Vår igen - att ge kritik.

Då var det vår igen. Alla griper sina kamera och ska fånga de första bedårande blommorna som talar om för oss att våren kommit. Fotosidan fylls med blommor. Sippor, sippor och några andra vårblommor. Alla försöker att fånga den där vackraste blomman.

Med glädje griper jag kameran och försöker skildra denna härliga tid.  Varje vår måste jag till Grevie backar på Bjärehalvön i Skåne. Bland en massa personer går man runt i backarna och beundrar dessa fina backsippor som färgar backarna blå när man står nära. Inne i bokskogen ligger det ett vitt hav av vitsippor. Jag rusar hem och bearbetar mitt material och lääger in några bilder på fotosidan. Då kommer det - kritiken, positiv och negativ.

Efter att jag fått en mindre positiv kommentar med betyg 2 på en av bilderna, sjönk glädjen. Ja visst ska man kunna ta det, vilket jag kan, men lite irriterad blev jag. Jag tycker inte att man ger betyg under 3. Själv ger jag bara 4 och 5, men mycket sparsmakat. Att ge 1 eller 2 är lika med att underkänna arbetet. Skulle någon överhuvudtaget våga skriva något positivt efter denna komentar? 

Själv jag försöker att inte såra personen ifråga vars bild jag kommenterar. Kritiken tycker jag ska vara konstruktiv så personen som får den kan utvecklas. Om jag inte gillar bilden kan det bero på hur jag mottager budskapet i bilden, om det finns ett budskap. Kanske gillar jag inte blommor, då påverkar det hur jag ser på dessa bilder. Då kan man skriva det eller också kan man låta bli att kommentera blombilder.

Visst tycker vi alla att det är lättas att kommentar någon vi tycker om, svårare är hur ger man en kommentar när bilden inte är så bra? Mitt förslag är att börja med det som är bra, något bra finns det i alla bilder. Därefter ge en lite kommentar vad som man inte gillar och ge kanske ett förslag på hur man löser det om det är av teknisknatur.  Att bedöma bilden som mindre bra pga att man inte följer alla regelböcker är lite för enkelt. Bilden kan till och med bli bättre när man inte gör det. Jag fösöker hitta blommans själ, men har ännu inte lyckats, men ambitionen är hög.

Nu ska jag lägga detta bakom mig och gripa kammeran igen - ut för att upptäcka nya blommor och glädjas över våren. Mina blommor kommer inte att följa regelboken eller dagens bildmode fullt ut, men det är mitt sätt att se på dem.

Inlagt 2010-05-03 20:49 | Läst 2384 ggr. | Permalink
Tilltalas man inte av en bild tycker jag att man kan låta bli att kommentera denna. Det kan finnas andra som bilden tilltalar och just den bilden kan tilltala fotografen själv i det att bilden fångar det fotografen vill lägga fokus på. Inte säkert att bildbetraktaren uppfattar detta, eller tilltalas av detta. Bättre då att som betraktare låta bilden vara och gå vidare till någon annan bild man förstår och känner för och kommentera denna i stället. Risken är bara att man förtar nöjet för fotografen och stör denne i sin kreativitet att finna det rätta uttrycket för det denne vill förmedla. Tvåor är ett otyg, liksom ovanan det gått inflation i att sätta fyror på klockrena femmorbilder. Så tycker i alla fall jag.
Tjaa, undrar ju lite vad det är för konstruktivt med att dela ut en tvåa, då man faktiskt inte behöver. Betyg är överhuvudtaget diskutabla på bilder, det säger kanske mer om hur bilden talar just till den betraktaren som delar ut betyget, än om bildens verkliga kvaliteter. Kan man föra fram sitt budskap, utan att riskera att sänka en fotograf med en tvåa, tycker jag personligen det är mer konstruktivt.
Svar från marianne99 2010-05-04 21:39
Håller med dig.
Jag hade inte reagerat så mycket om jag inte sett att den som kommenterade bild gav 1 eller 2 på alla blommor han kommenterade. Jag kan ta en tvåa, men inte när någon verkar sätter det i system att ge låga betyg.
Denna fråga är mycket omdiskuterad på fotosidan. Någon allmän samstämmighet hittar du inte bland debattörerna.

Min personliga uppfattning är att vi är duktigare som fotografer än som bildkritiker på fotosidan. Dessutom är betygsystemet gjort så att det inte alls uppmuntrar till konstruktiv kritik. Om man alltså sätter ett mindre bra betyg så måste man motivera precis varför. Ibland gör folk det också, men det blir oftast inte mer än väldigt subjektivt tyckande utan större värde för fotografen.

Till sist är det en del "troll" verksamma bland dem som ger bildkritik. Personer som helt enkelt är ute för att lufta sin egen kritiklusta och göra sig märkvärdiga.

Grunden för en konstruktiv kritik är *alltid* att först berätta vad som faktiskt är bra. Det gäller för bildkritik precis som för all annan personlig feedback. En god regel jag en gång lärde på en psykologkurs ser ut så här:

"Säg tre bra saker och ge ett gott råd!"

Det fungerar ofta jättebra och är lätt att ta till sig.

Många som debatterar detta ämne på FS yrar om att "man måste kunna ta kritik" etc. Det är en tramsig synpunkt. Det handlar inte om att kunna ta kritik utan att få en feedback som man faktiskt kan använda. Detta är en aspekt som FS-kritikerna alltför ofta missar. Att bara bli nedklubbad av negativa synpunkter är inte ett dugg användbart, och den som ger sådan kritik saknar elementär känsla för pedagogik.

De som försvarar negativismen brukar hävda att om man inte är beredd att ge och ta negativ kritik, då blir det ju bara något slags ömsesidig beundran. Men det stämmer inte alls. En opedagogiskt framförd negativ kritik vittnar inte alls om fotografens förmåga utan om kritikerns oförmåga och dumhet. Klarar man inte av att ge negativ kritik på ett uppmuntrande och pedagogiskt vis kan man lika gärna hålla truten eller ägna sig åt bilder man tycker om.

Bäst fungerar den konstruktiva kritiken förstås när den utväxlar mellan personer som har något slags positiv relation. Här på FS förutsätter det numer att man bloggar eller i alla fall är med i någon av de alltjämt små sällskapen/kritikpoolerna och lär känna varandra. Kompisar emellan brukar detta med formen för kritik reda ut sig. De flesta människor med normal social intelligens avstår från att stuka till sina kompisar och kan ge feedback på ett taktfullt sätt, så att mottagaren kan använda den.
Svar från marianne99 2010-05-04 21:32
Håller med om ditt resonemang. Det finns alltid något som är bra - lyft fram det och ge kanske ett råd om förbättring.

Mina erfarenhet i bildkritik från universitetet (studier i konstvetenskap och foto) är, beskriv vad du ser och avsluta med hur du tolkar/betraktar bilden, ser jag tyvärr mycket sällan här på FS. Här går man in och säger hur man borde gjort - dock kan jag tycka att dessa tips kan vara bra för de som är nya fotografer och inte lärt sig alla tekniska knep.
Jag får nog inse att vi är oense här, inte så mycket med EGW, men med NB. Jag nöjer mig där i diskussionen, jag får anse mig sagt det jag ville säga om saken.
Jag tror att skalan går ner till -5 men att man inte har möjlighet att ge de lägsta betygen, så det är ju ganska bra som det är.
Gillar ditt inlägg! Ger inte heller 1:or och 2:or. Låter lite larvigt. Men vill inte dra ner ett bra medelbetyg eller såra någon. Har själv tagit illa upp för 2:or som kanske var dumt. Men det viktiga tycker jag ändå är att försöka tala om hur bilden skulle ha kunna göras bättre. Klart det svider med negativ kritik. Men i slutänden är det ju den som gör mig till en bättre fotograf. Sen kan ju i vissa fall smaken vara olika. Tycker även att man kanske ska begränsa sig i antalet bilder man lägger ut. Klart att dyker man på ett ovanligt objekt, så tar man ju många bilder. Men för många likadana bilder orkar man kanske inte titta på. Det är ju en stor uppsjö av bilder som roterar här. Blir det för mycket så orkar man inte riktigt ta till sig. Har själv försökt kommentera väldigt många okommenterade bilder. Vilket inte är lätt. Har verkligen letat efter bilder där jag kunnat peka på vad jag inte tycker om. När den som tagit bilden ändå visar att han eller hon blir glad. Då känner jag mig nöjd. Men jag har blivit lite mer restriktiv med det eftersom en del inte uppskattar det.
Svar från marianne99 2016-01-31 09:35
Jag har också kommenterat många okommenterad bilder. I bland tar man fram det positiva, ibland tips på förbättring och ibland beskriver jag vad jag ser i bilden.
Vad vi glömmer på FS är att många konstnärer använder en icke perfekt teknik för att istället konsentrera sig på uttrycket. Vad vill vi förmedla med en perfekt ros? Sätt en vissen ros i en vas och bilden blir mer spännande. Teknik ja men gör den inte så perfekt att allt bara blir dekoration utan innehåll och uttryck.