VARDAGSSPEGLINGAR

Sveriges första bil och världens häftigaste bil enligt mitt tycke...

…i Surahammar byggdes år 1897 en "VABIS", Sveriges första bil, av Gustaf Erikson, ingenjör vid Surahammars Bruk…bilen fungerar än i dag...

...och så den bil som jag vurmar för så mycket, Ford Edel Pacer från 1958 i väldig fint skick...
(se tidigare blogg för lite förklaring till min passion för Edsel) 

...här en annan Edsel från 1958 men inte alls i samma fina skick...

...tack för i dag från ett regnigt Surahammar!
 

Inlagt 2013-06-30 22:40 | Läst 5727 ggr. | Permalink

"Backspegeln som sitter på den första Edseln minns jag inte att jag sett på någon av de Edsel jag sett. Är det en extra lyxig detalje eller? Den blåvita "kombin", eller ska man kalla det där en "stationwagon" , var fin tycker jag. Kul med den där VABIS, bättrade på min allmänbildning rejält att få se en bild och veta lite om den. Hälsningar Lena"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Snygga bilder och snygga bilar. Jag gillar framförallt detaljbilderna och sjätte bildens perspektiv // Mats
Svar från Hampus_6 2013-07-02 10:35
Tack för det Mats - det är mycket bilar på G just nu! // Sören
Härliga bilar i trevliga vinklar Sören och lite regn gjorde det mer spännande!
Svar från Hampus_6 2013-07-02 10:36
Kul att du gillade bilderna Danne! // Sören
Backspegeln som sitter på den första Edseln minns jag inte att jag sett på någon av de Edsel jag sett. Är det en extra lyxig detalje eller? Den blåvita "kombin", eller ska man kalla det där en "stationwagon" , var fin tycker jag. Kul med den där VABIS, bättrade på min allmänbildning rejält att få se en bild och veta lite om den.
Hälsningar Lena
Svar från Hampus_6 2013-07-02 10:50
Hej Lena - jag har inte heller sett den backspegeln tidigare på någon Edsel så det är nog något extra tillbehör som man monterat - "Stationswagon" är nog rätt namn på den "blåvit" - Här lite mer om VABIS:

Erikson lyckades övertala ledningen vid bruket att få försöka tillverka en "självgående" vagn. Han hade gjort en förbränningsmotor som gick på fotogen eftersom bensin ansågs vara för farligt.

Året därpå var den färdig och med Erikson vid spaken och några modiga passagerare skulle provturen göras. Det gick inget vidare, det blev flera motorstopp och igångskjutningar. Färden slutade mot en kvarnvägg, för man hade glömt att förse vagnen med broms.

Erikson tillverkade en ny bil, den här gången med en bensinmotor. Tillverkningen flyttades så småningom till Surahammars Bruks dotterbolag Vagnaktiebolaget i Södertälje (VABIS) där tillverkning startades under Eriksons ledning.

Eriksons andra bil finns bevarad och kan beskådas på Tekniska Museet i Stockholm. Bilen som finns på Bruksmuseet i Surahammar är en av de sju bilar i den första serien som byggdes 1903 i Södertälje. Gustaf Erikson har fått hederstiteln " Den svenska bilindustrins fader" och Saab-Scania räknas till en av världens äldsta bilfabrikanter.

Ha det gott // Sören
Lena Holm 2013-07-02 11:08
Underbart, man var så upptagen av att den skulle "gå av sej själv" att man glömde att montera en broms.
Hälsningar Lena