Lite gammalt lite nytt, lite stad lite landsbygd, å så fjäll
Norrsken över Ljusdal
Ljusföroreningar, dis och moln gjorde att norrskenet över köpingen i går inte blev så vidare spektakulärt, men här är det. Bör ses förstorad.
Söndag
Just nu har vi vinter som vinter ska vara. Lagom mycket snö, fint spark- och skid-före och temperaturen är någon plusgrad mitt på dagen och på natten ca -10°. I dag blev det promenad, eftersom det börjar kännas i axlarna av allt stakande i skidspåret. Inga märkvärdiga bilder, men så här ser det ut nu.
Ovanpå nysnön har det bildats stora snökristaller.
Lavinen
Det var en solig dag efter lunch. Det var en del folk i farten. Sällskap satt i kanten av jokken, grillade och solade. Då kom en skoter farande i full fart. Man hade sett en bred lavin på fjällsidan mitt emot, och sett folk som rörde sig i nederkanten. Människor kunde vara begravda. I Såmmarlappa finns ingen mobiltäckning och jag visade honom på stugans hjäptelefon, som har kontakt med larmcentralen. Fjällräddningen var framme efter 1,5 tim och situationen klarnade. Ett sällskap på sex skotrar hade åkt i nederkanten på branten och troligen utlöst lavinen. En skoter drogs med i ca 80 m och begravdes. Föraren klarade sig, och ingen skadades, men det blev ett drygt jobb att gräva fram skotern som var rejält skadad.
Jag syftade in lavinens ytterkanter med kompass och lade in på kartan. Lavinen hade en bredd på ca 700m.
Norrsken
Norrsken, Aurora Borealis, har i alla tider fascinerat människan. I gamla tider var det ofta förknippat med religiösa föreställningar och betraktades med stor respekt. I en del kulturer fick man inte vissla, och man skulle helst hålla sig inomhus. På 1700-talet började man ana att norrskenet hade något med magnetism att göra, men inte förrän vid sekelskiftet 1900 kom en första avhandling som förklarade fenomenet.Det var den norske fysikern Kristian Birkeland som i sin avhandling ”THE NORWEGIAN AURORA POLARIS EXPEDITION 1902-1903” kunde presentera en hållbar teori, som i stort står sig än i dag. Den grundade sig på studier och mätningar vid fjälltoppar omkring Alta i nordnorge.Senare utvidgades dessa mätningar till Island, Novaja Semlja och Spetsbergen. Dessutom konstruerade Birkeland en maskin, terella, som kunde simulera norrsken. Ett av Birkelands observatorier
Birkelands teorier förkastades av hans samtid. Speciellt det inflytelserika brittiska Royal Society motarbetade hans teorier ända in i vår tid. Birkeland dog år 1917 och inte förrän i slutet på 1960-talet kunde man med hjälp av satellitmätningar verifiera hans teorier.
Birkeland var en märklig man som bland annat tillsammans med Sam Eyde uppfann den så kallade Birkeland-Eyde-metoden för att ur luft framställa kväve. Han blev därmed en av grundarna av Norsk Hydro. Birkelands porträtt har även prytt de norska tvåhundrakronorssedlarna, men han är numera utbytt mot en torsk.
Nordlysfotografering: Professor Størmer och Kand. Bernt Johannes Birkeland fotograferande norrsken (Inte samma Birkeland som ovan).
Fotograf Vilse, Anders Beer. Public Domain
Lucy Jago har skrivit en läsvärd biografi "Norrskenet"om Birkelands liv och forskning.
Såmmarlappa 2013 Nikon D7000 11 mm f/2,8 6 sek ISO 1600
Norrskenet varierar i cykler om 11 år, och vi närmar oss ett maximum. I dag njuter man av skådespelet, och att fotografera fenomenet tycks ha blivit en ny folksport. Det finns gott om sidor på nätet med bilder och prognoser om norrsken.
Nu öppnar STF fjällstugorna
Den här tiden på året brukar STF öppna sina fjällstugor. Som stugvärd är det alltid en en tid fylld av förväntan på vad tiden i stugan skall medföra. Fina möten med gäster, vackert väder, busväder, ensamma dagar och nätter eller full rusch.
Fastighetsskötarna gör ett enormt jobb för att få det hela att flyta. På fjället måste man klara sig själv, och problem med skotrar och skoterföre, väder, och annat måste lösas på plats. Färden till stugan brukar vara att dela plats med packning, skidor, butikssortiment och möbler i en skoterkälke.
I branta backar måste de tyngsta kälkarna dras upp med två skotrar. I Lappland säger man att man "spannar", dvs kör med tvåspann.
Den här gången var det ett dass med två separata platser som skulle med också.
Väl framme är det mycket att stå i. Först kolla brandredskap och sedan göra upp eld. Slå på gasol och fixa till vattenhål. Sen kan man slå sig ner och äta upp matsäcken innan man börja packa upp butiksvarorna.