"Nästan" bara bilder och lite text. Men ibland kan det hända att det bli lite mer text om något som för tillfället intresserar mig...

Tågkaos och vinter... eller ögonblicksbilder med mobilen,,,

Idag var det kaos på Borlänge resecentrum... Jag hade ingen kamera med så det fick bli mobilen. Inga fotomästerverk, men de kanske visar vilket kaos det var. Tåg som skulle avgå 11.04 beräknades avgå 15.40 (blev sedan ändrat till 16.00)  Väskor, resväskor och skidor överallt. Kan inte vara någon höjdare att bli strandsatt på resecentrum i Borlänge i 5 timmar. När jag tittade på skylten såg jag att det var SJ som var försenat (som vanligt). Tågkompaniet fungerade (förutom en sträcka där man fick åka ersättningsbuss i rätt tid istället). Av någon anledning jag inte kan förstå, så är det nästan alltid SJ tågen som blir försenade.

I vilket fall så kom jag hem som tänkt. Mitt tåg var visserligen försenat men då bara 7 minuter och vad är väl 7 minuter ;-).

I väntan på ersättningsbuss...och Masexpressen....

I väntan på tåget....

Det gäller att kolla informationstavlan hela tiden...

En del var inte lika utråkade...

Läste att Sverige var det land i västeuropa som satsade minst på tågtrafik. Kan det vara detta vi ser resultat av en dag som denna kanske. I Spanien får man tex ersättning om deras höghastighetståg blir 5 minuter sena. Det kan de lova eftersom de "alltid" kommer fram i tid. Det skulle vara något för SJ...

Bildrna är klickbara men jag får be er att inte klicka upp dem, de är anskrämliga...

Slutligen en annan överblicksbild, en slalompjäxa jag såg på en promenad...

Den bilden får ni klicka upp om ni vill...

Allt för nu...

www.ingelaring.se

Inlagt 2010-12-22 18:13 | Läst 4527 ggr. | Permalink

"SJ är ett sorgbarn. För ett antal år sedan hyrde SJ in Kustpilen på sträckan Kalmar-Stockholm, jag åkte ofta med deras tåg från Nyköping. Kustpilen körde alltså med SJs uniformer och efter SJs tildtabell på den här sträckan, men med egna tåg och egen personal. Det var häpnadsväckande: från dag 1 höll plötsligt tåten tiderna, både till och från Stockholm. Dessförinnan krävdes minsann ingen vinter för att förseningarna skulle vara timvis ibland. "Sorry, i dag hade vi inget lok till den turen." Vad ger du mig för det? Nu kör SJ med egna tåg på sträckan igen. Skönt att jag inte behöver vara med om det. Jag tror att det skulle krävas en socialvetenskaplig studie av SJ för att förklara deras hopplöst ineffektiva organisation. För det är ytterst den saken det handlar om. Då hjälper inte mer pengar."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Hej Ingela! Ja det här med tågen,vi har vinter varje år,det måste var något fel på ledningen:)
God jul &gott nytt år
mvh Fån ett kalt djurås
Svar från Ingela Ring 2010-12-23 17:52
Verkar vara så. Elledning, banverksledning, Sj-ledning, dataledning, järnvägsledning eller ledningsledning någon ledning är det i alla fall fel på ;-)

Jag vet Djurås är kallt
SJ är ett sorgbarn. För ett antal år sedan hyrde SJ in Kustpilen på sträckan Kalmar-Stockholm, jag åkte ofta med deras tåg från Nyköping. Kustpilen körde alltså med SJs uniformer och efter SJs tildtabell på den här sträckan, men med egna tåg och egen personal. Det var häpnadsväckande: från dag 1 höll plötsligt tåten tiderna, både till och från Stockholm. Dessförinnan krävdes minsann ingen vinter för att förseningarna skulle vara timvis ibland. "Sorry, i dag hade vi inget lok till den turen." Vad ger du mig för det?

Nu kör SJ med egna tåg på sträckan igen. Skönt att jag inte behöver vara med om det. Jag tror att det skulle krävas en socialvetenskaplig studie av SJ för att förklara deras hopplöst ineffektiva organisation. För det är ytterst den saken det handlar om. Då hjälper inte mer pengar.
Svar från Ingela Ring 2010-12-23 17:53
Något fel är det i alla fall så mycket begriper även jag ;-)
Fel fel, missuppfattningar, missuppfattningar, på informationstavlan står det att det är omfattande datatekniskt fel. Det var signalfel mellan Avesta Krylbo och Mora och då går det inte att köra tåg, inte ens Tågkompaniet kan det. Bana och signaler sköts av Trafikverket (fd Banverket). Tågkompaniet kör inga tåg mellan Borlänge och Avesta Krylbo utan bara SJ. Sträckan Borlänge - Ludvika hade inget signalfel så där gick det att köra normalt.

Kustpilen: kustpilen är länståg ägda av Östgötatrafiken och Kalmar läns trafik och trafiken är upphandlad. När tågen gick till Stockholm var SJ entreprenör, alltså när det gick bra enligt kommentaren. Nu är Veolia entreprenör och då fungerar tågtrafiken Kalmar - Linköping nästan inte alls, tågen är inställda och ersatta med buss mest varje dag.

De är som vanligt bekvämast att skylla på SJ fastän det inte är deras fel. Om en väg inte är snöröjd eller blockerad skyller man då på bussbolagen som trafikerar vägen?
Svar från Ingela Ring 2010-12-23 17:58
Strunt samma. Statsägt eller statsstyrt.... Om Trafikverket gjorde sitt och Sj gjorde sitt torde tågen kunna gå även vintertid. Lästa i Svenska dagbladet på nätet att Närmare 97 procent av alla persontåg i Schweiz går i tid. Vad jag vet så har dom snö och vinter även där.
Sju minuter måste ju vara att överträffa förväntningarna, då är allting bra antagligen.
För mig spelar det ingen roll vilken logo som sitter på tågen, jag undviker dem till den grad att jag tvekar att korsa ett spår med bilen.

Ha det gott! /Thomas
Svar från Ingela Ring 2010-12-23 18:00
Helt rätt undvik att korsa rälsen med bilen. Kanhända ett försenat tåg kommer just då ;-)