DANSKBYGGDA HAJKUTTERN TOVE
TOVE en Hajkutter med hemahamn Mönsterås, byggd 1936 i Ejsberg, Danmark. Som kan ses så är hon i stort behov av renovering, då främst däck, brädgång å dito stöttor å skarndäck. Det finns säkert åtskilligt mer som behöver ses över, på sådana här gamla skutor renoveras alltid något, livet med en träskuta är att likna vid ett Sisyfos-arbete, alltså, ett arbete i en aldrig upphörande uppförsbacke. För närvarande utförs drevning av hela skrovet, arbetet utförs av ägaren själv som är utbildad båtbyggare, arbetet sker på varv under denna vinter 2012/13.
Man kan undra över hur benämningen "Hajkutter" kommit till, man kan ju lätt få för sig att dessa skutor har används vid just hajfiske, men nej. Hajkuttrar användes för "snurrevadsfiske", ägaren av TOVE förklarade hur å varför, historien är som följer: "snurrevadsfiske" bedrevs på Nordsjön av skutor typ Nordsjökutter, även TOVE hör till den gruppen, dock var det så att äldre skutor som bedrev detta fiske var större och använde sig av medförda däcksbåtar som antigen roddes eller seglades när nätet skulle sättas ut, detta förfarande krävde sin besättning och rätt så stora skutor. Som alltid under historiens gång har det genomförts rationaliseringar i alla branscher, så också inom fiskeindustrin, den nya metoden innebar att man slopade däcksbåtarna och istället seglade ut/satte nätet från skutan. De skeppare som fortsatte på det gamla sättet ansåg att skepparna som fiskade med den nya metoden betedde sig så som "Hajar" beter sig, roffar åt sig snabbt å effektivt, namnet "Hajkutter" var så fött å sjösatt.
Renoveringsbehovet kan nog inte ifrågasättas, möjligen skulle det kunna tänkas framföras protester från de som älskar kulturved mer än skutor.
Rodertopp i kvällsljus.
Länspump lämpligt placerad vid stormasten, här kunde skepparen surra två länspumpare vid hårt väder. Takpappen på däck är tillfälligt pålagt i väntan på att ett nytt plankdäck ska läggas. Takpapp på däcksytor är inte det snyggaste materialet man kan använda, men halksäkerheten är däremot 100%:ig.
Ha det fint!
Johan
Man förstår nog inte riktigt hur mycket jobb det är att renovera en sån här båt, men det är tur att det finns de som gör det. Känslan efteråt går inte att köpa för pengar.
//Simon
mvh mm
Så, kompisen din har en träfolka och har renoverat den, är det en epoxyrenovering eller en traditionell dito han gjort? Epoxibåtarna blir enormt styva i skrovet å inte minst viktigt, täta.
Blogga! Jo, jag började blogga då poolen för Fartyg, båtar å marina attiraljer är i det närmaste stendöd, ingen vill ge kommentarer, å få bilder kommer det in, nej bättre då att blogga om sjölivet. Välkommen tillbaka! //Bert