En mixad bild å textblogg med 50% Marint och 50% av blandad kompott, den blir som den blir, antigen sväljer man eller spottar ut det som bjuds.//Bert

DANSKBYGGDA HAJKUTTERN TOVE

TOVE en Hajkutter med hemahamn Mönsterås, byggd 1936 i Ejsberg, Danmark.  Som kan ses så är hon i stort behov av renovering, då främst däck, brädgång å dito stöttor å skarndäck. Det finns säkert åtskilligt mer som behöver ses över, på sådana här gamla skutor renoveras alltid något, livet med en träskuta är att likna vid ett Sisyfos-arbete, alltså, ett arbete i en aldrig upphörande uppförsbacke. För närvarande utförs drevning av hela skrovet, arbetet utförs av ägaren själv som är utbildad båtbyggare, arbetet sker på varv under denna vinter 2012/13.

Man kan undra över hur benämningen "Hajkutter" kommit till, man kan ju lätt få för sig att dessa skutor har används vid just hajfiske, men nej. Hajkuttrar användes för "snurrevadsfiske", ägaren av TOVE förklarade hur å varför, historien är som följer: "snurrevadsfiske" bedrevs på Nordsjön av skutor typ Nordsjökutter, även TOVE hör till den gruppen, dock var det så att äldre skutor som bedrev detta fiske var större och använde sig av medförda däcksbåtar som antigen roddes eller seglades när nätet skulle sättas ut, detta förfarande krävde sin besättning och rätt så stora skutor. Som alltid under historiens gång har det genomförts rationaliseringar i alla branscher,  så också inom fiskeindustrin, den nya metoden innebar att man slopade däcksbåtarna och istället seglade ut/satte nätet från skutan. De skeppare som fortsatte på det gamla sättet ansåg att skepparna som fiskade med den nya metoden betedde  sig så som "Hajar" beter sig, roffar åt sig snabbt å effektivt,  namnet "Hajkutter" var så fött å sjösatt.

Renoveringsbehovet kan nog inte ifrågasättas, möjligen skulle det kunna tänkas framföras protester från de som älskar kulturved mer än skutor.

Rodertopp i kvällsljus.

Länspump lämpligt placerad vid stormasten, här kunde skepparen surra två länspumpare vid hårt väder. Takpappen på däck är tillfälligt pålagt i väntan på att ett nytt plankdäck ska läggas. Takpapp på däcksytor är inte det snyggaste materialet man kan använda, men halksäkerheten är däremot 100%:ig.

Inlagt 2013-01-20 19:15 | Läst 3490 ggr. | Permalink
Fina bilder - inte minst den sista (de andra ger mig kanske för mycket ångest :-)
Ha det fint!
Johan
Svar från plåtson 2013-01-21 16:20
Hej Johan, tack för kommentaren! "Ångest", antar att du lika gärna kunde ha skrivit längtan. Möjligen har du en gång i tiden varit skutägare, känner igen dig, kommer ihåg slitgörat och uppoffringarna som inte gav så mycket tillbaka. Eller så är det avsaknaden av dofterna från tjära å linolja som gör sig påminda. Du får hade det så bra du kan där under i det heta, brännande å brinnande antipodlandet!//Bert
Bra skrivet och bilderna är så bra de bara kan bli. Intressant historia dessutom. Om de gamla skepparna förfasade sig över att man började lägga ut garnet direkt från båten så skulle de väl vända sig i graven om de såg hur dagens industriella fiske går till.
Man förstår nog inte riktigt hur mycket jobb det är att renovera en sån här båt, men det är tur att det finns de som gör det. Känslan efteråt går inte att köpa för pengar.
//Simon
Svar från plåtson 2013-01-21 16:57
Tack Simon, roligt att du gillar både text å bilder! Om jag inte minns fel så var TOVE i arbete med snurrevadfiske fram till mitten av 1980-talet och det i samma familjs ägo, från 1936 - 1986, alltså i 50 år. Säkert har skepparna ombord på TOVE svurit å förbannat all modern fiskeutrustning de fått se passera revy där ute på Nordsjön. Jo, det är ett mastodontarbete att renovera en dylik skuta, för att lyckas måste man vara ytterst intresserad, seriös, kunnig i det mesta, kreativ och en till 110% positiv lagd människa. Dessutom vara stad vid god kassa eller åtminstone veta att ett hyggligt stort å stabilt caschflow kommer att vara säkrat för framtiden. Ja, en lyckad skutägare måste vara fullkomligheten själv!//Bert
Intressant. även för en landkrabba som mej. Fina bilder.
Svar från plåtson 2013-01-23 11:29
Hej Walter! Trevligt att du tar dig en titt på min blogg, hoppas att du den egenpåstådde landkrabban fann det tilltalande att komma det marina livet lite närmare om än bara i bild å text. Tack för kommentaren Walter!//Bert
Huja mej vilket arbete / annars fina bilder som du har satt in i en fin berättelse
mvh mm
Svar från plåtson 2013-01-23 11:58
Tack för kommentaren! Jodu Mikael, "vilket arbete"! Om du någon gång börjar att fundera på dylika planer, det att renovera en gammal skuta, be då frun att hon låser in dig i ett otrevligt skrymsle där röt å mögelskadat virke sätter sin prägel på livsmiljön, ja blir du inte botad då är du hopplöst förlorad till skutfolket - inte något lätt liv att leva.//Bert
Hej Bert, hade ingen aaaning om att du hade börjat blogga. Kul! Jag gillar också skutor. Var förövrigt medlem i Sofia Linnea en replica av en Roslagsvedjakt för många år sen. Är tyvärr alldeles för opraktisk för att ens komma på tanken att ge mig på ett dylikt renoveringsobjet eller champinjonodling som någon liten elak herre en gång sa. Men min kompis håller fortfarande liv i sin gamla Folkbåt i trä från -46. Men dom blir ju såå vackra efter rätt renovering! Hälsn. Chrille
Svar från plåtson 2013-01-24 23:28
Hej Christer å tack för kommentaren! Vedjakten Sofia Linnea har jag sett segla förbi alldeles framför näsan, en fantastisk syn med alla seglen satta, främst är det då storseglet som imponerar. Som skutägare ska man inte bara vara allmänt händig, ha gott om stålar/inkomster, man måste också ha många å bra kontakter med allt å alla, från A-Ö. Jag har själv en 38 fots(11,6 m) lång träbåt, typ mindre trålare, riggad som ketch, har haft problem med ogina ortsbor, båtklubbsmedlemmar, kommunala tjänstemän å politiker - de agerar ojust av ren avundsjuka. Nej, det är inget lätt liv att ha en lite större båt om man ska tvingas till att krusa å fjäska.
Så, kompisen din har en träfolka och har renoverat den, är det en epoxyrenovering eller en traditionell dito han gjort? Epoxibåtarna blir enormt styva i skrovet å inte minst viktigt, täta.
Blogga! Jo, jag började blogga då poolen för Fartyg, båtar å marina attiraljer är i det närmaste stendöd, ingen vill ge kommentarer, å få bilder kommer det in, nej bättre då att blogga om sjölivet. Välkommen tillbaka! //Bert
fotoknäppen 2013-01-25 22:05
Nån expoxi vet jag inte om det är, men han är en otroligt händig o teknisk kunnig man, precis motsatsen till mig o lever efter principen "man tager vad man haver". men båten flyter o det är huvudsaken. Apropå Sofia Linnéa så är det toppseglet som är hemligheten, Hon tappar aldrig fart mellan öarna i Roslagens skärgård. 8knop hela vägen så att säga i normal vind. Hälsn. Chrille
Denna blogg är ej längre aktiv