10 047 000kr för en bild på trehjuling.

Förra årets såldes en limited edition print nr1 av 2 tagen av William Eggleston på Christies för över 10 miljoner kronor.

Foto: William Eggleston 

Jag var ute och gick i förrgår när det dök upp en liknande trehjuling mitt på vägen så jag tog en bild till mitt One-camera-one-lens-one-year projekt @ocoloycollective 

Väldigt glad om jag skulle få 0.1% av pengarna för min bild.

/Johan

Fujifilm XT2 + 7artisans 35mm1.2 mark2 

Inlagt 2024-06-06 21:54 | Läst 485 ggr. | Permalink
din bild har bättre stil, kaxigare. men du tänker fel om priset, på din bild. mitt förslag 20 094 000,-

bra med one lens one camera. själv körde så i 10 år, 5D med 35mm
Svar från Johan O E 2024-06-09 20:21
Båda bilderna är väldigt tråkiga men one camera one lens är toppen. Speciellt om man kör nya utmaningar varje månad. Annars hamnar man i samma gamla vanor.
Www.ocoloycollective.com
Tack för påminnelsen om Eggleston! Jag har inte kollat så mycket på honom men inser nu att det är dags att göra det.

Just den här bilden har väl inte den där skavande obehagliga känslan som många av hans verk. Priset kanske har att göra med exklusiviteten, att det bara finns 2 ex. Om dom var printade med Dye Transfer så finns en teknisk kvalité som slår hårt an på betraktaren och numera inte kan återskapas.

Egglestons konstnärliga ådra verkar också omfatta konsten att ta betalt. Just den här bilden åker väl sitt eget race, men han har fått stora summor då han själv sålt sina verk.
ztenlund 2024-06-07 21:24
Sett till min personliga åsikt angående prisvärdhet så ligger ändå Eggleston skyhögt över Peter Lik. :)
Inte för att det är något fel på din bild*, men jag tycker till skillnad från Peter ovan att Eggleston håller en högre nivå. Vilken man gillar bäst är givetvis en smaksak, men den är om man tittar noggrannare klart genom tänkt och kompositionen är verkligen ingen slump. Där tycker jag att din bild blir enklare, och genom att köra kort skärpedjup så kommer man rent krasst sett undan med lite mer.

Frågan om pengar är förstås en annan, och priset är givetvis inte relaterat till rent estetiska kvaliteter eller liknande. Någonstans krävs det någon slags grundnivå, även om man i en del fall kanske kan undra, men sedan tar andra aspekter över när det gäller att styra vad priset blir på en auktion i ett dylikt fall.

Det här med att bara köra ett objektiv i ett år kan man förstås göra. Jag har gjort det längre än så av andra mer externa skäl en period genom att bara använda Ricoh GR, men jag är inte helt övertygad om vinsten på det sättet. Att begränsa sig lite ibland, absolut, men att låsa sig i ett år till ett objektiv vet jag inte om det verkligen ger så bra utväxling. Man exkluderar i praktiken motiv när man väljer den vägen. Din idé är lite som den gamla Dogma-gruppen på FS, fast upphöjt till två eftersom man "inte skola hava några andra objektiv jämte mig". Missförstå mig rätt, det är ingalunda någon motorsåg, men för mig är det att gå lite väl långt. Tycker man att det fungerar och blir bättre är det ju bara att köra! Att jag har för mycket "skrot" i hyllan är jag sedan den första att erkänna, helt oavsett detta, men det är så det lätt blir över tid.

*Jag har en bild tagen för några år sedan på en elsparkcykel som konceptuellt är rätt lik, även om kringmiljö och ljus är helt annorlunda. Så jag har därmed själv hänfallit till ungefär samma grundidé, med samma brännvidd omräknat (småbild, 50 mm, på f/1,8 eller f/2, osäker på rak arm).
Svar från Johan O E 2024-06-09 01:13
Alla har vi olika smak. Jag tycker inte min bild eller Williams bild är bra överhuvudtaget och hade inte betalaten tia för nån av dom.
Jag får dagligen tack mail från folk runt om i världen som börjat med OCOLOY efter antingen läst reportage, lyssnat på podcast eller varit inne på hemsidan. Www.ocoloycollective.com
Allt från föredettingar till nybörjare och proffs. Det har påverkat dom på ett positivt sätt och de har fått ett roligare år och blivit bättre fotografer. Samma år jag gjorde mitt första OCOLOY år blev jag Årets fotograf i tidningen Kamera&Bild, så nått positivt gav det med sig. Projektet har gett mig mer än mina första 23 år bakom kameran i både glädje, ekonomi, jobb, reportage och inspiration. /Johan
Åter tack för påminnelsen om Eggleston! Nu hittade jag en bra (om än något glorifierande) genomgång från The Met. Ger bra grepp om konstnärskapet:

https://www.youtube.com/watch?v=W0J8mQvqvBc