by Lars Ove Pehrsson Koll
LÄNGTAR EFTER NORMALPRIS
MP-S regeringen misshandlar bilister, stackars oss, män o kvinnor.!! Snart upp 2o kronor per liter bensin före nyår.?? Ser ut som om innebära att komma aldrig tillbaka 16 - 17 kr per litern?? Spiken i kistan! Bilden är tagen för två- tre år sedan tror jag med EF 24-70L IS hälsningar Lasse
Inlagt 2021-10-05 10:49 |
Läst 880 ggr. |
Permalink
Ja längta kan man. Lagen som klubbades igenom i våras gäller den så kallade reduktionsplikten vilket innebär krav på minskade utsläpp genom stegvis ökad inblandning av biodrivmedel i bensinen och dieseln.
I år höjs reduktionsnivån till 6 procent för bensin (26 % för diesel) för att stegvis öka till 28 procent (66 % diesel) 2030. Biodrivmedel är dyrare än de fossila vilket bidrar till att successivt pressa upp bränslepriset.
Svaret är väl att det går inte ihop alls. Målkonflikten är tydlig. MP+S presenterar oförenliga mål - och tittar skenheligt i taket.
Man kan inte sköta landet om man står som en åsna mellan två hötappar.
Hur vore det att äntligen byta den aktuella överheten?
//Anders
I vår förening tar vi ut självkostnaden för elen, vi räknar inte in installationskostnaden för utrustningen, för de som vill ladda sina elbilar eller hybridbilar, fn 1,24 kr/kWh. Däremot betalar man en utökad hyra, 150 kr/mån för att ha en laddare på sin P-plats.
En elbil drar i snitt kanske mellan 1,5 kW/mil och uppåt beroende på hur effektiv motorn är, bilens vikt, luftmostånd, körsätt och klimat. Minimikostnaden för att ta sig en mil blir då 1,86 kr + de 150 kr i hyra för att ha laddare på sin P-plats.
Normal laddtid är cirka 3-4 timmar med 11 kW-laddare, detta gäller elbil, laddhybrider går 5-8 mil på el och har så klart mindre batteri och laddas inte med 380 volt som elbilarna gör. De kan använda samma kablage men inte mer än 220 v.
Laddar man på stan eller där andra aktörer ska livnära sig på just elförsäljning är det betydligt dyrare.
Ska man dessutom snabbladda dvs ladda hela batteriets kapacitet på kort tid, 20 - 30 minuter finns det laddstationer 50 - 350 kW, då kostar det så klart ännu mer.
Det finns idag 266 000 laddbara bilar i Sverige och cirka 4,5 miljoner som inte är laddbara. Men som du själv avslutar ditt inlägg, förutom att man inte kan vara glad mer, så kommer staten behöva dra in stålar på något annat sätt eftersom drivmedel är hårt beskattat idag, cirka 60 % av priset. Och då ligger även laddbart illa till skulle jag tro.
Man skulle kanske tro att vi har bytt överhet massor av gånger sedan 1600-talet - men så är det inte.
Fram till ståndsriksdagens avskaffande 1866 höll monarkin, adelskapet, och kyrkan ett fast grepp om makten. För det vanliga folket var det samma kör hela tiden.
Efter 1866 var det överklassen som regerade, och för vanligt folk var skillnaden liten. Först i och med socialdemokraternas intåg 1917 kan man lite börja tala om att byta överhet.
Det är alltså detta jag hänvisar till - att vi under mer än 300 år blivit duktigt dresserade.
Visst, lunchen är sällan gratis - men det är ju kul om vanligt folk har råd att överhuvudtaget äta lunch (köra sin bil för de vanligaste transporterna - även på landet).
Vad jag menade var att vi kanske skulle ta det för Sverige så ovanliga greppet att byta överhet - på riktigt?
Och det kommer sannolikt bli dyra att flyga!
Och det blir en dyrare el!
Och dyrare att köpa närodlat!
Och det mesta blir dyrare när det skall klimatanpassas!
Det är nog iget problem om man har råd!
Men misstänker att i framtiden blir köpande och resande en klassfråga igen!
Mycket större klassfråga än nu!
Så vara med det! :)
/B
Det finns givna konflikter vad gäller drivmedelsbeskattningen och det stora bilberoendet i mycket av vårt glesbefolkade land utanför storstäderna. Men oavsett politisk färgning så är väginfrastrukturen hopplöst dyr, och asfalten blir dåligt och förtvinar oavsett hur många som färdas på vägarna. Så vad gäller beskattningen av bilisterna får man också ha i åtanke vilka kolossala utgifter som staten och regionerna har för underhållet. Jag har svårt att se att det är någon kassako vi talar om.
I takt med att elfordon fasas in som det nya reko kommer finansieringsmodellen behöva skifta. Jag gissar på att fordonsskatten höjs för nyköpta fordon eller att man hittar en modell kopplad till låt säga batterihyran. Infrastrukturen behöver förstås täckas upp för ekonomiskt oavsett drivmedel.
För att rätta till ojämlikheten ute på glesbygden finns det mycket man kan göra, förutsatt att det finns en genuin politisk vilja att glesbygden ska bestå. Den globala urbaniseringstrenden ser inte ut att avta, och inte heller så i Sverige. Så det finns en naturlig friktion i att ge glesbygden utökat stöd när städernas befolkningar sväller och resurserna upplevs göra stört nytta för flest där. I Norge tycks det finnas ett större regionalt styre, där regioner med låt säga elproduktion behåller större del av den ekonomiska nyttan själva - men de står också med svårigheter att behålla sin glesbygdsbefolkning likt i Sverige.
"Sverige Utanför" av Kristina Mattsson tar upp delar av den här problematiken. Att häva ur sig slagord mot en upplevd politisk komplott, likt vad jag ser i kommentarsfältet, är lätt - att finna faktiska lösningar desto svårare.
Det är med slagord (förenklade sammanfattningar) som alla politiska förändringar har börjat här i världen. Om man inte är nöjd med förd politik, så medger vår demokratiska författning att man radikalt byter ut det politiska etablissemanget.
Att konstatera ett problem är bara till så stor hjälp för att rikta kompassnålen en viss riktning.
Mycket större klassfråga än nu!"
Skrev så i min förra kommentar och DN hakar på det här idag!
Om gula västarna i Frankrike!
Jag tror inte så många har fattat det här ännu!
Om allt blir dyrare, genom klimatanpasning, så drabbas de med mindre inkomster!
Jag tror ransoneringskort är lösningen!
/B
Dessa krafter är en liten minoritet, MP balanserar som bekant på 4% spärren. Vi som är i majoritet kan rösta bort stollarna.
Det är ju totalt oansvarigt att tvinga igenom en extra snabb klimatanpassning (för att stila med att vara bäst), om det innebär att man skapar en ny underklass, att man utarmar landsbygden, och att man sätter hela landets infrastruktur i fara – liksom vår gemensamma försörjningsbas.
Vi har demokrati. Var och en har en röst som han avger i hemlighet i valbåset. Det är bara att rösta bort den där lilla minoriteten som vill sätta sig på alla andra.