader i form av ekonomisk stöd från kommuner/staten. Ta bort rotavdraget och sänk kostnaderna för alla företag i stället, avskeda dom som jobbar med att betala ut det bidraget så dom får jobb i ett företag som genererar skattepengar till staten i stället :-)

" Det ska vara enkelt starta och driva ett företag "

Gör det enklare, billigare att starta och driva ett företag. Och en grej som jag tror skulle göra många avundsjuka? - men en bra grej för att få folket att starta egna små enmansföretag " ett litet dragplåster"  som på sikt genererar pengar till skattkistan, låt småföretagaren ha fri förmånsbil, bilförsäljningen skulle öka = mer i skattekistan, mindre arbetslösa, service och verkstäderna skulle få mer jobb = mer i skattekistan, mindre arbetslösa etc. Och Svenska staten skulle inte förlora på det utan det skulle nog blomstra med små företag gissar jag? och vem vet? kanske några av dessa små företag skulle blomstra och bli enormt stora vem vet?

 

Nja ... mitt kanske tråkigaste blogginlägg någonsin... men tror att många? som i alla fall har ett företag funderar lite djupare i bland :-)

En del fakta är tagit från denna sida: http://www.ekonomifakta.se/sv/ där kan även du kolla din lön för 2014 genom en enkel beräknare, du ser även hur mycket du kostar i arbetsgivaravgift för det företaget du jobbar för om du är anställd. men även om du drivet ett enmansföretag måste du betala arbetsgivaravgift, lite olika sumnmor dock om det är ett HB eller AB.

Jag föddes och växte upp i ett företag, har själv i princip varit egen företagare hela mitt vuxna liv, eller från 1989 då jag inte var så lastgammal som jag är idag :-) Men min farsa lärde mig ganska mycket som jag haft nytta av hela livet...

Några av min farsas ord:

" Att driva företag, och ekonomi är inte svårt om du använder sunt bondförnuft"

" Köp inte över dina tillgångar, det du inte har råd till ger du fan i pojk"

" Man blir inte rik av stora inkomster, utan av små utgifter"

 

" Utan företagen stannar Sverige"

 Jag är ingen politiker, är inte engagerad alls, men vet att utan företagen stannar Sverige och det är viktigt att få igång Sverige för allas vår skull!

 

Ja, fick då skriva av mig lite i varje fall :-) har du synpunkter? ideer som skulle gynna Sveriges ekonomi och minska arbetslösheten? Skicka då ett mail till regeringen eller skriv av dig lite och kommentera här i stället :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inlagt 2013-01-22 22:16 | Läst 7850 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Nja, jag tycker din analys haltar på ett par punkter.

Framför allt en gammal sanning: Egna företagare jobbar mer, tjänar mindre och har färre rättigheter än anställda. Såklart att de som tjänar pengar på att anlita egna företagare istället för att ha anställda jublar ju fler de kan avskeda och ta in som egna eller från bemanningsföretag. Det är INTE folket som tjänar på det. Det är snarare en rätt stor del av dagens trista situation som beror på det.

En annan sak, inte för att jag förespråkar att alla ska jobba för staten, men om alla gjorde det skulle ju inte bara 30 % inkomstskatt hamna hos staten utan eftersom all produktion skulle ägas av staten skulle alla pengar gå mellan folket och staten. Jag upprepar, jag tror inte att det skulle funka, men de 70 % av pengarna skulle inte gå upp i rök.
Svar från RickE.nu 2013-01-22 23:27
Så sant att egna företagare jobbar mer, tjänar mindre och har inte många rättigheter, jag vet har varit egen företagare i hela mitt liv. Läste någonstans att de som har de lägsta lönerna i Sverige är just egna små företagare, för klart om det går dåligt så tar man nästan inte ut någon lön för företagets existens, det är ju ens enda inkomstkälla, så vill ju inte döda den genom att ta ut för mycket i lön.

Jag skrev väl heller inte att jag förespråkar att alla ska jobba för staten? skrev att det vore en önskedröm för många. Jag räknade inte med att dom skulle producera något direkt, vem skulle de producera till om alla jobbade för staten? så det var bara ett exempel, men självklart skulle inte 70% gå upp i rök, men inte billigt att hålla skolor varma vintertid :-) så en hel del pengar skulle nog bokstavligen gå upp i rök :-)

/Ricke
Jag tycker att du Ricke är duktig fotograf Fortsätt med det/bert
Svar från RickE.nu 2013-01-23 10:23
Tack Bert! jo det är min största dröm att leva på enbart foto heltid, tyvärr så är det inte så lätt i dessa tider då mina största fotokunder ( företag ) måste spara pengar, permiterat och en gått i konkurs, men jag kämpar på, har ju ganska många grenar att jobba på förutom foto, har ju ett företag som heter Foto & Reklam, så har även webbutikerna: www.egenposter.se ( du kan köpa storformat av dina bilder, Canvas etc. ) men även www.reklambutiken.nu ( där kan du köpa allt från rollups, banderoller, kläder med tryck etc ) och har en lokal på närmare 400 kvm där vi tillverkar allt själva, men känns av nu att det är en riktigt djup lågkonjuktur då 95% av kunderna är företag. Så önskar och hoppas att det blir bättre tider för allas bästa!

/Ricke
2013-01-23 13:20   Yngve Frey
Jag tror att allt hänger ihop (och mycker mer numera) vi hänger ihop med andra länders ekonomi, även om vi inte vill tro att Greklands kris är vår. Men nu verkar vi till slut ändå märka det. Och då skyller vi ofta på andra arbetare i andra länder som inte betalar skatt, eller andra grupper som är på vår egen nivå som inte sköter sig. Jag tror om man lyfter blicken litet, så kan man se andra orsaker till ekonomins uppgång och fall och kanske upptäcka grupper eller människor eller organisationen som alltid klarar såna här nedgångar, och organisationer som styr ekonomin fast litet på håll och då borde man fundera, vad är det som händer igen och varför?
Men ofta så ondgör man sig bara när det är nedgång, sedan när det går bra igen, då bryr man sig inte om vad som egentligen hände och varför det hände.
Men visst är det mycket tragiskt när människor blir arbetslösa, helt klart.
Svar från RickE.nu 2013-01-23 13:56
Hej!
Jo du har nog sant i att vår ekonomi hänger i hop med andra länders ekonomi, lite som Larry Hagman ( spelade JR Ewing i Dallas ) sa innan han dog att alla är vi en och samma, hur han nu menade det kan man tolka olika?, men klart att andra länders ekonomi påverkar även oss Svenskar.
Jo det har du väldigt sant i att när det är bra tider, då är det ingen som bryr sig eller tänker på hur det varit när tiderna var sämre. Helt klart är det tragiskt med folk som blir arbetslösa har kanske stora huslån och ekonomin brakar ihop totalt, men även då det är "sämre tider" som nu så kommer även inbrott eller brott att öka markant, så finns bara en sida av en lågkonjuktur det påverkar nog oss alla mer eller mindre.

/Ricke
Hej Ricke! Ja du har rätt,så fortsätt med dina tankar,de ger liv i dom med telesyn
du har fått på vidvinkel så du ser hela problemet...
men du får lova att ge oss bra bilder....


De sökte sitt och endast sitt,
och deras värd i spillror föll:
de sökte Ditt,allenast Ditt-
och bryggan höll.

mvh Rolf
Svar från RickE.nu 2013-01-24 10:49
Hej Rolf, tack för kommentar och din dikt!
Jo så länge man lever tror jag nog man har tankar om det mesta :-) så kommer nog att fortsätta med dom och fotograferandet, kan ju dock inte lova bra bilder, men gillar att fota och det tänker jag nog fortsätta med hela livet känns det som :-)

Ha en bra dag!
/Ricke