Bilder, och lite text, från min fotograf-vardag

Oseriösa försäljare

Vad trött jag blir på alla dessa oseriösa försäljare som ringer till en bara för att man driver eget företag. Senast idag ringde det en från letaforetag.se och vill bara "stämma av mina uppgifter". Han rabblar på och efter en stund visar det sig att även grundpaketet kostar några tusenlappar. Jag säger att jag inte är intresserad av något grundpaket om det kostar pengar, det är inte intressant i dagsläget osv. Han försöker pracka på mig gratis logotype mm men jag avböjer och sedan avslutar jag samtalet. Jag googlade sedan på namnet och hittade lite trådar som beskriver samma sak, fast vissa fått orderbekräftelse och faktura fast de inte beställt osv.  Vilka är förresten letaföretag.se? Jag hade aldrig hört talas om dem och hur ska då någon kunna söka mig via dem om de är helt okända?

Tidigare i sommras blev jag uppringd av 121.nu med nästan exakt samma "erbjudande" och samma försäljningsprocedur. Riktigt lågt att försöka lura till sig pengar på detta sättet. Det roliga med 121 var att säljaren avslutade surt med "ja då plockar jag bort dig helt från våran tjänst", vilket jag sa att det kunde han gärna få göra. Men jag ligger fortfarande kvar där om jag söker på mig.

De tips jag läst mig till är att om man ändå får en faktura från företaget så ska man direkt bestrida den (helst via fax), och sedan ringa och prata med dem och göra dem uppmärksamma på att de kan vänta sig en polisanmälan om de inte drar tillbaka fakturan.

 

Inlagt 2010-10-11 09:34 | Läst 4898 ggr. | Permalink

"Jag finner mig manad att publicera ett av mina dagboksinlägg från en annan community ;) 2009-12-16 11:42 Det ringde från... (Privat inlägg) ------------------------------------------------------------------------------ ...ännu ett i raden av "vi-vill-bekräfta-era-uppgifter-i-våran-företagskatalog"-blufffakturerare/skicka-erbjudanden-som-ser-ut-som-fakturor. I normala fall brukar jag bara be dem om våran inköpsreferens, och om de inte har någon sådan (surprise, surprise) så ber man dem om uppgifter när de ringde senast, och påpekar att vår telefonväxel sparar alla samtalsloggar i två år... då brukar man bli av med dem. Men, eftersom jag sitter och väntar på att en dataexport skall bli klar, så hade jag lite tid över.... -[Skitung kvinnlig röst] Hej jag heter Jasimine, och ringer från [SPG Nånting Nånting] och vill bekräfta erat abbonemang på.. -Det vill du säkert, men då kan du säkert ge mig inköpsnumret som hänger ihop med detta abbonnemang? -Inköps vaddå? Menar du vårat erbjudandenummer, det är... -Nej, jag menar vårat inköpsnummer. -Meh? Vad är det för något? -Det är vad du behöver tala om för mig om du vill hävda att vi har ett abb hos er. -Nej, något sådant har vi inte. -Bra, då har vi alltså inget abb hos er, så vi har inte mycket att diskutera. -Jo, men era uppgifter finns hos oss. -Ja, det gör de säkert. -Vill du alltså ändra i våran tjänst så att vi tar bort dem? -Jag tänker inte yttra mig på ett sätt som ger er anledning att överhuvudtaget utföra en tjänst på våra vägnar. -...Ja, men alltså... Jag menar... Vad vill du att vi skall göra då? -Strängt taget skulle jag vilja att sådana företag som din arbetsgivare slutade att existera, men det lär ju inte hända, så istället kan du väl uppge din arbetsgivares organisationsnummer? -Organisa..va? -Ja, organisationsnummer? Eller ett momsnummer går också bra, jag har en trängande lust att snoka lite i era förehavanden... och vad sa du att du hette sa du? -Nej, några uppgifter om företaget får vi inte lämna ut säger de. Men jag heter Petra. -Petra Jasmin, eller Jasmine Petra? -Förlåt? -Alltså, seriöst, jag vet att det inte är ett särskilt glamoröst jobb att städa eller flippa burgare på McD, men det är iallafall seriösa arbetsgivare. -Meh? Vad ÄR ditt problem? -Just nu? Du och din arbetsgivares metoder. -Meh? Vi lever väl för fan i ett fritt land där man får göra affärer hur man vill? Men vill du att vi uppdaterar våra register så att vi inte ringer er igen. -*suck* Som jag sa tidigare, jag tänker inte yttra mig på ett sätt som får det att framstå som att jag överhuvudtaget vill att ni skall göra något överhuvudtaget för våran räkning. Förstår vi varandra? -Men.. alltså... Vad ÄR ditt problem???? ...där nånstans, go'vänner, så började vår vän Petra Jasmine att gråta och slängde på luren. So far, en riktigt bra dag...."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Jag har ett standardsvar till sånadär (som börjar bli väldigt många).

"Du skall inte agera på något sätt som kommer att generera en faktura till oss".


Jag har nämligen varit med om att få fakturor för "Borttagning av uppgifter" om man säger "Nej, jag vill inte vara med".

Gissa om jag någonsin _betalat_ en sån faktura? ;)
Svar från lamotte 2010-10-11 13:30
Mycket bra tips! Ska användas i framtiden :)
vad är de för företag du driver?
Svar från lamotte 2010-10-11 13:31
Enskild firma.
Jag jobbar på ett företag, dvs driver inte eget, Så jag brukar alltid säga i mitten på samtalet, Jag har inte rätt att teckna några som helst avtal, så det är ingen idee att du försöker sälja nått åt mig.
Svar från lamotte 2010-10-11 16:37
Kanske man skulle försöka sig på. Inte helt lätt när man är ensam i företaget bara :)
Det känns som en ny våg av sådana här samtal sköljer över oss.

Förra veckan fick vi samtal från nummerupplysning.se/118218 som ville bekräfta uppgifter. De hade gamla och felaktiga uppgifter publicerade på sin hemsida.

Jag förklarade att vi inte var intresserade av att ingå i något avtal med dem.
Svar från lamotte 2010-10-11 16:39
Man kanske kan förvänta sig ett telefonsamtal från dessa också. Tråkigt o jobbigt att det finns så många oseriösa företag som sysslar med skumma säljtekniker.
Jag finner mig manad att publicera ett av mina dagboksinlägg från en annan community ;)

2009-12-16 11:42 Det ringde från... (Privat inlägg)
------------------------------------------------------------------------------
...ännu ett i raden av "vi-vill-bekräfta-era-uppgifter-i-våran-företagskatalog"-blufffakturerare/skicka-erbjudanden-som-ser-ut-som-fakturor.

I normala fall brukar jag bara be dem om våran inköpsreferens, och om de inte har någon sådan (surprise, surprise) så ber man dem om uppgifter när de ringde senast, och påpekar att vår telefonväxel sparar alla samtalsloggar i två år... då brukar man bli av med dem.

Men, eftersom jag sitter och väntar på att en dataexport skall bli klar, så hade jag lite tid över....

-[Skitungkvinnlig röst] Hej jag heter Jasimine, och ringer från [SPGNånting Nånting] och vill bekräfta erat abbonemang på..
-Det vill du säkert, men då kan du säkert ge mig inköpsnumret som hänger ihop med detta abbonnemang?
-Inköps vaddå? Menar du vårat erbjudandenummer, det är...
-Nej, jag menar vårat inköpsnummer.
-Meh? Vad är det för något?
-Det är vad du behöver tala om för mig om du vill hävda att vi har ett abb hos er.
-Nej, något sådant har vi inte.
-Bra, då har vi alltså inget abb hos er, så vi har inte mycket att diskutera.
-Jo, men era uppgifter finns hos oss.
-Ja, det gör de säkert.
-Vill du alltså ändra i våran tjänst så att vi tar bort dem?
-Jag tänker inte yttra mig på ett sätt som ger er anledning att överhuvudtaget utföra en tjänst på våra vägnar.
-...Ja, men alltså... Jag menar... Vad vill du att vi skall göra då?
-Strängt taget skulle jag vilja att sådana företag som din arbetsgivare slutade att existera, men det lär ju inte hända, så istället kan du väl uppge din arbetsgivares organisationsnummer?
-Organisa..va?
-Ja, organisationsnummer? Eller ett momsnummer går också bra, jag har en trängande lust att snoka lite i era förehavanden... och vad sa du att du hette sa du?
-Nej, några uppgifter om företaget får vi inte lämna ut säger de. Men jag heter Petra.
-Petra Jasmin, eller Jasmine Petra?
-Förlåt?
-Alltså, seriöst, jag vet att det inte är ett särskilt glamoröst jobb att städa eller flippa burgare på McD, men det är iallafall seriösa arbetsgivare.
-Meh? Vad ÄR ditt problem?
-Just nu? Du och din arbetsgivares metoder.
-Meh? Vi lever väl för fan i ett fritt land där man får göra affärer hur man vill? Men vill du att vi uppdaterar våra register så att vi inte ringer er igen.
-*suck* Som jag sa tidigare, jag tänker inte yttra mig på ett sätt som får det att framstå som att jag överhuvudtaget vill att ni skall göra något överhuvudtaget för våran räkning. Förstår vi varandra?
-Men.. alltså... Vad ÄR ditt problem????

...där nånstans, go'vänner, så började vår vän Petra Jasmine att gråta och slängde på luren.

So far, en riktigt bra dag....
Svar från lamotte 2010-10-11 13:33
Så ska dom tas!
jo men är de inom foto branchen?
Svar från lamotte 2010-10-11 16:36
ja det är inom foto.
2010-12-03 15:00   Trött på bluff
En annan som är aktuell i dagarna är hitta*företag*.se där man sluddrar betänkligt just på "företag" för att låta som att man ringer från hitta.se som faktiskt har riktigt bra säljare.
www.svartalistan.se är en nyttig site